شناسهٔ خبر: 34094740 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره‌برداری ازفاز نخست کارخانه تولید شمش آلومینیوم جاجرم عنوان کرد

حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در پایین‌دست آلومینیوم منطقه

صاحب‌خبر -

محبوبه ناطق: روز گذشته، خراسان شمالی میزبان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری بود. در این سفر یک روزه ۱۳۲ پروژه عمرانی، خدماتی و زیربنایی در قالب ۳۰ طرح در شهرستان‌های مختلف استان یادشده به بهره‌برداری رسید.

برای اجرای این طرح‌ها در مجموع ۸ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال و ۵۹۴ میلیون یورو از منابع دولتی و نیز ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است و با اجرای این طرح‌ها برای ۱۱ هزار و ۷۸۴ نفر اشتغال ایجاد می‌شود. ۲ واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری، آماده بهره‌برداری شده که با اجرای هر واحد بخار، ۱۶۰ مگاوات به توان تولید برق در این نیروگاه افزوده شده است. اجرای سد و شبکه آبیاری چندیر در شهرستان راز و جرگلان نیز با هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار و شبکه و آبیاری غلامان با ۲۴۴ میلیارد ریال اعتبار از دیگر طرح‌های بهره‌برداری شده در سفر کاروان دولت تدبیر و امید است.
همچنین بهره‌برداری از پروژه ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب اسفراین، کارخانه شمش آلومینای جاجرم، فولاد کیمیای صبا و طرح کیمیاداران نوین شمال در اسفراین از دیگر طرح‌های بهره‌برداری شده در سفر رئیس‌جمهوری است. در سفر به خراسان شمالی، ۲۸ پروژه نیز کلنگ‌زنی شد که برای این پروژه‌ها ۴ هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی منظور شده و با بهره‌برداری از آن برای هزار و ۷۰۵ نفر اشتغال ایجاد می‌شود. گفتنی است کارخانه آلومینیوم جاجرم بعدازظهر روز گذشته و به صورت ویدئو کنفرانس از راه دور به‌دست رئیس‌جمهوری بهره‌برداری شد.


بهره‌برداری از نخستین خط تولید آلفا آلومینا در کشور
روز گذشته همچنین رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان جاجرم از توابع استان خراسان شمالی حضور یافت و در آیینی نخستین خط تولید آلفا آلومینا در کشور را بهره‌برداری و از آن بازدید کرد. این واحد متعلق به شرکت دانش‌بنیان آراد لیان فراورآریا(آلفا) است و در شهرک صنعتی شهید محمدزاده‌درق قرار دارد. این خط تولید آلومینا، حاصل تولید دانش‌بنیان با خط تولید ایرانی است که برای ۴۵ نفر به طور مستقیم و برای ۲۵۰ نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی می‌کند. همچنین ارزش سرمایه‌گذاری تولید آلفا آلومینا معادل ۲۷۰ میلیارد ریال است. گفتنی است این کارخانه از ۱۷ اسفند سال گذشته، تولید شمش را به صورت آزمایشی آغاز کرد و تا نیمه تیر به تولید ۱۲۸۲ تن دست یافت. ظرفیت تولید این کارخانه در فاز نخست ۴۰هزار تن در سال است که با اجرای فازهای تکمیلی به ۱۱۰هزار تن خواهد رسید.


آلومینیوم، مس و فولاد هدف امروز تحریم‌ها
به گزارش صمت، وزیر صنعت، معدن و تجارت در شورای اداری ستاد تسهیل و رونق تولید جاجرم و گرمه گفت: ۱۴ ماه است که جنگ اقتصادی ضد ایران با شدت آغاز شده و رزمندگان خط اول این جنگ، تولیدکنندگان هستند. این جنگ تمام‌عیار، به دنبال زمین زدن تولید کشور است. باید گفت با اینکه دشمن تمام توان خود را در این زمینه به کار بسته اما صادرات ما در ۳ ماه نخست نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.
وی افزود: تحریم‌ها این بار از ابتدا صنایع آلومینیوم، مس، فولاد، حمل‌ونقل و نقل و انتقالات پولی را هدف قرار داد اما باز هم در خدمت تولید هستند.
رحمانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی مشکلات هم در داخل هست که ربطی به تحریم ندارد مانند مسائل مربوط به بانک‌ها. اگر بانک‌ها به واحدهایی که نیاز به سرمایه در گردش دارند کمک نکنند یا مانع ایجاد کنند، در این شرایط در حق همه ظلم کرده‌اند.
وی در ادامه به سفر دیروز رئیس‌جمهوری به خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: چندین جلسه درباره خراسان شمالی داشتیم و در جریان تمام مشکلات هستم. به مناسبت سفر رئیس‌جمهوری، چندین جلسه در این زمینه و به منظور شناسایی ظرفیت‌های استان خراسان شمالی با مقامات برگزار شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کسانی که در عرصه تولید شرکت می‌کنند، به نوعی در جبهه نبرد حضور دارند. در تحریم‌های جدید تمام اهداف تحریم به منظور توقف تولید در کشور بوده است. شاهدیم که فلزات از سوی امریکا تحریم شد و تمام این موارد به دلیل توقف تولید اتفاق افتاده اما خوشبختانه پس از ۱۴ ماه در سطح کشور در بخش تولید شاهد افزایش بودیم.
رحمانی تصریح کرد: افزایش تولید به معنای شکست تهاجم دشمن و موفقیت ما است. البته با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که از جنس تحریم نیستند و نمونه آنها مالیات است. همت تولیدکنندگان، منجر به موفقیت ما در این عرصه شد. نخستین و مهم‌ترین عامل موفقیت ما مردم هستند.
او ادامه داد: جای تاسف دارد کار واحدی که توانایی تولید دارد، به علت نبود سرمایه در گردش متوقف شود اما ملت بزرگی هستیم و نمی‌توانند ما را شکست دهند.
رحمانی در ادامه به ظرفیت‌های شهرستان جاجرم و گرمه پرداخت و گفت: این ۲ شهرستان با این ظرفیت معدنی نباید یک نفر بیکار داشته باشند. ما کشور بزرگی داریم و قابل تحریم نیستیم. امروز یک تفاهمنامه ۱۳ ماده‌ای با استاندار خراسان شمالی امضا کردیم تا زمینه حضور بخش خصوصی در فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف فراهم آید. در این زمینه، از پیشنهادهای بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پایین‌دست آلومینیوم استقبال می‌کنیم.


حتی در برداشت از معادن شن و ماسه مشکل داریم
عبدالله قدرتی، فرماندار گرمه در شورای اداری ستاد تسهیل و رونق تولید شهرستان‌های جاجرم و گرمه گفت: پهنه‌های مطالعه نشده معدنی، مانع فعالیت در حوزه معادن است و ما حتی برای برداشت از معادن شن و ماسه نیز مشکل داریم. این در حالی است که اختیارات در این زمینه در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت است و به استان‌ها تفویض نشده است. لازم است برای فعال شدن معادن استان، اختیارات لازم به استان داده شود.


محرومیت‌زدایی از جاجرم
رضا آذری، فرماندار شهرستان جاجرم در جلسه شورای اداری و ستاد تسهیل و رونق شهرستان‌های جاجرم و گرمه گفت: با بهره‌برداری از کارخانه شمش آلومینیوم، واژه محروم از کنار نام شهرستان جاجرم برداشته می‌شود. شهرستان‌های جاجرم و گرمه، قدمتی تاریخی و کهن دارند و با صنایع و آثار باستانی‌شان معروف شده‌اند. این شهرستان دارای ۱۵۶ شهید والامقام است.
وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، شاهد تحول و تعالی و نیز رشد قابل توجه در تمام شاخص‌ها در شهرستان هستیم. جمع کل پروژه در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۶۳۵ پروژه با اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومان است. بهره‌برداری از تولید شمش آلومینیوم و درمانگاه و سایر موارد باعث می‌شود که واژه محرومیت از کنار نام این شهرستان برداشته شود.
فرماندار جاجرم ادامه داد: این شهرستان در حوزه صنایع و معادن دارای ظرفیت‌های بیشماری است. بهره‌برداری از فاز نخست تولید شمش آلومینیوم جاجرم، نشانه رشد و رونق تولید است. در بخش حمل‌ونقل ریلی، راه آهن این شهرستان با بی‌مهری غیرفعال مانده است.


ایمیدرو آماده ۲برابر کردن ظرفیت تولید آلومینای ایران
همچنین خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در بدو ورود به شرکت آلومینای ایران و پیش از برنامه بهره‌برداری از کارخانه آلومینیوم جاجرم، در جمع مدیران این شرکت سخن گفت. وی با تبریک به مناسبت میلاد امام رضا(ع) تصریح کرد: ایمیدرو آماده ۲ برابر کردن ظرفیت تولید در این شرکت است، به طوری که ظرفیت سالانه از ۲۵۰هزار تن فعلی به ۵۰۰هزار تن افزایش یابد.
وی ادامه داد: در صورت کشف ذخایر جدید بوکسیت می‌توان خوراک جدیدی برای پروژه توسعه، تامین کرد و پروژه ۲برابر شدن ظرفیت را نیز عملی کرد.
غریب‌پور از توسعه اکتشاف به عنوان یکی از اولویت‌های ایمیدرو یاد کرد و گفت: برنامه‌ای برای اجرای ۳۰۰هزار کیلومتر مربع به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده‌ایم و موافقت اولیه هم کسب شده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در اکتشاف اظهار کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که ۱۰۰هزار کیلومتر مربع با مشارکت کنسرسیوم‌های بزرگ معدنی و ۲۰۰هزار کیلومتر مربع از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اجرا شود.
وی اظهار امیدواری کرد با انجام اکتشافات جدید بتوان ذخایر بوکسیت را در کشور افزایش داد.
غریب‌پور همچنین به سفر یک‌روزه رئیس‌جمهوری به استان خراسان شمالی، اشاره کرد و گفت: فعال‌سازی ۱۰ معدن کوچک استان در سفر دکتر روحانی، رئیس‌جمهوری را پیش رو داریم و این برنامه از سوی بخش خصوصی با حمایت ایمیدرو انجام شده است.
غریب‌پور همچنین به فعال‌سازی طرح آلومینیوم جاجرم اشاره کرد و گفت: کارخانه‌ای که هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است تا سال ۹۴ به عنوان پروژه‌ای نیمه‌تمام معرفی شده بود اما با کمک تمام مدیران و کارشناسان فعلی و گذشته، طرح بار دیگر فعال شد و مسیر راه‌اندازی را طی کرد.
وی با یادآوری پیشرفت ۶۵درصدی طرح از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۷ افزود: در دوره دکتر کرباسیان، این طرح مشکلات را پشت سرگذاشت و مدیریت مهندس زارع نیز سبب ایجاد تحول در پروژه و راه‌اندازی آن شد.
غریب‌پور همچنین به برنامه راه‌اندازی طرح آلومینیوم جنوب، اشاره و اظهار کرد: تا اوایل شهریور امسال، این طرح نیز به تولید خواهد رسید و به این ترتیب ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به ۷۷۰هزار تن افزایش می‌‌یابد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش بر رشد بهره‌وری تاکید کرد و گفت: کاهش مصرف ارزی با اجرای سیاست‌های بومی‌سازی، یکی از روش‌های موثر در رشد بهره‌وری است.
 وی، خواستار مستقر کردن گروهی برای تعیین نیازهای ارزی و برطرف شدن آنها به‌وسیله بومی‌سازی در شرکت آلومینای ایران شد. غریب‌پور در عین حال از توجه به رشد بهره‌وری تولید در این شرکت قدردانی کرد و گفت: با وجود پایین آمدن عیار مواد معدنی بوکسیت و کیفیت پایین آن، شاهد رشد و تثبیت تولید در این شرکت شده‌ایم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مسئولیت‌های اجتماعی و منظور کردن استانداردهای زیست‌محیطی از سیاست‌های اصلی ایمیدرو است که به‌وسیله شرکت آلومینای ایران نیز پیگیری و اجرا می‌شود. غریب‌پور افزود: امور رفاهی و ورزشی و همچنین درمانی در جاجرم مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.


توسعه متوازن، کشف ذخایر جدید
تورج زارع، مدیرعامل آلومینای ایران نیز پیش از برنامه بهره‌برداری از کارخانه آلومینیوم جاجرم اظهار کرد: طرح آلومینیوم جاجرم دارای بیشترین بومی‌سازی در صنعت آلومینیوم نسبت به کارخانه‌های مشابه است.
وی ادامه داد: تجهیزات به کاررفته در کارخانه آلومینیوم نیز از بهترین شرکت‌ها تامین شده است.
زارع به توسعه متوازن در این شرکت اشاره کرد و گفت: با انجام حفاری‌های اکتشافی، میزان ذخایر بوکسیت کشور افزایش ۲برابری یافت و اکنون به ذخایر ۳۸ میلیون تنی دست یافته‌ایم.
مدیرعامل شرکت آلومینای ایران یادآور شد: ذخایر پایین، پاشنه آشیل این کارخانه بود که خوشبختانه با ۵۰هزار متر اکتشاف، از آن مرحله عبور کردیم.
 وی درباره نیروهای شاغل در کارخانه آلومینیوم جاجرم گفت: ۴۰۰ نفر از این رقم به طور مستقیم و ۱۶۰۰ نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار شده‌اند.
زارع همچنین گفت: در شرکت آلومینای ایران نیز همزمان با بازنشستگی برخی کارکنان، اقدام به برگزاری آزمون و جذب نیرو کرده‌ایم که فرآیند آن تا پایان سال به پایان می‌رسد و ۳۶۰ نیروی جدید جذب شرکت می‌شوند.

نظر شما