شناسهٔ خبر: 34094173 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نقش و جایگاه دهیاری‌های نمونه ملایر در توسعه پایدار روستاها

اداره امور روستاها و توجه به نیازهای مختلف رفاهی روستائیان مستلزم همت و تلاش پیگیری و صادقانه متصدیان امور روستاهاست و رشد و توسعه هماهنگ شهر و روستا

صاحب‌خبر -
اداره امور روستاها و توجه به نیازهای مختلف رفاهی روستائیان مستلزم همت و تلاش پیگیری و صادقانه متصدیان امور روستاهاست و رشد و توسعه هماهنگ شهر و روستا همراه با فضاسازی مناسب از نکاتی است که باید با یک رویکرد علمی صورت پذیرد.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، در این راستا تأسیس نهاد عمومی و غیردولتی دهیاری ها در سال های اخیر را می توان به عنوان اقدام مهمی در تکمیل حلقه مدیریت روستایی درفرآیند توسعه متوازن و پایدار دانست.
جهش و رونق عمران و آبادانی در روستای ینگی کند
روستای «ینگی کند» دارای 2 هزار و660 نفر جمعیت و شامل 780 خانوار بوده و در 25 کیلومتری شهر جوکار و 48 کیلومتری شهر ملایر قرار دارد. این روستا مرکز دهستان ترک شرقی بوده و بیشتر امورات روستا  مربوط به کار ساختمانی و کشاورزری است.
وجه تسمیه روستا به علت این است که این روستا نسبت به روستاهای اطراف دارای خدمت کمتری است و از روستاهای تازه تأسیس شهرستان بوده و در ابتدا دهنو به او «اسداله خان» می گفتند. این روستا در ابتدا توسط اسداله خان لطفعلیان بنا شد و سپس به معادل ترکیبی آن یعنی روستای ینگی کند تغییر نام داد. این روستا دارای محصولات متنوع کشاورزی چون گندم، جو، نخود، لوبیا و دارای محصولات باغی مختلف چون انگور، سیب، بادام، گردو ... است.
بافت و شکل روستا ینگی کند به صورت شطرنجی بوده و دارای شورای اسلامی، دهیاری، روحانی و بسیج فعال است که در مناسبت های ملی و مذهبی با همکاری اهالی روستا به اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی می پردازند.  
علیرضا شعبانلو متولد 1360 است و از سال 1385 به عنوان دهیار در روستا ینگی کند(دهنو اسد اله خان)از توابع بخش جوکار، مشغول بکار می باشد و چند سال به عنوان دهیار نمونه شناخته شده و مورد تجلیل قرار گرفته و در المپیاد علمی دهیاران کشور در یک دوره به عنوان نفر دوم کشوری معرفی شده و رتبه آورده است.
دهیار روستای ینگی کند در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت و جایگاه دهیاری ها در پیشرفت و رونق اقتصادی و افزایش توانایی های اقتصادی روستاها، اظهار کرد: دهیاران باید با مطالعه و شناخت دقیق پتانسیل های موجود در جهت شکوفایی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار درسطح روستا ها گام بردارند.
وی تصریح کرد: دهیاران باید با همکاری اعضای شورا، در راستای توسعه اقتصادی، افزایش درآمد دهیاری ها با توجه به اساسنامه، کمک های دولت و خودیاری اهالی، هرچه بیشتر در زمینه عمران و آبادانی روستاها تلاش کنند.
شعبانلو در رابطه با عملکرد دهیاری از ابتدای تأسیس تاکنون توضیح داد: جدولگذاری معابر سطح روستا، زیرسازی، شن ریزی و آسفالت ریزی معابر روستا، تعریض معابر بافت قدیمی، ساماندهی گلزار شهدا، کاشت نهال و نگهداری فضای سبز، تعمیر روشنایی معابر روستا، جابجایی پایه های برق که در معابر قرارگرفته بودند، جمع آوری زباله ها، تسطیح زمین فوتبال و مشارکت در ساخت خانه عالم صورت گرفته است.
وی به نصب تابلو در معابر روستا، نصب کدپستی درب منازل، برفروبی معابر در فصل زمستان، برگزاری همایش بزرگ پیاده وری خانوادگی، برگزاری مسابقات متنوع ورزشی با همکاری ورزشکاران، برگزاری مراسم فرهنگی، مذهبی و ملی با مساعدت روحانی روستا و هیئت امنای مسجد، برگزاری اردوهای جهادی در سطح روستا با همکاری بسیج برادران، برپایی کلاس های مشاوره و کارآموزی با همکاری بسیج خواهران و سازمان فنی و حرفه ای ملایر و برگزاری جشن و جنگ شادی با حضور "عمو حمید"، مجری شبکه کودک و نوجوان استات همدان اشاره کرد.
دهیار روستای ینگی کند در رابطه با برنامه های در دست اقدام در سالجاری گفت: احداث کتابخانه در روستا با همکاری بانک پاسارگاد به منظور ارتقاء سطح علمی و فرهنگی اهالی، تکمیل و بهره برداری از سالن ورزشی روستا توسط اداره کل ورزش و جوانان استان همدان، در اولویت کاری دهیاری قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: با رایزنی های انجام شده با امور آب ملایر و همدان، طرح مطالعاتی احداث سازه تغذیه مصنوعی برای ذخیره سازی آب کشاورزی در روستای ینگی کند رو به پایان است و هزینه اجرای این طرح توسط یکی از اهالی خیّر روستا که ساکن تهران است، پرداخت خواهد شد.
شعبانلو یادآورشد: مقرر شد بحث توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در این روستا با همکاری جامعه نیکوکار ابرار و یکی از خیرین روستا که ساکن تهران است، پیگیری شود و مشکل بیکاری اهالی روستا رفع شود.
مدیریت جهادی دهیاری مهدویه برای عمران و پیشرفت روستا
دهیار روستای «مهدویه» نیز به خبرنگار ایسنا گفت: توسعه، پیشرفت و رفع مشکلات در اداره امور روستا با دقت نظر به ابعاد مدیریت پایدار شامل مدیریت اقتصادی، مدیریت محیطی و مدیریت اجتماعی، درباره روستای مهدویه از اهدافی بوده که همواره دهیاری در برنامه ریزی مدیریتی خود داشته و با تلاش و پیگیری های مستمر و با مساعدت و همفکری بخشداری، شورای و با نظرخواهی و مشارکت روستائیان اقدامات قابل توجه ای انجام شده است.
محمد روستابی مهدی خانی  که امسال به عنوان دهیار نمونه در سطح شهرستان معرفی شده و 14 سال سابقه دهیاری را در کارنامه کاری خود دارد، افزود: از آنجایی که جوامع روستایی برای توسعه پایدار خود نیازمند مشارکت همه جانبه روستائیان هستند، دهیاری مهدویه نیز در بحث مدیریت روستا موضوع تعاون ومشارکت را مورد توجه قرار داده و در بحث مدیریت روستا این خود کمک موثری را به همراه داشته است.
وی اظهار کرد: جامعه روستایی در بخش تولید نقش بسزایی دارد و از نظر ویژگی های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بوم شناختی و کالبدی تفاوت های عمده ای با جوامع شهری دارند و الگوی زندگی آنها متفاوت است که این موضوعات سبب شده تحقیق، تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات روستا امری ضروری و حائز اهمیت تلقی شود.
روستایی مهدی خانی ادامه داد: در زمینه زیست محیطی و بهداشت محیط و نظافت سطح روستا و جمع آوری زباله، دهیاری مسئولیت مهم و دشواری را برعهده دارد که باید در مدیریت پسماندها از توجه ویژه ای برخوردار باشد بنابراین برنامه و اهدافی که دهیاری در طول سال مالی دنبال کرده در سه بخش پروژه های عمرانی، خدمات و پیگیری هاست و اگر هم موفقیتی ایجاد شده حاصل حمایت دولت از روستاها و همکاری و مساعدت روستائیان است.
دهیار مهدویه درباره تشریح عملکرد و فعالیت دهیاری مهدویه در سال 97 و 98، اظهار کرد: به منظور رفع مشکلات و محرومیت های موجود و برای توسعه و پیشرفت روستا اقدامات مختلفی صورت گرفته و از سال های گذشته تاکنون توانسته تحولی چشمگیر و مهم در روستای مهدویه ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: در سال 97 و98 دهیاری با مساعدت و همفکری بخشداری زند، شورای اسلامی، توانسته عملکرد خوبی در بخش های مختلف داشته باشد و با مشارکت اهالی و پیگیرهای دهیاری در زمینه تعریض و عقب نشینی ها، مقدمه شروع اجرای فاز یک اجرای طرح هادی فراهم شده است.
روستایی مهدی خانی ادامه داد: از آنجایی که اهداف بنیاد مسکن و دهیاری در یک راستاست، سعی و تلاش دهیاری این بود که با هماهنگی در اجرای پروژه ها، در آینده دچار مشکلات نشویم همچنین موضوع زیست محیطی و بهداشت محیط، نظافت و جمع آوری زباله، در سطح روستا مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش فرهنگی، گفت: اهدافی که دهیاری در سال های 97 و98 دنبال کرده در سه بخش پروژه های عمرانی، فرهنگی، ورزشی، خدمات  و پیگیری ها است، اظهار کرد: موضوع زیست محیطی، بهداشت محیط و نظافت سطح روستا و جمع آوری زباله، همواره موضوعی است که باید در مدیریت پسماندها مورد توجه قرار گیرد و با استناد به اساسنامه دهیاری ها و قانون مدیریت پسماندها، دهیاری ها به عنوان مدیریت های اجرایی در زمینه مدیریت پسماندهای روستایی موظف به جمع آوری و دفع پسماندهای جامد در محدوده روستاهاست.
روستایی مهدی خانی با بیان اینکه دهیاری مهدویه موضوع پسماند را در اولویت کاری قرار داده و در جلسات مکرری با شورای اسلامی و اهالی روستا این مهم مورد بررسی قرار گرفت، افزود: یک برنامه ریزی منظم و کارشناسی شده برای پسماند روستاها نیاز است چرا که پسماند 5 نوع است و شامل پسماندهای عادی، پسماندهای کشاورزی، پسماندهای پزشکی، پسماندهای صنعتی و پسماندهای ویژه است.
وی یادآورشد: بر خلاف همه مشکلاتی که دهیاری در بحث پسماند داشته و دارد، فرآیند آن بدین گونه است که پسماندهای عادی روزهای یکشنبه و چهارشنبه هرهفته جمع آوری زباله از درب منازل انجام می شود و توسط تراکتور دهیاری به محلی خارج از روستا منتقل و دفن و بهای خدمات آن از هر خانوار مبلغ سه هزار تومان دریافت می شود.
دهیار مهدویه افزود: در پسماند کشاورزی با پیگیری دهیاری و همکاری شورای اسلامی و خانه بهداش نیز تعدادی از اهالی محل فضولات حیوانی خود را به خارج از روستا انتقال داده و تعدادی در سطح روستا مستقر هستند که آن افراد نیز با اخطاریه خانه بهداشت هر هفته اقدام به جمع آوری می کنند.
وی به برگزاری جام فوتبال نوروز بخش زند در سال های 95- 96 -97 اشاره کرد و گفت: دهیاری مهدویه با همکاری هیئت ورزش روستایی شهرستان و به منظور توسعه ورزش در سطح روستاهای دهستان و ایجاد نشاط و فراغت جوانان روستاها اقدام به برگزاری جام فوتبال کرده است.
دهیار مهدویه درباره پروژه های عمرانی اظهار کرد: جدولگذارای معابر با هدف رفع مشکل فاضلاب وروی روستا و زیباسازی روستا به طول 350 متر جدولگذاری نهری و ریلی، لوله گذاری و احداث پل درب منازل 6 دهنه و احداث یک دهنه 10 متری پل بتنی معبر اصلی با اعتبار 30 میلیون تومان توسط دهیاری انجام شد.
وی به احداث کانال آب های سطحی و کشاورزی در ورودی روستا دیوارچینی کنار معبر اصلی، احداث 3 دهنه پل 10 متری معابر اصلی و 4 دهنه پل 3 متری درب منازل با هدف رفع مشکل آب های سطحی خیابان ورودی، زیباسازی معابر، جلوگیری از ریزش خاک به داخل کانال و رفع اختلاف ارتفاع معبر اشاره کرد.
روستایی مهدی خانی درباره حجم عملیات پروژه گفت: احداث کانال بتنی به طول 200  متر، احداث 140 مترمکعب سنگ چینی، احداث پل بتنی معابر اصلی 2 دهنه 10 متری، احداث پل بتنی درب منازل  4 دهنه، با اعتبارتخصیصی 40 میلیون تومان توسط دهیاری مهدویه صورت پذیرفت.
وی به خاکبرداری، تسطیح و تعریض زمین ورزشی روستا با هدف کمک به بخش ورزشی و سلامت جوانان روستا و مبارزه با اعتیاد به حجم هزار و250 مترمکعب حفاری با اعتبار تخصیصی  5 میلیون تومان توسط دهیاری مهدویه اشاره و خاطرنشان کرد: اصلاح شبکه و جابجای تیرهای برق فاز یک طرح هادی روستا با مشارکت اداره برق، به منظور رفع مشکل عبور مرور، رفع خطر برخورد ماشین آلات با تیرهای برق وسط معبر با  جابجای 10 عدد تیر برق داخل معبر، با اعتبار 4 میلیون تومان انجام شد.
دهیار مهدویه درباره اقدامات صورت گرفته توسط خدمات دهیاری مهدویه یادآورشد: استعلام و معرفی نامه که به منظور اشتراکات آب، برق، گاز، تلفن و سند ثبتی املاک، صدور پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی صدور پروانه ساخت برای متقاضیان روستاهای مهدویه، کارشناسی برای پایان کار و عقب نشینی، تعریض معبر برای املاک روستایی و حمل مصالح با تراکتور دهیاری و درآمدزای، توسط دهیاری انجام می شود.
وی افزود: جمع آوری و دفن زباله منازل، برفروبی جاده در زمان بحران فروردین ماه 98 به طول 20 کیلومتر توسط دهیاری، برف روبی معابر سطح روستا های مهدویه و دره میانه علیا، سرکشی و بازدید میدانی از سطح روستاهای مهدویه، دره میانه علیا، دره میانه سفلی و صدور اخطاریه برای ساختمان های ناایمن در زمان بحران فروردین ماه، پیگیری های دهیاری به منظور رفع مشکلات و کمبودها، با موفقیت صورت گرفت.
وی به پیگیری مشکل روشنایی معابر روستا در چندین نوبت، ساخت و سازهای غیرمجاز، پیگیری پروژه بهسازی روستای مهدویه از بنیاد مسکن و مشکلات بهداشت محیط، قطعی و خرابی تلفن منازل روستا و اینترنت اشاره کرد و گفت: پیگیری رفع مشکلات آب شرب، تشکیل جلسات متعدد با شورای اسلامی، درخواست علمک گاز برای تعدادی از ساختمان های مسکونی، همکاری و کمک به پاسگاه انتظامی مهدویه  تشویق مردم در بحث مقاوم سازی ساختمان، شرکت در جلسات بخش، شهرستان، استان و پیگیری مشکلات افراد تحت پوشش از کمیته امداد از جمله خدمات و اقدامات ارائه شده است.   
دهیار مهدویه شرکت اهالی روستای مهدویه در راهپیمای ها، پیگیری توسط دهیاری، همکاری با بنیاد مسکن درباره پروژه بهسازی، همکاری با ادارات خدمات رسان،  پیگیری نصب دکل اینترنت زمان در روستای مهدویه، پیگیری مشکلات کشاورزان از طریق ادارات مربوطه، همکاری و پیگیری اینترنت های وب و پیگری نصب دستگاه دیجیتال در روستای مهدویه  را اهم عملکرد دهیاری عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: از فعالیت های دیگر دهیاری می توان به کارگزاری صندوق بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر را نام برد که توانسته ایم تا به امروز 900 خانوار از روستاهای دهستان مربوط به کارگزاری مهدویه را تحت پوشش قرار دهیم.
پیشرفت عمرانی و گردشگری مانیزان و بابلقانی؛ اولویت دهیاری
در ادامه دهیار روستای «بابلقانی» و روستای هدف گردشگری «مانیزان» به خبرنگار ایسنا گفت: دهیاری یکی از نهاد های جدید در توسعه روستایی است که در دهه اخیر برای اداره و مدیریت توسعه روستایی ایجاد شده است.
سیدوهاب حائری که مدت 16 سال است تجربه دهیاری دارد و هم تاکنون نماینده دهیاران بخش مرکزی و نماینده دهیاران شهرستان ملایر است، افزود: اگر توسعه بر مبنای نیاز مردم انجام شود، مناسب تر و صحیح تر است که این کار در سطح محلی توسط دهیاری ها انجام  می گیرد.
وی با بیان اینکه دهیاران نقش بسیار مهمی در توسعه روستاها برعهده دارند و اهمیت آن را نمی توان نادیده گرفت، اظهار کرد: از این رو دهیاری به عنوان نماینده دولت در روستاها نقش بسزایی در حل و فصل مشکلات و مسایل روستائیان به دولت برعهده دارد.
حائری با بیان اینکه دهیاران در برخی از وظایف سازمان های متولی توسعه روستایی، می توانند به عنوان نهاد میانجیگری بین روستائیان و دولت به کار روند، عنوان کرد: بخش مرکزی ملایر با داشتن 62 روستا دارای سکنه، 47 دهیاری و 37 دهیار، بزرگترین بخش شهرستان و حتی استان همدان به شمار می رود.
نماینده دهیاران بخش مرکزی ملایر بیان کرد: دهیاران زحمتکش و پر توان بخش مرکزی تحت مدیریت جهادی و اخلاق مدار محمدرضا بشری، بخشدار مرکزی منشأ بسیاری از خدمات و از قبیل عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بوده و هستند.
حائری خاطرنشان کرد: در بخش مرکزی ملایر همدلی، وفاق و همکاری خوبی بین دهیاران وجود دارد و با برنامه ریزی، تشکیل اتاق فکر، مدریت جهادی، حرکت در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید، استفاده از عومال اثرگذای و بهره گیری از توانمندی های خیرین و نشست کاری ماهیانه با فرماندار، معاونان وی، بخشدار و شورای های بخش و روستا خدمات خوبی به روستائیان ارائه داده می شود.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به همت دهیاران بخش مرکزی ملایر 25 هزار مترمربع جدولگذاری صورت گرفته است، ادامه داد: جابجایی 100 پایه تیر برق، 130 هزار مترمربع آسفالت معابر، برگزاری یادواره شهدا و جمع آوری کمک های مردمی به سیل زدگان و زلزله زدگان از دیگر اقدامات انجام شده است.
نماینده دهیاران بخش مرکزی ملایر ارزش خودیاری مردمی را 2 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: نصب دوربین های مداربسته، ایجاد فضای سبز مفرح و نشاط آور، برگزاری جشنواره های متنوع نوروزی و بازی های بومی و محلی، برگزاری جشنواره شیره پزی مانیزان با حضور مقامات استانی و شهرستانی، ساخت و تجهیز خانه ورزش، کسب مقلام اول در بحث زکات، خرید خانه بوم گردی و جذب گردشگر و عرضه محصولات تولیدی روستائیان در جشنواره ها به مسارفرن و گردشگران و صدها خدمات عمرانی، فرهنگی و ورزشی، اهم اقدامات انجام شده به شمار می رود.
دهیار روستای بابلقانی و روستای هدف گردشگری مانیزان درباره خدمات ارئه شده به این اهالی این دو روستا، اظهار کرد: برگزاری یادواره شهدا، 4 هزار مترمربع جدولگذاری در سطح معابر روستا، آسفالت معابر به متراژ 15 هزار مترمربع، احداث پارک جنگلی به مساحت یک هکتار و لایه روبی قنوات، طی مدت حضورم به عنوان دهیار صورت گرفته است.
حائری با اشاره به جدولگذاری بین مزارع به متراژ 3 هزار مترمربع، انجام 15 هزار مترمربع زیرسازی و تسطیح، اجرای جشنواره شیره پزی و میزبانی از 15 هزار نفر در این مراسم ملی، گفت: کاشت 5 هزار غرس داشته ایم و جابجائی تیرهای برق موجود در مسیرهای روستاها با موفقیت انجام شده است.
گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان
انتهای پیام انتهای پیام

نظر شما