شناسهٔ خبر: 34086995 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

هشدار چین به آمریکا:

با آتش بازی کنید، خودتان می‌سوزید

باشگاه خبرنگاران جوان

در ادامه تنش سیاسی اخیر بین واشنگتن و پکن در ارتباط با تایوان، سفیر چین درباره دخالتهای آمریکا در امور داخلی کشورش هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، «کوی تیانکای» سفیر چین در آمریکا روز یکشنبه در پیامی توییتری هشدار داد که حمایتهای آمریکا از تایوان و فروش تسلیحات نظامی به این منطقه خودمختار چین، «بازی با آتش» است.

کوی تیانکای در این باره نوشت: تایوان بخشی از چین است. هر تلاشی برای تجزیه چین هرگز موفق نخواهد شد. آنهایی که با آتش بازی می‌کنند تنها خودشان را می‌سوزانند».

وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد فروش احتمالی تسلیحات نظامی به ارزش دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به تایوان را تایید کرده است. وزارت خارجه چین ماه پیش نیز به شدت از احتمال اقدام آمریکا برای فروش تسلیحات به تایوان ابراز نگرانی کرده بود. این اقدامات واشنگتن با واکنش تند مقامات ارشد دولت چین مواجه شد و حتی شرکتهای آمریکایی دخیل در فروش تسلیحات نظامی به تایوان را تهدید به تحریم کردند.

آمریکا روابط رسمی با تایوان ندارد، اما اصلی‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات این کشور است و هم‌اکنون قصد دارد ۱۰۸ تانک آبرامز و ۲۵۰ موشک استینگر به تایوان بفروشد.

چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و بار‌ها به آمریکا درباره روابطش با تایوان هشدار داده است. پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند. آمریکا به همراه بسیاری از کشور‌های دیگر، تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند و به طور رسمی به سیاست «چین واحد» پایبند هستند. با این حال، واشنگتن همچنان روابط غیررسمی خود را با دولت تایوان با وجود قطع روابط دیپلماتیک با تایپه در سال ۱۹۷۹ حفظ کرده است.

مقامات چین از آمریکا می‌خواهند به اصل پذیرفته‌شده «چین واحد» و همچنین به اعلامیه رسمی مشترک میان پکن و واشنگتن که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ امضا شد احترام بگذارد و روابط تعریف شده میان دو کشور را به رسمیت بشناسد.

نظر شما