شناسهٔ خبر: 34086680 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آتش و آشوب در پاریس در روز ملی فرانسه + فیلم

راهپیمایی‌های معترضان فرانسوی موسوم به جلیقه‌زردها در مراسم روز ملی فرانسه به خشونت کشیده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع خبری فرانسوی صدها تن از معترضان در مراسم روز ملی فرانسه ماکرون را هو کردند و سپس چند ساعت پس از سخنرانی اش به خیابانهای پاریس ریختند و تظاهرات آنها در نهایت با دخالت پلیس به آشوب کشیده شد.

رئیس جمهور فرانسه مطابق رسم هر سال در مراسم روز ملی این کشور که در خیابان شانزه‌‌لیزه پاریس برگزار می‌شود شرکت کرد. اما پیش از آغاز مراسم و رژه نیروهای مسلح گروهی از تظاهر کنندگان با سوت کشیدن و هو کردن امانوئل مکرون اعتراض خود را نشان دادند.

به گزارش «یورونیوز» هنگامی که امانوئل ماکرون در حال عبور از میان جمعیت در حالت ایستاده در خودرو روباز خود بود عده ای از میان جمعیت شعارهای «ماکرون، استعفا بده» و «ماکرون، گمشو» سر دادند.

پلیس برخی از تظاهرکنندگان را به خیابان های مجاور شانزه‌لیزه کشاند و برای متفرق کردن آنها از گاز اشک اور استفاده کرد. درجریان اعتراضات امروز معترضان اشیاء مختلفی به سمت پلیس پرت کردند و سطل های زباله را به آتش کشیدند.

پلیس پاریس اعلام کرد تا ساعت 2 بعدازظهر روز یکشنبه 152 نفر از معترضان بازداشت شدند. به گزارش شبکه خبری فرانس‌انفو، بیشتر بازداشت‌شدگان از اعضای جنبش جلیقه‌زردها هستند.

روز یکشنبه 23 تیر(14 ژوئیه) که مصادف است با سالروز فتح زندان باستیل در پاریس در جریان انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789، به عنوان روز ملی این کشور شناخته می‌شود.

اعتراضات سراسری در فرانسه از اواسط نوامبر 2018 آغاز شده و علی رغم عقب نشینی دولت ماکرون از اجرای برخی اصلاحات اقتصادی و مالی، این اعتراضات همچنان ادامه داشته است.

از آغاز این اعتراضات تاکنون حداقل 10 نفر کشته، 24 نفر نابینا و حدود 6 هزار نفر بازداشت شده اند. بیش از 2 هزار نفر نیز در جریان این اعتراضات زخمی شده اند.

انتهای پیام/

نظر شما