شناسهٔ خبر: 34084975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نقش شورایاران در تحقق شعار «تهران، شهری برای همه»

تحولات بزرگ در محله‌های کوچک

مدیران شهری باور دارند با رفع مشکلات شهری و خدمت‌رسانی مطلوب، «تهران» شهر بهتری برای زندگی شهروندان می‌شود و همگان می‌توانند از خدمات بیشتری بهره‌ ببرند.

صاحب‌خبر -

به گفته معاونان شهری منطقه ۶ این کار محقق نمی‌شود مگر به مدد و یاری شورایاران. کسانی که در محله‌ها و میان شهروندان هستند، مشکلات را می‌بینند و آنها را به مسئولان منعکس می‌کنند. به کمک اعضای این نهاد مردمی می‌توان تحولات بزرگی در محله‌های کوچک ایجاد کرد و شاهد تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» خواهیم بود.  

  • پیگیری مطالبات شهروندان در حوزه شهری
ولی نجاتی- معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه

منطقه ۶ به دلیل وجود مراکز اداری، تجاری، درمانی و آموزشی، بیش از سایر مناطق، با معضل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند و نبود فضای مناسب برای جای پارک خودرو، همواره از دغدغه‌های ساکنان بوده و هست. در جلسه‌هایی که با شورایاران داریم همواره تلاش کردیم از مشکلات شهروندان در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک مطلع و برای رفع آنها اقدام کنیم. این کار در راستای تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» انجام می‌شود که تاکنون با توجه به اظهار نظر مردم و البته با مشارکت و همراهی شورایاران موفق بودیم. برای کاهش بار ترافیک و کم کردن دغدغه مردم دسترسی‌های محلی ایجاد و اصلاحات هندسی انجام شده است. ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه «بیدود»، کار بزرگی است که انجام شده و اکنون بیش از ۳۰۰ دستگاه دوچرخه بیدود و بیش از ۵ ایستگاه در منطقه وجود دارد. این کار مطالبه شهروندان بود که از سوی شورایاران مطرح و با حمایت شهردار منطقه انجام شد. شورایاران، نماینده مردم هستند و اهالی به آنها اعتماد دارند و خواسته‌هایشان را از طریق آنها به مدیران و مسئولان منعکس می‌کنند. بنابراین این نهاد مردمی در محله‌های کوچک می‌تواند کارهای بزرگی برای بهتر شدن شهر و بهبود کیفیت زندگی شهروندان انجام دهد. تاکنون تعامل خوبی با شورایاران داشتیم و امیدواریم در دوره جدید نیز به کمک یکدیگر بتوانیم گام‌های بزرگی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک برداریم.  
 

  • نیازسنجی برنامه‌های فرهنگی
فرزاد هنرور- معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه

شاد کردن مردم مهم‌ترین کارکرد حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه است. مردم در زندگی روزمره مشکلات و دغدغه‌های زیادی دارند که با اجرای یک برنامه شاد فرهنگی می‌توان به ایجاد شادابی و نشاط کمک کرد. اجرای این برنامه‌ها در معابر عمومی مانند بوستان‌ها یا خیابان‌ها تأثیر بیشتری دارد. شناسایی ظرفیت‌های محله‌ها در دوره‌های پیش توسط شورایاران صورت می‌گرفت و برنامه‌های فرهنگی براساس نیاز ساکنان در آنها اجرا می‌شود. استقبال خوب مردم از برنامه‌ها نشان می‌داد که در کار و برنامه‌ریزی موفق بودیم. تبدیل بلوار «کشاورز» به «گذر فرهنگی پنجشنبه‌ها» کار بزرگ فرهنگی و اجتماعی بود که با پیگیری شورایاران و موافقت شهردار منطقه انجام شد. حضور گسترده هنرمندان و مردم در این بلوار، نشان از نیازسنجی درست و مکان‌یابی مناسب دارد. همه این کارها نتیجه همفکری و تلاش گروهی مدیران شهری و شورایاران است که خوشبختانه نتایج خوبی هم داشته است. همین کارهای به ظاهر کوچک، زمینه را برای تبدیل شدن «تهران، شهری برای همه» فراهم می‌کند. شاد کردن مردم برای لحظه‌هایی هرچند کوتاه، موجب بهبود کیفیت زندگی‌شان می‌شود. نهاد مردمی شورایاری دراین‌باره موفق بوده و امیدواریم در دوره جدید افرادی که وارد این نهاد می‌شوند، با انگیزه باشند و از طریق خلاقیت و نوآوری و با همفکری و همراهی یکدیگر بتوانیم گام‌های بزرگی در حوزه فرهنگی و اجتماعی برداریم.
 

  • افزایش کیفیت زندگی با کمک شورایاران
افشین خدامی‌- معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه

زمانی می‌توانیم بگوییم شعار «تهران، شهری برای همه» محقق شده است که مطمئن باشیم خدمت‌رسانی در همه حوزه‌ها، شامل حال همه مردم شده است. توجه به وضعیت سلامت و خواسته و نیاز اقشار مختلف می‌تواند نقطه کلیدی در تحقق این شعار باشد. احداث بوستان، افزایش امکانات رفاهی و ورزشی، زیباسازی محله‌ها و معابر عمومی همه و همه خواسته شهروندان بوده که در دوره‌های گذشته توسط شورایاران مطرح و با حمایت شهردار منطقه اجرایی و انجام شده است. خدمت‌رسانی باید به بهبود کیفیت زندگی شهری شهروندان کمک کند. وقتی تنها یک قشر خاص بتوانند از این خدمات استفاده کنند، باید بدانیم در تحقق شعار شهردار تهران موفق نبوده‌ایم. معلولان و جانبازان نیز جزو شهروندانند و حقوق شهروندی دارند. بنابراین مشکلات این شهروندان از طریق شورایاران به ما منعکس و در نخستین گام، بوستان «حافظ» را به بوستان معلولان تبدیل کردیم. علاوه بر آن با ایجاد رمپ در معابر عمومی و همسطح‌سازی پیاده‌رو و خیابان تلاش کردیم تا کیفیت زندگی این اقشار بهبود دهیم و زندگی را برایشان در تهران، به‌ویژه در تکه ششم پایتخت دلچسب کنیم. شورایاران همواره ارتباط خوبی با مردم و مدیران داشته‌اند و امیدواریم در دوره جدید هم این ارتباط ایجاد شود و شاهد اتفاق‌های بزرگی در محله‌ها باشیم.
 

  • اجرای ۲۰ پروژه شهری با پیگیری شورایاران
مجید غمخوار- معاون فنی و عمران شهردار منطقه

همه محله‌ها کمبودهایی دارند که با ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی می‌توان آنها را برطرف کرد. برخی از پروژه‌ها بزرگ هستند که توسط مدیریت کلانشهری انجام می‌شود که «پل گیشا» نمونه این پروژه‌هاست. بعضی پروژه‌های دیگر کوچک مقیاس هستند که به خواسته شهروندان و توسط شهرداری منطقه انجام می‌شود.
بهره‌برداری از ۲۰ پروژه شهری در قلب پایتخت، تحول بزرگی بود که با استقبال خوب شهروندان مواجه شد. پروژه‌هایی که سال‌ها مطالبه اهالی بود و شورایاران به‌عنوان نماینده مردم آنها را پیگیری می‌کردند و در نهایت با حمایت شهردار منطقه نتیجه داد و بهره‌برداری شدند. برخی از پروژه‌ها مانند ساختمان «بحران» خیابان «کردستان» برای نخستین‌بار در تهران انجام شد و اکنون اهالی از امکانات ورزشی آن استفاده می‌کنند. شورایاران در دوره‌های پیش با شناسایی کمبود محله‌ها تلاش کردند از طریق تعامل خوبی که با مدیران شهری داشتند، آنها را برطرف کنند و تا حدودی هم موفق شدند. امیدوارم اعضای شورایاری دوره جدید هم با انگیزه پا به عرصه شورایاری بگذارند و برای تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» تلاش کنند و بیش از گذشته برای رفع مشکلات گام بردارند.

برچسب‌ها:

نظر شما