شناسهٔ خبر: 34082985 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

واشنگتن‌پست نقاط ضعف رقبای دموکرات را برای شکست ترامپ بررسی کرد

ایرنا نوشت:روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از روزنامه های منتقد ترامپ و نزدیک به حزب دموکرات در هشدار به نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا نوشت: «نامزدهای دموکرات در صحنه رقابت فقط در جا می زنند و به جان هم افتاده اند اما برای توقف ترامپ که رهبری نامحبوب، تفرقه افکن و آسیب پذیر در سال ۲۰۲۰ است هیچ برنامه ای ندارند.»

صاحب‌خبر -

«دیوید ایگناتوس» یکی از مشهورترین ستون نویس های روزنامه «واشنگتن پست» در مقاله‌ای با عنوان «دموکرات ها بیدار شوید! ترامپ همچنان جولان می‌دهد!»، در توصیف وضعیت نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در مقابل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا می‌نویسد: «واقعیت رنج آور برای دموکرات‌ها در تابستان جاری این است که به نظر می‌رسد ترامپ در سیاست داخلی و خارجی در حال رسیدن به موقعیت مطلوب خود بوده و این در حالی است که عده‌ای که قصد دارند وی را به چالش بکشند فقط بیهوده وقت خود را هدر می‌دهند، در جا می‌زنند و فقط به جان هم افتاده اند.»

نویسنده که استاد سابق دانشکده «دولت» دانشکده «جان اف کندی» در دانشگاه «هاروارد» بوده در ادامه می‌نویسد: «ترامپ به متحدان آمریکا متلک می‌گوید، آنها را مسخره می‌کند، کنگره آمریکا را نادیده می‌گیرد و ظاهراً به عواقب این کار نیز بی اعتناست. در واقع این طور نیست که ترامپ در حال بازنویسی دستور العمل سیاست باشد بلکه آن را دور انداخته است. بدتر و دردناک‌تر این است که دموکرات‌ها با اینکه اعتقاد دارند با ادامه رویه ترامپ، شرایط به مراتب بدتر خواهد شد، هنوز راهی پیدا نکرده اند که وی را متوقف کنند.»

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ و روز ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود، تاکنون از حزب دموکرات بیش از ۲۰ نفر خود را نامزد این انتخابات کرده اند. این در حالی است که از حزب جمهوریخواه به جز شخص رئیس جمهوری تنها "بیل ولد" (Bill Weld)فرماندار سابق ایالت "ماساچوست" آمریکا خود را نامزد این انتخابات کرده است.

ایگناتوس ترامپ را «رهبری نامحبوب، تفرقه افکن و آسیب پذیر در سال ۲۰۲۰» توصیف می‌کند اما در عین حال می‌نویسد: «نتایج یک نظرسنجی که به طور مشترک از سوی واشنگتن پست و «ای. بی. سی. نیوز» انجام شده و هفته پیش منتشر شد، حاکی از این است که ترامپ از منبعی فراتر از حامیان اصلی خود پشتیبانی می‌شود و این به مثابه هشداری برای دموکرات هاست. بر اساس این نظرسنجی، میزان حمایت از ترامپ از ماه آوریل (فروردین ماه) ۵ برابر شده و به ۴۴ درصد رسیده است و میزان نارضایتی از وی، ۵۳ درصد است. در واقع، این میزان رضایت از ترامپ، بیشترین درجه خشنودی از او از زمان ورودش به کاخ سفید است. البته احتمالاً اگر خیلی از مردم از رفتارهای زننده ترامپ رنجیده نمی‌شدند، عملکرد او بهتر از اینها بود.»

نویسنده سپس در هشدار دیگری به دموکرات‌ها اضافه می‌کند: «برگ برنده ترامپ، اقتصاد است. گزارش هفته گذشته درباره نرخ بیکاری حاکی از افزایش سریع نرخ اشتغال دارد که سهم بخش تولید در آن بسیار زیاد است. البته در این مسئله هشدارهایی نیز هست: توزیع فرصت‌ها نامتوازن است و این رشد، به بهای کسری بودجه کشور تمام شده است. در واقع، در آینده نشانه‌هایی دال بر ضعف دیده می‌شود و حتی شورای سردبیری «نیویورک تایمز» نیز با ترامپ موافق است که بانک مرکزی آمریکا باید نرخ بهره را کاهش دهد و زمان بازپرداخت وام‌ها را افزایش را دهد.»

واشنگتن پست در ادامه، به سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ می‌پردازد و آنها را «مخوف» می‌داند و در عین حال خاطر نشان می‌کند: «اما به نظر نمی‌رسد این سیاست‌ها به لحاظ سیاسی هزینه‌ای برای وی داشته باشند. دموکرات‌ها فقط با خشم پاسخ داده اند و در عمل و ناخواسته کاری کرده اند که مجموع شرایط به نفع ترامپ تمام شده است.»

ایگناتوس سپس در توصیف سیاست خارجی ترامپ می‌نویسد: «سیاست خارجی ترامپ در واقع بلندگوی تخریبگری برای آمریکا بوده و فقط اندکی از موفقیت‌ها را به نمایش گذاشته است اما اینجا نیز دموکرات‌ها شکست خورده‌اند و ترامپ راه خود را پیدا کرده است. رویکرد ترامپ قابل پیش بینی شده است: او خط و نشان می‌کشد، تهدید می‌کند، تحریم اقتصادی اعمال می‌کند و سپس مذاکراتی را کلید می‌زند که به توافقی منجر می‌شود که فقط امتیازات ناچیزی به همراه دارد. ترامپ این رویکرد را درباره مکزیک، کره شمالی و چین اجرا کرده و احتمالاً می‌خواهد در خصوص ایران نیز چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد.»

وی سپس سیاست خارجی ترامپ را از رویکرد «هزینه- فایده» بررسی می‌کند: «سیاست خارجی ترامپ به متحدان آمریکا شدیداً صدمه زده است و این برای آمریکا خیلی گران تمام شده است. اما شخص ترامپ بهای آن را نمی‌پردازد چرا که او با شعار خصمانه و تهاجمی «آمریکا اول» از درگیر شدن در جنگ‌های جدید خودداری می‌کند و می‌گوید که می‌خواهد از سوریه و افغانستان خارج شود.»

ایگناتوس در اشاره دیگری به نتایج نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و «ای. بی. سی. نیوز» درباره دیدگاه منفی عموم مردم آمریکا نسبت به رفتارهای ترامپ که در «منزلت یک رئیس جمهور» نیست می‌نویسد: «خودنمایی های ترامپ کشور را منزجر، فرسوده و آشفته کرده است و شما می‌توانید یک چهره دموکرات آرام و قابل اعتماد و وحدت بخش را به عنوان شخصی که ترامپ را به چالش بکشاند، مطرح کنید.»

این روزنامه نگار مشهور در عین حال اعتقاد دارد چند دستگی در اردوگاه دموکرات‌ها خیلی زیاد است و در این خصوص می‌افزاید: «هنوز معلوم نیست چه کسی از میان دموکرات‌ها واقعاً می‌تواند باد ترامپ را خالی کند. آنها خودشان با هم می‌جنگند و مردم با ناراحتی شاهد تحقیق و تفحص آنها درباره رسوایی‌های ترامپ هستند. اما شاید تنها چهره دموکراتی که در تئوری بتواند جلوی حرکت دیوانه وار ترامپ را بگیرد، «جو بایدن»، معاون سابق اوباما باشد. وی باتجربه است، مشاوران با استعدادی دارد، ثروت دارد و از سوی قانون گذاران دموکرات سنتی حمایت می‌شود. اما او برخی از جذابیت‌ها و زرق و برق‌های لازم برای رهبری را ندارد. بایدن پنجشنبه گذشته یک سخنرانی منطقی و قابل قبول درباره سیاست خارجی داشت که یادآور این بود که صداهای معقول چگونه هستند. حرف‌های او درباره رهبری آمریکا در جهان به یاد ما آورد که ترامپ چقدر این نقش آمریکا را تخریب کرده است.»

ایگناتوس که علاوه بر سال‌ها سابقه روزنامه نگاری، رمان نویس نیز هست، در انتهای این نوشتار بار دیگر به رقبای دموکرات انتخاباتی ترامپ هشدار می‌دهد: «دموکرات ها باید از خواب بیدار شوند! چه خوشتان بیاید و چه دوست نداشته باشید، ترامپ در حال جولان دادن است. اکنون ۲۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات در صحنه رقابت با هم سرشاخ شده‌اند اما برای زمان حال هیچ برنامه‌ای ندارند. هیلاری کلینتون فکر می‌کرد ترامپ باعث شکست خودش خواهد شد اما اشتباه می‌کرد. دموکراتی برنده انتخابات سال ۲۰۲۰ است که بتواند در مقابل این رئیس جمهور کنونی که صدای بلندی هم دارد، تضادی اطمینان بخش از خود به نمایش بگذارد. نظرسنجی‌ها حاکی از این هستند که ترامپ را می‌توان شکست داد اما لازم است که کمپینی قوی و عاقلانه شکل گیرد که بتواند رأی دهندگان را به میدان بیاورد؛ جایی که در آنجا برد و باخت این رقابت رقم می‌خورد.»

روزنامه واشنگتن پست یکی از بزرگترین روزنامه‌های آمریکاست که در سال ۱۸۷۷ شروع به کار کرد و در سال ۲۰۱۳ جف بزوس، رئیس شرکت آمازون با پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا دست به خرید این روزنامه زد.

310311

نظر شما