شناسهٔ خبر: 34082643 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

وزیر صنعت: هدف تحریم‌ها تعطیلی تولید کشور بود

وزیر صنعت و معدن و تجارات گفت: تحریم‌ها فقط با هدف تعطیل کردن تولید وضع شد و البته تاثیر بحث‌های مالی هم مستقیم بر تولید بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر رضا رحمانی بعد از ظهر امروز در شورای اداری شهرستان جاجرم عنوان کرد: دشمن با تحریم‌ها به توقف تولید امید داشت ولی ما افتخار می‌کنیم که بعد از ۱۴ ماه در تولیدمان افزایش داشتیم، نسبت به ۳ ماه اول سال قبل هم یک رشد داشتیم.

وی ادامه داد: همین که اجازه کاهش تولید ندادیم یک موفقیت است ولی مشکلاتی هم وجود داشت که به تحریم‌های اعمالی ربط پیدا می‌کرد.

وزیر صنعت و معدن و تجارت با طرح این پرسش که چرا دشمن نتوانست موفق باشد؟ اظهار کرد: آنها با وجود اینکه تمام عیار دنبال این بوده اند که فعالیت‌های ما تعطیل شود، ولی رمز موفقیت ما همت مردمی است که نمی‌توانند جلوی آن‌را بگیرند.

وی با بیان اینکه من از روزی که وزیر شدم به همه جای کشور رفتم حتی کشورهای اطراف را واکاوی کردم، افزود: تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران بویژه در مناطق محروم می‌دهند کمتر در جاهای دیگر ارائه می‌شود.

تسهیل گری نکنیم ظلم بزرگی مرتکب شده ایم

رحمانی با تأکید بر اینکه جبهه ما در حال و روز فعلی معلوم است، خاطر نشان کرد: واحدی که می‌تواند تولیداتش را عرضه کرده و بفروشد، ما باید به آن کمک کنیم تا به صادرات منتهی شود و اگر ما تسهیل گری نکنیم ظلم بزرگی مرتکب شده ایم.

به گفته وی با وجود فرمانداران جوان باید مشکلات هم در این منطقه کم باشد و گرمه وجاجرم با وجود این همه پتانسیل نباید مشکل اشتغال داشته باشد و البته جمعیت پایین آن هم می‌طلبد که مشکلات در خود منطقه حل شود.

اگرچه رحمانی وجود آلومینا را عامل تحول دو شهر گرمه و جاجرم دانست ولی در عین حال عنوان کرد که برای خراسان شمالی در ۱۳ بند با استاندارتفاهم نامه امضا کرده البته تفاهم نامه‌هایی که فقط با استان‌های غیر برخوردار منعقد می‌شود.

رحمانی از ظرفیت بخش خصوصی غافل نشد و در ادامه گفت: امروز نباید از توان بخش خصوصی غافل شویم و قصدمان از تولید افزایش صادرات است و در این زمینه مردم می‌توانند ورود پیدا کنند و از تولیدات آلومینیای جاجرم بهره ببرند و با توان خودشان فروش را بالا ببرند.

وی به یکی دیگر از اعتراض‌های مردم منطقه در ارتباط با حذب نیروی غیر بومی اشاره کرد و افزود: جذب نیرو باید با نیروهای منطقه‌ای باشد و تأمین و تدارکات و حتی حمل و نقل باید توسط نیروهای بومی انجام شود.

وی در ادامه عنوان کرد: اقتصاد منطقه باید با همین صنعت بچرخد، فقط ما باید نگاه به کسب و کار مان را تغییر دهیم

وی به تسهیلات سرمایه‌گذاری اشاره کرد وگفت: الان ما زمین داریم و هر کس در گرمه و جاجرم بیاید سرمایه گذاری کند تفویض اختیار می‌دهم تا رئیس سازمان صنعت و معدن راحت‌ترین و بهترین شرایط را ایجاد کنید.

رحمانی ادامه داد: بدنبال سرمایه‌گذاران بروید و زمین را باحداقل قیمت واگذار کنید و نهایت حمایت را انجام دهید تا سرمایه‌گذاران آسوده خاطرتر وارد عمل شوند.

وزیر صنعت در شورای اداری شهرستان جاجرم از مسئولان خواست تا موانع را از سر راه سرمایه‌گذاری بردارند و شرایط تسهیل گری برای سرمایه‌گذاران فراهم نمایند.

وی خواست تا فرمانداران، ائمه جمعه، شهرداران و همه با هم برای جذب سرمایه گذار جدی تر اقدام کنند و به داد صنایع کوچک هم برسند تا چرخ اقتصاد بچرخد.

وی در پایان به اقدامات انجام شده در بخش اصناف این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: کنترل را از مبدأ تا مقصد سامانه‌ای انجام می‌کنیم یعنی از همان تولید تا زمانی که کالا دست مصرف کننده برسد، از انبارها شروع کردیم و تا الان هم بالای ۵۳۰ هزار انبار را ثبت کردیم و برخی از کالاها هم حتی تا کنون در سامانه ثبت شده است و در جریان وجود کالاها و تعدادشان در انبارها هستیم.

رحمانی رونق تولید را محور اصلی فعالیت‌هایش دانست و افزود: هر کس در حوزه آلومینیوم، مس و محصولاتی از این دست تولید نماید ما با تولیدکننده قرارداد بلند مدت انعقاد می‌کنیم و محصول را از آنها خریداری می‌کنیم.

گفتنی است رئیس جمهور امروز به همراه هیأت دولت سفر یک‌روزه‌ای به استان خراسان شمالی داشت و برخی از پروژه‌های سفر اول را به بهره برداری رساند.

نظر شما