شناسهٔ خبر: 34081798 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مراسم تکریم و معارفه روسای مرکز امور شورا‌های حل اختلاف

تمرکز شورا‌های حل اختلاف در برقراری صلح و سازش

معاون اول قوه قضاییه: شورا‌های حل اختلاف با بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی روی برقراری صلح و سازش متمرکز شوند

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تکریم و معارفه روسای مرکز امور شورا‌های حل اختلاف کشور با تبریک سالروز ولادت امام رضا (ع)، خدمت در این نظام و خدمت زیر پرچم ولایت و، ولی فقیه را افتخار آمیز خواند و گفت: در طول تاریخ بودند و هستند کسانی که یا از امام پیشی گرفتند یا عقب ماندند، که هر دو زیان کردند.
وی با قدردانی از خدمات ده ساله حجت الاسلام احمدی میانجی گفت:: وی مدیری دلسوز، وقت شناس، منظم، خیرخواه و دارای ایده بود و کسی که در بیت آیت الله احمدی میانجی به عنوان استوانه حوزه‌های علمیه تربیت شده باشد غیر از این نباید باشد.
وی گفت: وی در دوران مسئولیتش شعب شهری و روستایی شورا‌های حل اختلاف را سامان داد و به لحاظ مالی و غیر مالی، انضباطی در امور شورا‌ها ایجاد کرد و موفق شد آموزش‌های خوبی را ارائه کند و یکی از امتیازاتش نظارت و سرکشی به همه مناطق شورا‌های حل اختلاف بود.
<div id="video-display-embed-code_3726907"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475071/3726907?width=350&height=250"></script></div>
محسنی اژه‌ای گفت: آقای احمدی میانجی جایگاه شورا‌ها را ارتقا بخشید و برخی شاخص‌ها را پایدار کرد.
معاون اول قوه قضاییه آقای مظفری را نیز شخصی خیرخواه، دلسوز، مدیر و متعهد خواند و گفت: در این مدت که ایشان ریاست کل دادگستری استان آذربایجان شرقی را به عهده داشت جزو مدیران موفق ما بود که با زیرمجموعه خودش ارتباط بسیار خوبی داشت.
وی افزود: در برخورد با مجرمان همیشه باید بدانیم که از جنبه تربیتی موضوع نباید غافل شد و در برخورد با آن‌ها باید با زبانی صحبت کرد که تربیت شوند و شرمنده تکرار تخلفات خود باشند.
اژه‌ای گفت: یکی از عنایات پروردگار به ما باز بودن باب توبه است و من همیشه از سیستم‌های نظارتی، اطلاعاتی و دادستان‌ها می‌خواهم که آیا در انجام وظایف خود برای باب توبه افراد هم حسابی باز کرده اند؟ خوشبختانه برخی قضات ما به این موضوع توجه دارند.
وی افزود: در شرایط جنگ اقتصادی که دشمن می‌خواست کاری کند که صبر مردم لبریز شود به شدت نیازمند به رونق تولید و کمک به فعالان اقتصادی و برخورد با مفسدان بودیم و یکی از استان‌های ما که توانست با موفقیت جلو برود استان آذربایجان شرقی بود که مدیریت رئیس کل دادگستری این استان و همچنین دادستان استان نقش برجسته‌ای داشتند.
معاون اول قوه قضاییه در ادامه به فلسفه تشکیل شورا‌های حل اختلاف اشاره کرد و گفت: شورا‌ها تاسیس شدند تا باری از دوش دادگستری و دستگاه قضایی بردارند و تا حد امکان از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.
وی برقراری صلح و سازش را از مهم‌ترین اهداف تشکیل شورا‌های حل اختلاف خواند و گفت: ثواب و نتیجه این کار بسیار بالاتر از حکم قاضی است.
<div id="video-display-embed-code_3726910"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475071/3726910?width=350&height=250"></script></div>
اژه‌ای افزود: هیچ وقت بنا نداشتیم شورا‌های حل اختلاف به سازمانی اداری تبدیل شود که بخواهد از بودجه عمومی استفاده کند و همه هدف ما این بود که این شورا‌ها با حضور خیرخواهان و دلسوزان به امر صلح و سازش بپردازند.
وی افزود: ما قدری از این فلسفه فاصله گرفته ایم و اگر زاویه‌ای که پیدا شده است همین طور ادامه پیدا کند نتایج خوبی نخواهیم داشت.
اژه‌ای گفت: اگر از ظرفیت‌های مردمی و از تجارب همه فرهنگیان و معلمان بازنشسته در شورا‌های حل اختلاف استفاده شود بسیاری از پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف خاتمه پیدا می‌کند و به دستگاه قضایی وارد نمی‌شود.
وی افزود: ضرب و شتم و توهین بیشترین عامل ایجاد پرونده‌های قضایی است که قطعاً با صلح و سازش رفع می‌شود.
معاون اول قوه قضاییه گفت: از رئیس جدید شورا‌های حل اختلاف درخواست می‌کنم مطالعه جدی داشته باشد تا ببینند چگونه می‌توان از ظرفیت‌های مردمی بیش از این در شورا‌های حل اختلاف استفاده کرد.

 مراسم تکریم و معارفه روسای مرکز امور شورا‌های حل اختلاف 
مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید مرکز امور شورا‌های حل اختلاف کشور با حضور معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.
در این مراسم از خدمات ۱۰ ساله حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی احمدی میانجی قدردانی و حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری به عنوان رئیس جدید مرکز امور شورا‌های حل اختلاف معرفی شد.
مظفری پیش از این رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین احمدی میانجی در مراسم تکریم خود گفت: پس از ۱۰ سال وقتی با استعفای من موافقت شد و دیدم جایگزینم آقای مظفری است آرامش روحی بسیار خوبی به من دست داد.
وی افزود:​ وی از من جوان‌تر است و مراحل مختلف قضایی را طی کرده است.
احمدی میانجی با تقدیر از همه همکارانش در شورای حل اختلاف گفت: ​آن‌ها خالصانه کار کردند و حقوق بسیار ناچیزی داشتند و ما آن طور که امکانش بود نتوانستیم پاسخگوی زحمات آن‌ها باشیم.
رئیس سابق شورا‌های حل اختلاف کشور افزود: در این ۱۰ سال تا حد توان مشکلات شورا‌ها برطرف و بیمه تکمیلی کارکنان هم برقرار شد.
وی گفت: البته ظرفیت‌های شورا‌های حل اختلاف و کمک هایش به قوه قضاییه هنوز ناشناخته است و ما توانستیم در شورا‌ها دعوا‌های طایفه‌ای را به صلح و سازش برسانیم که برای بسیاری از مسئولان قضایی تعجب آور بود.
احمدی میانجی افزود:​ در اکثر شهرستان ها، ریش سفیدان و محترمان در شورا‌های حل اختلاف کمک بزرگی برای دادگستری‌ها هستند و بازوی بزرگ اطلاعاتی برای دادستان‌ها به حساب می‌آیند.
وی ابراز امیدواری کرد:​ شورا‌های حل اختلاف جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.
رئیس سابق شورا‌های حل اختلاف کشور گفت: وضع قوه قضاییه به خاطر تزلزل در مدیریت‌ها خوب نیست و اکثر استان‌ها در خصوص اینکه روسای دادگستریشان می‌مانند یا تغییر می‌کنند، سرگردان هستند و باید کاری کنیم دستگاه قضایی از این بلاتکلیفی بیرون بیاید و صلابت خود را داشته باشد.
احمدی میانجی افزود: در این چند روز همکارانم در شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور هدایایی به من تقدیم کردند که همه آن‌ها را به شورا‌های حل اختلاف مناطق سیل زده که آسیب دیدند تقدیم می‌کنم.
رئیس جدید مرکز امور شورا‌های حل اختلاف هم در مراسم معارفه اش گفت: امروز شورا‌های حل اختلاف در کنار دادگستری‌های سراسر کشور نقش موثری در مصالحه و اصلاح ذات بین و رسیدگی‌های ابتدایی دارند.
حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری تقویت شورا‌ها و رفع مشکلات موجود را ضروری خواند و افزود: تحقق این امر نیازمند همدلی سه قوه است.

نظر شما