شناسهٔ خبر: 34080823 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

محسنی اژه ای مطرح کرد؛

ساماندهی شعبات شورای حل اختلاف

مهدیه محمدی

معاون اول قوه قضائیه، گفت: برخورد با مجرم باید به نحوی باشد که او متنبه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید شورای حل اختلاف کشور با تبریک ایام میلاد امام رضا (ع)، اظهار داشت: عده ای امامت آن حضرت را در زمان امامت شأن نپذیرفتند. این افراد کسانی بودند که پیروی امام جعفر و شیعه بودند.

وی افزود: امروز خدا را شاکریم که از نعمت اسلام و تشیع بهره می بریم.

محسنی اژه ای در ادامه به انتخاب رئیس جدید شورای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: آقای میانجی از مدیران دلسوز و وقت شناس بود که انسانی خلیق، خدا دوست و دلسوز بود.

وی افزود: ایشان خدمات زیادی در طول ۱۰ سال اخیر متحمل شدند و امیدوارم اگر چه ایشان از دستگاه قضایی رفتند اما تجربیات خود را به خدمت دستگاه قضا آرایه دهند.

محسنی اژه ای به خدمات ۱۰ سال اخیر شورای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات سامان بخشی به شعبات شورای حل اختلاف بود. جایی که لازم بود شعبات زیاد و کم شد. موضوع دیگر انضباط در امور شورای حل اختلاف بود.

معاون اول قوه قضائیه افزود: ایشان در طول این دوره موفق شدند آموزش های خوبی را داشته باشند و نظارت ها و سرکشی های خوبی در این مدت به شعبات داشتند.

وی گفت: در شرایطی که وجود داشت ضمن اینکه افراد متهاجر و مخل امنیت بودند و افرادی که فساد می کنند برخورد با آنها شود، جنبه تربیتی هم لحاظ شود. جایی که با یک متخلف و مجرم برخورد می کنیم باید بع گونه ای برخورد کنیم که او تربیت شود.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: برخورد با مجرم باید به نحوی باشد که او متنبه شود.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه گفت: بدون شک امروز در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و دشمن تمام تلاش خود را می‌کند تا به زعم خودش بتواند با ایجاد تنگناهای اقتصادی صبر انقلابی مردم را به سر آورد و در این شرایط ما بشدت به تولید و رونق آن و حمایت از فعالان اقتصادی نیازمند هستیم.

وی افزود: امروز مدیریت‌های ما باید به گونه‌ای باشد که فعالان اقتصادی سالم تقویت و با مفسدان برخورد شود و مدیران از این برخوردها نهراسند و یکی از استان هایی که نسبت به این موضوع توفیقات خوبی داشت استان آذربایجان شرقی بود که البته این امر مرهون تلاش های تمام دست‌اندرکاران این استان ازجمله مدیریت دادگستری و دادستانی آن است.

محسنی اژه‌ای در ادامه به نقش و جایگاه شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: شوراهای حل اختلاف برای چند منظور ایجاد شدند که یکی از این اهداف کاهش پرونده‌های وارده به دادگستری از طریق استفاده از ظرفیت‌های مردمی است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه حتماً باید در آینده نقاط قوت شوراهای حل اختلاف تقویت و نقاط ضعف آن برطرف شود، افزود: شوراهای حل اختلاف در آینده باید بیش از پیش بر روز صلح و سازش با استفاده از همه ظرفیتهای مردمی متمرکز شوند.

وی گفت: فلسفه اولیه تشکیل شوراهای حل اختلاف این نبود که یک سازمان و تشکیلاتی در کنار قوه قضائیه ایجاد شود تا از بودجه عمومی استفاده کند، بلکه این تشکیلات به وجود آمد تا پرونده‌ها را به سمت صلح و سازش سوق دهد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه امروز شوراهای حل اختلاف قدری از صلح و سازش فاصله گرفته‌اند، ادامه داد: اگر با همین وضعیت فعلی جلو برویم خلاف فلسفه اولیه ایجاد شورای حل اختلاف یعنی صلح و سازش است و به تدریج هم شاهد یک مجموعه حقوق‌بگیر از بودجه عمومی کشور خواهیم بود و این موضوع خلاف سیاستهای کلی ابلاغی مبنی بر کوچک‌سازی دستگاه‌های اجرایی است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه امروز دعواهای منجر به ضرب و شتم و توهین از جمله بیشترین پرونده‌های مطروحه در محاکم هستند، افزود: در بسیاری از این پرونده‌ها می‌توان با استفاده از ظرفیت مردم در شوراهای حل اختلاف صلح و سازش را جاری ساخت و هنوز آنطور که باید و شاید از ظرفیت‌های مردمی در شوراهای حل اختلاف استفاده نکرده‌ایم.

وی به پایان مهلت قانون آزمایشی شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی مهلت محدودی برای ارائه لایحه جدید قائل شده و همکاران ما برای تدوین این لایحه در معاونت حقوقی قوه قضائیه مشغول هستند.

نظر شما