شناسهٔ خبر: 34076888 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در سالروز درگذشت مریم میرزاخانی:

یادبود نابغه ایرانی ریاضی جهان،‌ در چرخِ شبکه چهار

تهران- ایرنا- هفتمین قسمت فصل جدید «چرخ» ساعت ۱۹ امروز با یادی از فعالیت‌های علمی دکتر مریم میرزاخانی روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

صاحب‌خبر -

سومین هفته برنامه چرخ با گفت‌وگویی درباره زندگی علمی مرحوم دکتر مریم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته ایرانی و برنده جایزه جهانی مدال فیلدز آغاز خواهد شد. حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم چرخ در گفت‌وگو با دکتر سیدعبادالله محمودیان، عضو هیأت علمی دانشکده ریاضی شریف و چهره ماندگار ریاضی، فعالیت‌های میرزاخانی، نابغه دنیای ریاضیات را بررسی خواهند کرد.

امروز، ۲۳ تیر، سالروز درگذشت دکتر میرزاخانی، اولین برنده ایرانی مدال فیلدز است. در بخش روایت خبری چرخ، مجید کریمی به مهم‌ترین خبرهای روز دنیای علم شیمی می‌پردازد. آشنایی با جزئیات کار دکتر شاهین زمان، دیرینه‌شناس از دیگر بخش‌های هفتمین قسمت چرخ در فصل تابستان خواهد بود.
مجله‌ی تصویری چرخ مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده بررسی و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان، مسائل روزمره زندگی را واکاوی می‌کند.
چرخ در تابستان امسال در سه روز یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه چهار پخش می‌شود. مجری چرخ حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی چرخ را بر عهده دارند.

مریم میرزاخانی (۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ – ۲۳ تیر ۱۳۹۶) ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برندهٔ مدال فیلدز شد، که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن و اولین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز است.

روز تولد مریم میرزاخانی ۲۲ اردیبهشت (دوازدهم مه) از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری شد.

در تیر ۱۳۹۶ اعلام شد میرزاخانی به دلیل ابتلاء به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری شده‌است. وی از چهار سال پیش‌تر به سرطان پستان مبتلا بوده و این سرطان به مغز استخوان وی سرایت کرده بود و در نهایت در ۲۳ تیر ۱۳۹۶ در ۴۰ سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

نظر شما