شناسهٔ خبر: 34074275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیم و امید کوچکترین نهاد اجرایی

سنندج - ایرنا - دهیاری ها به عنوان یک نهاد نوپا بیم ها و امیدهایی دارند که در گیر و دار چالش های اجرایی و اقتصادی کشور نیازمند حمایت بیشتر برای تحقق توسعه پایین به بالای جامعه هستند.

صاحب‌خبر -

دهیاری‌ها بیستمین سال فعالیت خود را در حالی پشت سر گذاشتند که بعد از ۲ دهه اکنون در کنار امیدهای مختلف با بیم‌های بسیاری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.
امید به توسعه پایدار روستایی، کاهش مهاجرت، افزایش گام برداشتن در توسعه اقتصادی و فعالیت‌های مرتبط با ایجاد اشتغال پایدار از جمله امیدهای دهیاری‌ها و عدم امنیت شغلی و تفکر رقابتی بین دستگاه‌های اجرایی و دهیاری‌ها از جمله بیم‌های این نهاد نوپا در ایران است.
نخستین همایش سراسری دهیاران کردستان روز یکشنبه ۲۳ تیر به مناسبت روز دهیار با تأخیر یک هفته ایی برگزار شد و در آن دست اندرکاران این نهاد نوپا چالش‌ها و پتانسیل‌های آن را مورد بررسی قرار دادند.

دیدگاه مدبرانه توأم با نگاه فرهنگی لازمه توسعه روستایی است
فرماندار سنندج به نمایندگی از فرمانداران کردستان در این همایش با بیان اینکه نگاه صرف مهندسی باعث توسعه در روستاها نمی‌شود، اظهار داشت: برای تحقق توسعه در این مناطق باید دیدگاهی مدبرانه توأم با نگاه فرهنگی است.
محمد ابراهیم زارعی افزود: افزایش مشارکت مردم در کنار توسعه روستایی از جمله مواد فرهنگی - اجتماعی است که می‌توان با افزایش آن جامعه را به سمت توسعه اقتصادی حرکت داد.
وی اضافه کرد: مشارکت مردمی نیز زمانی اتفاق می‌افتد که ما توسعه فکری در اذهان جامعه ایجاد کنیم چرا که با پشتوانه حرکت جمعی می‌توانیم روستاها را در مسیر درست پیشرفت خود قرار دهیم.
زارعی با بیان اینکه هم اکنون دوران توسعه عامرانه بالا به پایین به اتمام رسیده است، گفت اکنون باید حرکت توسعه را از پایین به بالا تغییر دهیم.

مدیرکل امور روستاها و شوراهای اسلامی استانداری کردستان نیز در این همایش افزود: دهیار تجلی و الگوی مدیریت محلی در کشور است و باید تخصص گرایی در مدیریت آن نهادینه شود بطوریکه برخی نهادها به نمایندگی از سایر دستگاه‌های اجرایی زیر نظر دهیاری‌ها ایجاد شود.
شریف‌پور اظهار داشت: تلاش به توسعه سیما و منظر، زیرساخت‌ها و خدمات، پیشرفت اقتصادی در روستاها تنها بخشی از تلاش‌های بیش از یک هزار و ۲۰۰ دهیار در کردستان است.
وی اضافه کرد: توسعه اجتماعی فرهنگی و اقتصادی لازمه مدیریت نوین روستایی در کردستان بوده تا روستاها همانند گذشته نه چندان دور مظهر زندگی بالندگی باشد.

نقش دهیاران در توسعه روستایی به رسمیت شناخته شود
دهیار روستای دره ناخی بخش مرکزی سروآباد به عنوان نماینده دهیاران استان کردستان نیز در این همایش گفت: کسی نمی‌تواند نقش پررنگ دهیاران در توسعه روستاها را انکار کند از این رو انتظار می‌رود آن را به عنوان هماهنگ کننده برنامه دستگاه‌های اجرایی به رسمیت بشناسند.
دلیر نوری افزود: دهیار و اعضای شورای اسلامی آشناترین اشخاص نسبت به مشکلات روستا هستند و انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های خود با آنان مشورت کرده و نقطه نظرات آنان را در مطالعات و اجراهای خود در نظر بگیرند.
وی اضافه کرد: به گواه کارشناسان امر، معضلات حاشیه نشینی و تحقق رونق تولید از چالش‌های جامعه امروزی است که می‌توان با توجه به روستاها و وضعیت معیشت و اشتغال آن مشکلات این ۲ بخش را مرتفع کرد.
نوری یادآور شد: متمرکز شدن منابع دهیاری‌ها، بازنگری طرح هادی روستاها، تدوین برنامه اجرایی دهیاری‌ها، تضمین امنیت شغلی دهیاران و بازنگری در عزل دهیاران از دیگر بخش‌های حمایتی از این نهاد محلی است.
وی شاه کلید موفقیت دهیاری‌ها را هماهنگی و مشارکت دهیار با شورای اسلامی روستا دانست و افزود: انتظار می‌رود این دو نهاد با وحدت رویه، در بخش‌های بوم گردی، تولید انرژی برق با پنل‌های خورشیدی، تأسیس تعاونی‌ها و کارگاه‌های تولیدی به سمت درآمد زایی حرکت کنند.

دهیار بازوی اجرایی شوراهای اسلامی روستاهاست
بخشدار مرکزی سنندج نیز به نمایندگی از بخشداران استان در این همایش گفت: بخشداران بازوی اجرایی شوراهای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد برنامه‌ها هستند.
عثمان پور افزود: کنترل مهاجرت، حمایت از حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری ها، تقویت کننده توسعه اجتماعی روستایی، جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز و حفاظت بافت با ارزش روستایی از جمله مواردی لازم است که دهیاران باید آنها را پیگیری کنند.
وی اضافه کرد: حمایت‌های قضائی و انتظامی از دهیاران در جلوگیری ساخت سازهای غیر مجاز و پیگیری تشکیل تشکل‌های جوانان ۱۵ تا ۳۰ سال برای جلوگیری از تخریب اراضی ملی و فعال شدن نگهبانان شب روستا از دیگر مواردی است که می‌توان از دهیاران در اجرای برنامه‌های دولت و نظام حمایت کرد.
عثمان پور در خصوص حمایت‌های دولت از دهیاران اظهار داشت: امسال ۳۷ درصد به حقوق دهیاران اضافه شده و طرح استخدام آنان در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.
۳۰۳۴/‌۹۱۰۲

نظر شما