شناسهٔ خبر: 34073815 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

پیشنهاد مصر به حماس برای تحویل نوار غزه

یک روزنامه سعودی نوشت، هیأت مصری در دیدار با رهبران حماس به آنها پیشنهاد کرده، امور نوار غزه را تحویل دهند تا مقدمه‌ای برای تشکیل دولت وحدت ملی باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، هیأتی از سازمان اطلاعات مصر که جمعه هفته گذشته (هفته اول جولای) وارد نوار غزه شده بود، روز یکشنبه (22 تیرماه) به رام‌الله رفت و با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.

محمود عباس در این دیدار در جریان اقدامات مصر درباره مسأله فلسطین، بویژه در سایه «چالش‌ها و خطرات کنونی» قرار گرفت.پس از دیدار با عباس، هیأت مصری دیداری با سران جنبش فتح داشت که طی آن نتایج نشست‌هایش با رهبران حماس در غزه، مذاکرات درباره پایان اختلافات، آشتی و تثبیت توافق‌های آشتی با طرف اسرائیلی تشریح شد.

روزنامه «الشرق‌الاوسط» به نقل از منابع آگاه نوشت، هیأت مصری در دیدار با رهبران حماس به آنها پیشنهاد تحویل نوار غزه و در مرحله بعد دعوت به تشکیل دولت وحدت ملی و اجرای انتخابات را داده است.

حماس از سال 2007 کنترل نوار غزه را به دست دارد و همواره بر آشتی داخلی تاکید کرده است. در سال 2014 با هدف کم شدن اختلافات، دولتی تحت عنوان دولت توافق ملی تشکیل شد اما این توافق در عمل راه به جایی نبرد.مصر طی پنج سال گذشته (پس از پایان جنگ 2014 علیه غزه) چندین بار میان گروه‌های فلسطینی برای حل اختلافات میانجی‌گری کرده اما همه آنها بدون تحقق نتیجه مثبت به پایان رسیده است.

حماس و فتح در جدیدترین توافق آشتی، در اکتبر 2017 با یکدیگر توافقی امضا کردند اما این توافق به دلیل اختلافات بر سر چند مورد از جمله در دست گرفتن کنترل غزه توسط دولت وفاق ملی به نتیجه نرسید.

حماس در بیانیه‌ای پس از دیدار با هیأت مصری اعلام کرد با تحویل با رویکردی مثبت برخورد داشته است. رهبران حماس در دیدار با هیأت مصری به اطلاع این هیأت رساندند، مقاومت فلسطین جز به شکست محاصره غزه راضی نخواهد شد.

حماس ضمن اعلام اینکه موضعی مثبت برای تحقق وحدت ملی ارائه داده، تصریح کرد، خطرهای بسیاری مسأله فلسطین و منطقه را تهدید می‌کند و موضع فلسطینی‌ها بر پایه وحدت برای مقابله با این خطرات و در رأس آنها «معامله قرن» و «نشست بحرین» اهمیت زیادی دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما