شناسهٔ خبر: 34065545 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزبان جام جهانی بسکتبال در یک نگاه

تهران- ایرنا- چین هر زمانی که به دنبال سهمیه المپیک بسکتبال است میزبان رقابت انتخابی می‌شود تا در خانه سهمیه بگیرد. حالا میزبان جام جهانی شده تا بتواند به عنوان میزبان دوباره المپیکی شود.

صاحب‌خبر -

جام‌جهانی ۲۰۱۹ به میزبانی چین و در ۸ شهر برگزار می‌شود. پس از تغییراتی که در نحوه برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی و المپیک در فدراسیون بین المللی بسکتبال ایجاد شد چین پس از چندین دوره حضور در المپیک این بار میزبانی جام جهانی را برعهده گرفت تا بتواند در خانه باز هم سهمیه بگیرد.

در هفتم آگوست سال ۲۰۱۵ مراسم انتخاب جام جهانی ۲۰۱۹ برگزار شد و چینی‌ها در رقابت با فیلیپین برنده شدند و توانستند با کسب ۱۴ رای از ۲۱ رای به عنوان میزبان اولین دوره جام‌جهانی به شکل و زمانی جدید معرفی شوند.

فدراسیون بین المللی بسکتبال از این دوره، تغییرات زیادی در رقابت‌های بین‌المللی خود ایجاد کرد. نخستین تصمیم این بود که جام جهانی بسکتبال یک سال زودتر برگزار شد تا دیگر این تورنمنت در سال جام‌جهانی فوتبال برگزار نشود. نحوه کسب سهمیه جام جهانی هم کاملاً تغییر کرد. همزمان با این موضوع سهمیه المپیک نیز به شکلی جدید بین کشورها توزیع می شود.

حالا چین میزبان نخستین دوره جام‌جهانی بسکتبال بعد از تغییرات است. پکن، گوانژو، فوشان، شنژن، نانجینگ، شانگهای، ووهان و دانگ گوان شهرهای میزبان هستند. قرار است دیدارهای هر یک از گروه‌های هشت‌گانه جام جهانی در یکی از این شهرها برگزار شود.

مجموعه ورزشی ووکه‌سانگ در پکن میزبان رقابت‌های جام‌جهانی است. دیدارهای گروه A در این شهر برگزار می‌شود. چین، ساحل عاج، لهستان و ونزوئلا در این گروه قرار دارند و در این سالن مسابقه می‌دهند. ظرفیت این سالن ۱۸ هزار نفر است. دیدارهای مرحله نهایی جام جهانی نیز در این سالن خواهد بود.

مجموعه المپیک جوانان در نانجینگ میزبان جام جهانی بسکتبال خواهد بود. سالن بسکتبال نانجینگ ۱۹ هزار نفر جمعیت را در خود جای می‌دهد و قرار است دیدارهای گروه F در آن برگزار شود. کشورهای یونان، نیوزلند، برزیل و مونته‌نگرو در این شهر برگزار خواهد شد.

مجموعه ورزشی شانگهای نیز میزبان دیدارهای گروه E خواهد بود. کشورهای ترکیه، جمهوری چک، آمریکا و ژاپن در این شهر مسابقه می‌دهند. سالن بسکتبال این مجموعه ورزشی ۱۸ هزار نفر جمعیت را در خود جای می‌دهد. حضور تیم ملی آمریکا با ستاره‌هایش در این شهر می‌تواند جذابیت جام جهانی در شانگهای را دو چندان کند. آسیایی‌ها نیز نگاهی ویژه ی به این گروه دارند تا عملکرد ژاپن به عنوان میزبان المپیک ۲۰۲۰ را بسنجند.

مرکز ورزش ووهان دیگر مجموعه میزبان دیدارهای جام‌جهانی ۲۰۱۹ است. دیدارهای گروه B جایی که تیم‌های روسیه، آرژانتین، کره‌جنوبی و نیجریه رقابت می‌کنند در این شهر برگزار می‌شود. این سالن ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر گنجایش دارد. دیدارهای این گروه هم برای آسیایی‌ها مهم است چرا که کره‌جنوبی به عنوان یکی از نماینده‌های قاره کهن در این شهر به دنبال کسب سهمیه المپیک خواهد بود.

سالن بسکتبال دانگ‌گوان با ظرفیت ۱۶ هزار نفر قرار است میزبان دیدارهای گروه H باشد. کشورهای لیتوانی، کانادا، سنگال و استرالیا در این گروه به مصاف هم می روند. کار سخت نماینده اقیانوسیه و آفریقا در این گروه کاملاً مشهود است.

مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی فوشان دیگر سالن میزبان دیدارهای جام‌جهانی ۲۰۱۹ خواهد بود. این سالن بسکتبال ۱۴ هزار و ۷۰۰ صندلی دارد و قرار است دیدارهای گروه D در آن برگزار شود. فیلیپین، آنگولا، ایتالیا و صربستان تیم‌های حاضر در این گروه هستند و نتایج نماینده آسیا برای ایران و البته قاره کهن اهمیت زیادی دارد.

مرکز ورزشی شنژن هفتمین سالنی است که میزبان جام جهانی بسکتبال خواهد بود. ظرفیت این سالن ۱۲ هزار نفر است و قرار است میزبان دیدار تیم‌های جمهوری دومینیکن، آلمان، فرانسه و اردن باشد. شاید برای اولین‌بار است که در مسیر کسب سهمیه المپیک برای تیم‌های آسیایی به این گروه اشاره می‌شود. در این مدت چین، ایران، فیلیپین و کره‌جنوبی مدعیان کسب عنوان بهترین تیم آسیایی معرفی می‌شدند اما گروه اردن حریفان نامدار و قدری ندارد و می‌توان این شانس را برای اردن هم متصور شد. البته بسکتبال اردن فاصله زیادی با آسیا دارد اما حریفانش هم آنقدر قدرتمند نیستند.

گوانژو و سالن بسکتبال این شهر با ظرفیت ۱۰ هزار نفر کوچک‌ترین سالن میزبان جام جهانی است. این شهر برای بسکتبال کشورمان اهمیت دارد چرا که ملی‌پوشان ایران قرار است در گروه C با اسپانیا، پورتوریکو و تونس رقابت کنند. تیم ملی بسکتبال ایران به دنبال کسب عنوان بهترین تیم آسیایی است تا المپیکی شود و رقابت‌هایش در جام جهانی ۲۰۱۹ را در این شهر آغاز خواهد کرد.

این سالن میزبان بازی‌های آسیایی سال ۲۰۱۰ هم بوده و ملی‌پوشان بسکتبال کشورمان که در آن دوره به مدال برنز رسیدند به بازی در آن آشنا هستند.

بندر گوانژو در جنوب شرقی چین قرار دارد و ۱۴ میلیون نفر جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

نظر شما