شناسهٔ خبر: 34064955 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یافته جدید محققان انگلیسی؛

نابودی سلول های سرطانی با تلفیق داروهای دو سرطان

مطالعه نشان می دهد اگر داروهای مورداستفاده برای درمان سرطان سینه و ریه تلفیق شوند بر مقاومت در برابر درمان فائق آمده و موجب نابودی سلول های سرطانی می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، یافته های محققان موسسه تحقیقات سرطان لندن نشان می دهد اگر دارو سرطان سینه palbociclib با داروی سرطان ریه crizotinib تلفیق شوند، نتایج بهتری به همراه خواهند داشت و ترکیب این دو دارو در مقابله با سلول های سرطانی به مراتب موثرتر از مصرف تک آنها است.

محققان همچنین کشف کردند مقاومت در برابر palbociclib عمدتاً از طریق پروتئینی ایجاد می شود که دارو crizotinib، آن را هدف قرار می دهد از اینرو استفاده همزمان از این دو دارو منطقی است.

داروی palbociclib، یکی از گروه داروهایی است که موجب توقف عملکرد دو پروتئین CDK4 و CDK6 می شود؛ این دو پروتئین موجب تحریک تقسیم سلول تومور و پیشرفت سرطان می شوند.

اگرچه سرطان ها با فعال شدن مولکول مرتبط موسوم به CDK2 که قادر به ایجاد تقسیم سلولی در صورت عدم حضور CDK4/6 است نیز می توانند به دارو palbociclib مقاوم شوند.

براساس این کشف، محققان دریافتند جفت کردن مسدودکننده های CDK4/6 نظیر palbociclib با crizotinib، که موجب توقف فعالیت MET می شوند می تواند یک درمان تلفیقی موثر باشد.

نظر شما