شناسهٔ خبر: 34064830 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی:

بخشی از مشکلات مسکن با قانون مالیات بر خانه های خالی حل می شود

توتونچی با اشاره به اینکه یکی از راه های حل معضل مسکن اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی استف گفت: اگر بسترهای اجرایی حکم ایجاد شود با قانون مالیات بر خانه های خالی بخشی از مشکلات مسکن حل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «سعید توتونچی» شب گذشته (شنبه 22 تیر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره قانون مالیات از خانه های خالی با اشاره به اینکه شخصا در فرایند تدوین، تصویب و تهیه لایحه اصلاحیه مالیات های مستقیم در مجلس بوده و تمام مسائل و حواشی کارشناسی را واقف است، گفت: در فرایند بررسی لایحه تقدیمی دولت؛ مجلس مقرر کرد برای اینکه دولت بتواند در راستای هدایت بازارها و جلوگیری از عدم تعادل آنها و کمک به تخصیص بهینه منابع استفاده کند.

 

مدیرکل پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: مجلس در ماده 54 برای شهرهای بالای 100 هزار جمعیت و خانه های خالی در قانون مالیاتی حکم 169 مکرر را تدوین کرد. در حکم تبصره 7 ماده قانون 169 مکرر اجرای هر قانون مستلزم لوازمی است که  نرخ، پایه و اطلاعات دارندگان برای مالیات بردارایی اشخاص سه جز یک نظام مالیاتی هستند که با هدف از بین بردن عدم تعادل، تبصره 7 لازمه اجرای حکم و قانون است.

 

توتونچی با اشاره به اینکه دستگاه های نظارتی، مجلس سازمان بازرسی به سازمان امور مالیاتی نامه زده اند و پیگیر معضل مسکن برای اقشاری از جامعه هستندف گفت: یکی از راه های حل این معضل اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی است.

 

وی درباره سامانه ملی املاک و اسکان کشور نیز با اشاره به اینکه مسئولیت این سامانه با وزارت مسکن و شهرسازی است، گفت: طبق آمار اطلاعات بر اساس آمار سرشماری شده در سال 95، حدود  3 میلیون و 890 واحد مسکونی در تهران داشتیم که 13درصد آن خالی بوده است که این نسبت بالا نشان دهنده این است که به دلایل مختلف اقتصادی، مالی و فرهنگی این انگیزه در کشور وجود دارد.

 

مدیرکل پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه دولت ها از این ابزارها برای تخصیص منابع استفاده می کنند، گفت: در نظام مالیاتی انگیزه درآمدی هم مطرح است  و دولت باید در جایی ورود کند که بتواند از عایدی مالیات بر درآمد استفاده کند. خانه های خالی به دلایل مختلف مثل مسائل حقوقی، نبود امکان اسکان و غیره خالی مانده است که باید ابتدا دلیل خالی بودن بررسی شود بنابراین نیاز به سامانه ملی قابل اتکا در بخش مسکن نیاز داریم و در این زمینه از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم.

 

توتونچی با تصریح این نکته که به دلیل استفاده نادرست از ابزار های مناسب در این زمینه نقص داشته ایم، گفت: برای اجرای عدالت در بخش های مختلف نیاز به نظام مالیاتی هوشمند هستیم و در این راه در کنار وزارت مسکن و شهرسازی هستیم، دولت نیز به دلیل اشراف اطلاعاتی در تکمیل بانک اطاعاتی می تواند کمک کند.

 

مدیرکل پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: اگر بسترهای اجرایی حکم ایجاد شود با قانون مالیات بر خانه های خالی بخشی از مشکلات مسکن حل می شود./

نظر شما