شناسهٔ خبر: 34054676 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

در مواجهه با فریب‌های اینترنتی چه باید کرد؟

میزان

مرکز پلیس فتا تهران بزرگ، نکات مهم آموزشی برای شهروندان در خصوص اقدامات کلاهبرداران در فضای مجازی را تشریح کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، با بررسی پرونده‌های مطرح شده در این مرکز، مشخص شده است که افراد مجرم و کلاهبردار، با راه اندازی سایت‌های مختلف جعلی و تبلیغات گوناگون در فضای مجازی و ارسال پیامک به شهروندان با موضوعات مختلف از قبیل؛ ثبت نام برای جلوگیری از قطع یارانه ها، افزایش یارانه دریافتی، دریافت سبد کالای حمایتی دولت، اختصاص سهمیه بنزین، دریافت مجوز طرح تردد زوج و فرد و سایر مواردی که بسته به موقعیت احتمال مطرح شدن آن‌ها نیز از سوی فرد کلاهبردار وجود دارد، اقدام به فریب دادن قربانیان برای دریافت هزینه ارائه این خدمات و با هدایت آن‌ها به درگاه‌های جعلی موسوم به فیشینگ، برای به دست آوردن اطلاعات کارت بانکی نسبت به برداشت غیر مجاز از حساب‌های شان، می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

در اینطور مواقع، شهروندان موظف هستند، بدوا هر گونه اخبار مربوط به موارد گفته شده را از طریق منابع موثق مانند رسانه ملی، خبرگزاری‌های رسمی و سایت‌های سازمان‌ها دریافت کنند و در گام بعدی حتما برای هرگونه ثبت نام و یا ایجاد تغییرات به سایت‌های مجازی که آدرس آن از طریق رسانه ملی و خبرگزاری‌ها اطلاع رسانی می‌شود مراجعه کنند و این نکته را نیز مدنظر داشته باشند که سازمان‌ها و ادارات دولتی برای ثبت نام، ویرایش اطلاعات و هرگونه فرایندی، هیچ گاه از شهروندان پولی دریافت نمی‌کنند.

در انتها یادآور می‌شود، در صورت مواجهه با موارد مشابه اینچنینی، حتما مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir گزارش دهید.

نظر شما