شناسهٔ خبر: 34028401 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تولیت آستان قدس رضوی: گام‌های موفق گذشته را ادامه خواهیم داد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: با بهره‌گیری از خرد جمعی که شعار و سیره ما در آستان قدس است، گام‌های موفق گذشته را ادامه خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که به‌صورت زنده از صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی پخش شد، بابیان اینکه بهره‌گیری از خرد جمعی شعار و سیره ما در آستان قدس است و در این راستا گام‌های موفق گذشته را ادامه خواهیم داد، اظهار کرد: کلیات و اصول آستان قدس نسبت به گذشته تغییری نخواهد کرد، ازجمله اصل زائر محوری و توجه به زائران به‌ویژه محرومان که در حکم رهبری  موردتوجه قرارگرفته است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ساخت دو زائرسرا توسط آستان قدس رضوی در مشهد، ابراز کرد: در مثبت بودن این اقدام که در راستای خدمت به زائران به‌ویژه محرومان و تسهیل زیارت است، به‌هیچ‌عنوان بحثی نیست و ادامه می‌یابد، اما ممکن است در نوع ارائه خدمت آن‌ها بازنگری کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی بابیان اینکه در آستان قدس رضوی دو نوع خدمت رفاهی و فرهنگی را برای زائران و مجاوران تعریف کرده‌ایم. عنوان کرد: معتقدیم زائران باید از فضای نورانی بارگاه امام رضا(ع) معرفت دینی را همراه خود ببرند.

وی ارائه خدمات مطلوب رفاهی به زائران را از دیگر دغدغه‌های جدی آستان قدس رضوی دانست و عنوان کرد: موضوع ظرفیت پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر که در دورانی پاسخگوی نیاز زائران بود اما امروز با توجه به افزایش وسایل نقلیه شخصی دیگر پاسخگوی این نیازهای نیست از موضوعات مدنظر ما است، در این رابطه با مسئولان شهری و استانی جلسات متعددی را برگزار کردیم و تلاش داریم دغدغه زائران را در خصوص مشکلات ترافیکی اطراف حرم مطهر و پارکینگ‌ها با همکاری و کمک مسئولان کمتر کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه بافت فرسوده اطراف حرم باید نوسازی شود، گفت: اطراف حرم مطهر باید با فضای ملکوتی این حرم تناسب داشته باشد، طرح نوسازی اطراف حرم آغازشده و باید با سرعت بیشتری دنبال شود، در این رابطه دولت باید کمک کند و این قول را نیز به ما داده است.

وی افزود: نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که متناسب با فضای معنوی آستان حضرت رضا(ع) باشد. کشور ما در حوزه معماری ایرانی- اسلامی صاحب سبک است و این بسیار جای تأسف دارد که بازسازی‌ها و ساخت‌وسازهای ما از معماری‌های غربی الگو می‌گیرند، تلاش ما بر این است تا ازاین‌پس نوسازی‌های اطراف حرم مطهر متناسب با فضای معنوی حرم امام رضا(ع) باشد.

وی در ادامه با اشاره به طرح خادمیاری رضوی گفت: خادمیاری رضوی از طرح‌های خوبی بوده که در دوران قبل آغازشده است. خدمت به امام رضا(ع) را نمی‎توان تنها به صحن و سرای رضوی محدود کرد، در هرکجا می‌توان به نام امام رضا(ع) از نیازمندان و محرومان دستگیری کرد و این مهم در قالب طرح خادمیاران رضوی قابل‌اجرا است.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: هم‌اکنون حدود 200 هزار نفر در این طرح نام‌نویسی کرده‌اند و حدود 80 هزار نفر گزینش‌شده‌اند، اما بخش زیادی از این افراد بدون در نظر گرفتن هدف اصلی این طرح، تنها انتظار توفیق خدمت در حرم مطهر رادارند. شاید اگر سایت نام‌نویسی خادمیاران رضوی را باز بگذاریم چند میلیون نفر متقاضی خدمت در این حرم نورانی شوند، با توجه به محدود بودن رواق‌ها این امکان وجود ندارد، بنابراین باید این موضوع سیاست‌گذاری و مدیریت شود.

وی بیان کرد: یکی از مسئولیت‌هایی که بر دوش ماست و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید داشتند، استفاده از امکانات آستان قدس در جهت رفع محرومیت است، ما مسئول محرومیت‌زدایی در کشور نیستیم، این مهم وظیفه دولت است اما می‌توانیم در این حوزه کمک کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه در کمک‌رسانی به مردم و نهادهای انقلابی در حوادث غیرمترقبه هیچ تعللی نخواهیم کرد. خاطرنشان کرد: آستان قدس در حوادث و بلاهای طبیعی باقدرت به میدان خواهد آمد، همچون سیل اخیر که آستان قدس با کمک خادمان و خادمیاران رضوی باقدرت ورود پیدا کرد، در سیل اخیر روزانه حدود 10 هزار غذای گرم توسط آستان قدس میان سیل‌زدگان توزیع شد.

وی بیان کرد: موضوع محرومیت‌زدایی را تنها در توزیع غذای گرم میان محرومان نمی‌بینیم. این کار را در مواقع ضروری انجام خواهیم داد اما هدف اصلی ما در حوزه محرومیت‌زدایی توانمندسازی است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا شرکت‌های آستان در جهت رفع مشکلات مردم و کشور قرار بگیرند. بخشی از فعالیت اقتصادی آستان قدس مربوط به حوزه کشاورزی است، زیرا آستان قدس در این حوزه موقوفات دارد. تلاش ما رفع نیازهای کشور در حوزه کشاورزی به میزان توان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی گفت: فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس را به سمت رفع نیازها و گره‌گشایی از مشکلات مردم هدایت می‌کنیم. سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در حوزه تولید دارو انجام‌شده است و بنا داریم در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری به‌اندازه توان خود باهدف خدمت به مردم داشته باشیم.

وی ابراز کرد: به همکاران حوزه اقتصادی آستان قدس تأکید کرده‌ام که به هر قیمتی به دنبال کسب سود اقتصادی نباشند. در بخش کشاورزی با مصرف یک کود شیمیایی ممکن است سالی چند بار برداشت داشته باشیم اما اگر آن کود برای سلامت مردم مضر باشد، این کار را نخواهیم کرد.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: تأکید ما پیوست فرهنگی برای تمام فعالیت‌های اقتصادی است و باید کارهای اقتصادی بافرهنگ دینی و ارزش‌های جامعه مطابقت داشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت شفاف‌سازی اظهار کرد: در تمام زمینه‌ها مثل موضوع پرداخت مالیات شفاف‌سازی می‎کنیم. یکسری از بخش‌های آستان قدس بنا بر فتوای رهبری و مصوبه مجلس از مالیات معاف هستند، اما برخی از بخش‌ها مالیات پرداخت می‌کنند که باید شفاف‌سازی شود.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: بلااستثناء در همه حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی آستان قدس باید نظارت و حسابرسی انجام شود. این به معنای بی‌اعتمادی نیست بلکه به معنای استمرار اعتماد است.

وی گفت: موقوفات، امانت‌هایی در دست ما هستند، عمل به نیات واقفان همواره در آستان قدس رضوی یک اصل است. ما شرعاً موظف هستیم که هیچ تغییری در نیت واقف ایجاد نکنیم و به نیت آن عمل کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی بابیان اینکه مردم برای وقف اهتمام بیشتری داشته باشند. اظهار کرد: وقف‌های اجتماعی امروز خیلی مهم است، وقف برای ساخت مدرسه و درمانگاه بسیار خوب است. مثلاً به نام امام رضا(ع) وقف کنند و بگویند که درآمد آن صرف کارهای خیر اجتماعی شود.

انتهای پیام/ 70042

نظر شما