شناسهٔ خبر: 34026828 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تولیت آستان قدس رضوی: سودآوری نباید به هر قیمتی باشد/ لزوم خدمت رسانی به مجاوران محروم امام رضا(ع)/ تاکید بر حفظ معماری ایرانی اسلامی در مشهد

صاحب‌خبر -
گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۲۰ تیرماه با موضوع بررسی جزئیات برنامه‌های توسعه‌ای آستان قدس برگزار شد.
به گزارش  خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تولیت آستان قدس رضوی امشب ۲۰ تیرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی جزئیات برنامه‌های توسعه‌ای آستان قدس پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در ابتدا با اشاره به گرامیداشت دهه کرامت گفت: خدمات ارزشمندی. در دوره‌های گذشته در آستان قدس رضوی انجام شده است لذا این گونه نیست که نسبت به آنچه که انجام شده دید منفی داشته باشیم و یا اینکه بگوییم همه آنچه انجام شده ۱۰۰ درصد مثبت بوده است.

وی با اشاره به اینکه کار‌های بشری و انسانی باید ارزیابی و بازنگری شوند ادامه داد: با بهره گیری از عقل و خرد جمعی اقدام به بازنگری و ارزیابی امور کرده‌ایم در برخی از اموربه این نتیجه رسیدیم که احتیاج به بازنگری دارد، متناسب با شرایط رویکرد تغییر می‌کند، البته در کلیات و اصول تغییرات نداریم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در خدمت به زائر تغییر ایجاد نمی‌شود گفت: دو نوع خدمت معنوی و معرفت افزایی برای زائران و مجاوران در نظر گرفته‌ایم لذا باید از فضای معنوی حداکثر استفاده را در بالا بردن معرفت دینی زائر داشته باشیم.
 
حجت الاسلام مروی تصریح کرد: نگاه به محرومین و زائرین مورد تاکید مقام معظم رهبری است لذا در مشهد و اطراف مشهد زائرسرا ساخته‌ایم بنابراین باید خدمت به زائر محروم صورت گیرد به طوری که در نوع خدمت دادن باید بازنگری کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه مسئله پارکینگ‌های اطراف حرم شاید در دوره‌های گذشته پاسخ گویی بخشی از نیاز‌ها بود افزود: اما الان پارکینگ‌ها پاسخگوی بخشی از نیاز‌ها هم نیست زائر باید دغدغه کمتری نسبت به ترافیک و پارکینگ داشته باشد در این راستا در تسهیلات باید ایجاد شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه باید بافت فرسوده اطراف حرم تغییر پیدا کند افزود: باید اطراف آستان مقدس متناسب حرم باشد، در راستای نوسازی کار‌های انجام شده است به طوری که دولت قول کمک داده لذا تنها آستان قدس رضوی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، دولت و مجلس در این راستا اقداماتی را انجام دادند پس باید نوسازی به گونه‌ای باشد که متناسب با آستان و فضای معنوی آن باشد که متاسفانه الان نیست.

وی با اشاره به اینکه در مسئله ساختمان سازی و معماری باید به معماری اسلامی-ایرانی توجه کرد افزود: ساختمان سازی باید مناسب با حرم و فضای معنوی شهر مشهد باشد.
 
وی با اشاره به اینکه مسئله پارکینگ‌های اطراف حرم شاید در دوره‌های گذشته پاسخ گویی بخشی از نیاز‌ها بود افزود:، اما الان پارکینگ‌ها پاسخگوی بخشی از نیاز‌ها هم نیست زائر باید دغدغه کمتری نسبت به ترافیک و پارکینگ داشته باشد در این راستا در تسهیلات باید ایجاد شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه باید بافت فرسوده اطراف حرم تغییر پیدا کند افزود: باید اطراف آستان مقدس متناسب حرم باشد، در راستای نوسازی کار‌های انجام شده است به طوری که دولت قول کمک داده لذا تنها آستان قدس رضوی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، دولت و مجلس در این راستا اقداماتی را انجام دادند پس باید نوسازی به گونه‌ای باشد که متناسب با آستان و فضای معنوی آن باشد که متاسفانه الان نیست.

وی با اشاره به اینکه در مسئله ساختمان سازی و معماری باید به معماری اسلامی-ایرانی توجه کرد افزود: ساختمان سازی باید مناسب با حرم و فضای معنوی شهر مشهد باشد.

حجت الاسلام مروی با اشاره به موضوع خادم یاری عنوان کرد: خادم یاری به این معنا است که کسانی که دوست دارند خدمتی را انجام دهند باید توانایی و تخصص خود را در خدمت به محرومین به نام امام رضا انجام دهند، ۲۰۰ هزار نفر برای خادمیاری ثبت نام کردند که از این تعداد ۸۰ هزار نفر گزینش شدند.

وی با اشاره به اینکه ما برنامه خادمیاری را ادامه می‌دهیم افزود: باید این کار به صورت مدیریت شده باشد بنابراین از ظرفیت‌ها و امکانات آستان در جهت رفع محرومیت استفاده می‌کنیم، اما ما مسئول محرومیت زدایی در کشور نیستیم، محرومیت زدایی وظیفه دولت است لذا امکاناتی داریم که می‌توانیم به کمک دولت بیاییم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه کشور ما حادثه خیز است عنوان کرد: ما در زلزله کرمانشاه با تمام توان به خدمت محرومان شتافتیم، هر وقت اتفاقی در کشور رخ می‌دهد به کمک مردم در حوادث غیرمترقبه می‌آییم به طوری که توانمندسازی نیازمندان را مورد توجه قرار می‌دهیم، محرومیت‌زدایی در دادن بسته غذایی به مردم نیست هدف اصلی ما این است که نیازمندان و محرومین را توانمند کنیم، یکی از کار‌های ما در مناطق زلزله زده ایجاد اشتغال است لذا امکانات ما محدود است و بر اساس نیاز‌های اقدام می‌کنیم.
 
در ادامه برنامه، حجت الاسلام مروی اظهار کرد: ما شرکت‌های اقتصادی فراوانی داریم که فعالیت می کنند و تلاش می‌کنیم در جهتی قرار گیرند که سرمایه گذار هم برای سرمایه گذاری رغبت کند، همچنین بخش دیگری از کار ما کشاورزی است که نیاز کشور را تامین می‌کند. ضمنا هرکار فرهنگی ما باید پیوستگی فرهنگی داشته باشد.

وى افزود: سودآوری نباید به هر قیمتی باشد، مسئولان اقتصادی ما موظف اند که سودآوری برای آستان داشته باشد و کاری را انجام می‌دهیم که برای مردم و جامعه مفید باشد.

تولیت آستان قدس با اشاره به بحث شفافیت، خاطرنشان کرد: سرمایه اصلی آستان، اعتماد مردم است ما شرکت‌های اقتصادی، کشاورزی فراوانی داریم، اما سرمایه اصلی و منابع پایدار ما مردم هستند.

حجت الاسلام مروی تاکید کرد: ما برای اینکه این اعتماد را حفظ کنیم، باید شفاف سازی داشته باشیم، و این موضوع جزو برنامه‌های ما است، لازم به ذکر است که بخش‌هایی از مالیات معاف هستند، اما بخشی دیگر مالیات پرداخت می‌کنند که اعلام شده است.

وی ادامه داد: لازم است که ما این نظارت و حسابرسى‌ها را گسترش دهیم زیرا به این اعتماد، استمرار می‌بخشد و رهبر معظم انقلاب هم معاونت حسابرسى را ایجاد کردند ولی با حضور افراد در دستگاه ها، این گزارش‌ها نمی‌توانند آن اعتماد را سلب کنند.

تولیت آستان قدس عنوان کرد: موقوفات، امانت هستند و ما امانت دار مردم هستیم و ساز و کار‌هایی برای حفظ موقوفات اندیشیده شده است و ما ملزم هستیم که طبق نیت عمل کنیم.

حجت الاسلام مروی با تاکید بر اینکه اتفاق‌های خوب هم دارای پیوست سیاسی است، گفت: اگر خیرین به میدان نیایند، دولت این امکان را ندارد. که به همه برسد، متاسفانه در کشور هر اتفاق خوبی هم بیفتد، آن را به یک پیوست سیاسی ربط می‌دهند.

وی تصریح کرد: از قدیم در آستان نیروی حفاظتی وحود داشته است و این طور نیست که اتفاق جدیدی افتاده باشد، امنیت زائر باید مورد توجه باشد و در خال گسترش آن هستیم.

تولیت آستان قدس خاتمه داد: وقف برای واقف و موقوفه یک منبع پایدار و مقدس است و همچنین ما نباید وقف را نادیده بگیریم.

انتهای پیام/

نظر شما