شناسهٔ خبر: 34026762 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گفتگوی ویژه؛

نام نویسی حدود 200 هزار نفر برای خادم یاری امام رضا

تولیت آستان قدس رضوی گفت: حدود 200 هزار نفر برای خادم یاری امام رضا (ع) نام نویسی کردند که از این تعداد حدود 80 هزار نفر، گزینش شدند.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما درباره دوره جدید تولیت آستان قدس رضوی افزود: با استفاده از ­کارشناسان و بهره گیری از خرد جمعی، نسبت به دوره گذشته، ارزیابی و بازنگری می کنیم و و اقدامات مثبت گذشته را ادامه می دهیم و اگر در بخشی به این نتیجه رسیدیم نیاز به بازنگری و ایده جدیدی دارد، آن را تغییر می دهیم.
وی با بیان اینکه در کلیات و اصول از جمله زائرمحوری تغییری نخواهیم داد، اضافه کرد: توجه به زائران محروم و خدمت به زائران و ارائه تسهیلات به محرومان با قوت و گسترده تر ادامه خواهد یافت اما شاید در مصادیق و نوع خدمات، بازنگری کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین مروی با اشاره به خدمات گوناگون به زائران و مجاوران گفت: خدمات معنوی و معرفت افزایی و ارائه تسهیلات و تامین پارکینگ و گسترش فضای آن از جمله خدمات و برنامه های آستان قدس است.
وی درباره ساخت و ساز های اطراف حرم مطهر افزود: باید بافت فرسوده تغییر کند و مناسب سازی و نوسازی شود و در این زمینه اقداماتی هم انجام شده و دولت هم قول داده است کمک کند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: نوسازی باید به گونه ای مناسب با فضای معنوی آستان باشد که متاسفانه تاکنون این گونه نبوده است و هتل ها و پاساژ ها به سبک غربی ساخته شده و این جای تاسف است باید معماری ما ایرانی و اسلامی باشد.
حجت الاسلام و المسلمین مروی افزود: از اقدامات خوب دوره قبل،​ موضوع خادم یاری است یعنی آن هایی که عاشق امام رضا (ع) و علاقمند به خدمت هستند توانایی و تخصص و ظرفیت خود را در هر جایی که هستند به نام امام رضا (ع) در خدمت محرومان قرار دهند و یک روز هم در حرم مطهر خدمت کند.
وی ادامه داد: خدمت به امام رضا (ع)​ فقط این نیست که در صحن حرم امام مطهر رضا (ع) خدمت کنیم بلکه در هر جا که باشیم باید به نیازمندان و محرومان خدمت کنیم زیرا سیره ائمه اطهار همین بوده است.

<div id="video-display-embed-code_3717309"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2473075/3717309?width=400&height=300"></script></div>


حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی با اشاره به اینکه حدود 200 هزار نفر برای خادم یاری امام رضا (ع) نام نویسی کرده اند، افزود: بخش قابل توجهی از آن ها بدون توجه به هدف اصلی، توقع دارند که در حرم مطهر خدمت کنند در حالی که قرار بود در مناطق مربوط به خود به محرومان خدمات دهند سپس توفیق خدمت به حرم مطهر را هم بدست بیاورند.
حجت الاسلام و المسلمین مروی با اشاره به محدودیت های نام نویسی برای خادم یاری امام رضا (ع) گفت: اگر این محدودیت ها را برداریم شاید تا چند میلیون نفر نام نویسی کنند.
وی افزود: برنامه خادم یاری را با سیاستگذاری و مدیریت ادامه خواهیم داد.
تولیت آستان قدس رضوی درباره محرومیت زدایی هم گفت: یکی از مسئولیت های ما این است که بتوانیم از ظرفیت ها و امکانات آستان در جهت رفع محرومیت مردم استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه توانمند سازی نیازمندان را مورد توجه قرار می دهیم، افزود: ایجاد اشتغال در مناطق سیل زده، از جمله اهداف ماست.
حجت الاسلام و المسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرکت های آستان قدس بیش از حد برجسته شده است، گفت: البته آستان قدس، فقیر نیست و پول و امکاناتی هم دارد اما اینکه هلدینگ اقتصادی عظیمی را تصور کنیم این گونه نیست.
وی ادامه داد: سعی می کنیم شرکت های اقتصادی ما در جهاتی سرمایه گذاری و فعالیت کنند که سرمایه گذاران،​کمتر به آن رغبت دارند و یا در زمینه های حل مشکلات و نیازهای مردم از جمله دارو فعالیت کنند.
حجت الاسلام و المسلمین مروی، اعتماد مردم را از سرمایه های اصلی و منابع پایدار آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: برای حفظ این اعتماد باید شفاف سازی و نظارت داشته باشیم که تاکنون این گونه بوده است و درآمدها و هزینه ها را به اطلاع مردم می رسانیم.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه موقوفات، امانت است، افزود: امانت دار مردم هستیم و ساز و کارهای لازم برای حفظ موقوفات در آستان، اندیشیده شده است و از آن ها نگهداری و حراست می شود و مطابق نیت واقف عمل می شود.
وی درباره تشکیل یگان حفاظت آستان قدس هم گفت: متاسفانه برای اتفاقاتی که در کشور می افتد معمولاً پیوست سیاسی یا جناحی می زنند و این خوب نیست. مسئله حفاظت،​همیشه در آستان وجود داشته است. سالی چندین میلیون زائر ایرانی و غیر ایرانی داریم و افراد بزهکار هم وجود دارند و از قدیم در آستان قدس، اداره آگاهی و نیروی حفاظت حضور داشته و چیز جدیدی اتفاق نیفتاده است. همان هایی که وجود داشتند به عنوان یگان حفاظت، ساختارمند شد و این گونه نیست که آستان قدس رضوی، یگان و نیروی نظامی تاسیس کرده باشد.

<div id="video-display-embed-code_3717310"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2473075/3717310?width=400&height=300"></script></div>


حجت الاسلام و المسلمین مروی با اشاره به اینکه آستان قدس ظرفیت های فرهنگی گسترده ای از جمله دانشگاه، کتابخانه وانتشارات دارد، گفت: تلاش می کنیم از همه ظرفیت ها برای افزایش ارتقای فرهنگ دینی مردم استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: در زمینه فرهنگی، به آمارها توجه نمی کنیم بلکه به خروجی و کیفیت کار توجه داریم.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سالگرد حادثه مسجد گوهرشاد مشهد گفت: 21 تیر 84 سال پیش عده ای از مسلمانان غیرتمند در برابر فرهنگ تهاجمی رضاخان ایستادند زیرا رضاخان می خواست نماد عفت و پاکدامنی را بردارد.
وی افزود: شهدای مسجد گوهرشاد مظلوم واقع شدند و آن گونه که باید به آن ها پرداخته نشده است.
حجت الاسلام و المسلمین مروی تاکید کرد: حجاب را نباید دست کم و کوچک بگیریم باید به آن ارج بنهیم.

نظر شما