شناسهٔ خبر: 34023617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

محمد جواد ظریف:

ایران از هم پیمانان خود دفاع می‌کند /دیپلماسی ایران، آمریکا را در جهان منزوی کرده است

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین ضمن انتقاد از توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس در جبل الطارق، درباره انزوای سیاسی آمریکا در جهان صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

ایران از هم پیمانان خود دفاع می‌کند /دیپلماسی ایران، آمریکا را در جهان منزوی کرده استگروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در گفت‌وگویی که با شبکه المیادین داشت، گفت: در ابتدا گروه "ب" تنها شامل بولتون و نتانیاهو بودند اما در ادامه بن سلمان و بن زاید به اعضای این تیم اضافه شد. بدون شک دیگرانی که به نتانیاهو و بولتون اضافه شده اند می توانند از این مجموعه خارج شوند. ما تمایل نداریم که همسایگان ما در منطقه به گروه جدید ملحق شوند و می خواهیم که به آغوش منطقه بازگردند. تصمیمات عربستان و امارات فقط علیه ایران نیست.

ظریف افزود: الان امارات و عربستان دارند علیه قطر نیز اقدام می کنند. همچنین آن‌ها مشغول حمله به مردم یمن هستند. این قاعده در خصوص سودان و لیبی نیز صادق است. عربستان و امارات می خواستند همسایه قطری خود را در فشار و محدودیت قرار دهند که البته ایران وارد شد. می خواهیم که نه فقط امارات، بلکه عربستان نیز به مسیر گفت و گو و همکاری در منطقه بازگردند، از اینکه این دو کشور (عربستان و امارات ) از جنبش مخالف صلح تشکیل شده در امریکا از طریق بولتون و نتانیاهو جدا شوند، استقبال می کنیم. من به همسایگانمان در منطقه تاکید می‌کنم که تندروهای آمریکا و رژیم صهیونیستی حتی یک سرباز خود را نیز فدای شما نخواهند کرد. آن‌ها حتی یک قدم برای شما برنخواهند داشت. ما آماده ایم که به عنوان دوست و برادر دینی و همسایه و هم پیمان از آن ها دفاع کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ما این موضوع را به اثبات رسانده‌ایم. ما بودیم که پس از جنگ هشت ساله تحمیلی علیه ایران و زمانی که به کویت حمله شد، به حمایت از کویت پرداختیم. این ما بودیم که علی رغم جنگ هشت ساله ،زمانی که به داعش به عراق هجوم آورد به دفاع از این کشور شتافتیم و عده ای از جوانان ما نیز در این مسیر به شهادت رسیدند. حتما مردم عراق و سوریه در این معادله نقش اول را ایفا کردند اما جوانان ما نیز در این مسیر خون دادند. آیا آمریکا و رژیم صهیونیستی چنین فداکاری و رفتاری را در قبال متحدان منطقه ای خود صورت می دهند؟

وی یادآور شد: شواهدی دال بر این وجود دارد که امارات احتمال دارد سیاست های جدیدی را در منطقه دنبال کند و این به نفع دولت این کشور خواهد بود.

وزیرخارجه خاطرنشان کرد: ایران برای جنگ و تنش و رویارویی تلاش نمی کند، اما اگر رودرروی ما قرار گیرند، حتماً پاسخ محکمی به آن ها خواهیم داد، ایران آماده مقابله با هر نوع تهدیدی در هر سطحی از سوی آمریکا است، ایران کشوری مقتدر است و آمادگی این رویارویی را دارد.

وی درباره پیام‌های سفر اخیر مشاور رییس جمهور فرانسه به تهران گفت: فرانسوی ها در تلاش برای یافتن راهکاری برای کاهش تنش‌ها با ایران هستند. این جنگ، نبردی اقتصادی است که تنها راه پایان دادن آن، پایان یافتن تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران است. این موضوع را فرانسوی ها نیز به خوبی می دانند. این موضوع در جریان مذاکره تلفنی آقای روحانی و آقای مکرون نیز از سوی رئیس جمهور ایران مطرح شد. فرانسوی ها تلاش می کنند تا آمریکا تحریم‌ها را کنار گذاشته و امکان کاهش تنش‌ها وجود داشته باشد. میزان موفقیت فرانسوی ها بستگی به همراهی مقامات آمریکایی دارد. فرانسوی ها اعلام کرده اند که یک میانجی نیستند و فقط سعی در تلاش برای کاهش میزان تنش‌ها دارند. ما نیز از هر گونه تلاش برای کاهش تنش‌ها و اجرایی شدن برجام به عنوان توافق و دستاوردی بین المللی استقبال می‌کنیم.

ظریف افزود: ما همچنین از هر تلاشی برای بازگرداندن توافق هسته ای به مرحله اجرایی آن به عنوان یک دستاورد بین المللی استقبال می کنیم، درصورت متوقف شدن تحریم های آمریکا یا عمل کر دن اروپایی ها به تعهدات خود ، هم اقدامات ما قابل بازگشت است.

وی پیرامون توقیف کشتی ایرانی توسط انگلیس نیز گفت: اقدام انگلیس علیه کشتی ایرانی یک دزدی دریایی است و واضح است که این اقدام از سوی امریکایی ها صورت گرفته است. طرح موضوع تحریم فروش نفت به سوریه نیز از سوی اتحادیه اروپا ، ادعایی بی معناست؛ زیرا اولا کشورهای اروپایی نفت صادر نمی کنند و دوما اینکه تحریمهای اتحادیه اروپا جنبه ای فرامرزی ندارد و برای دیگر کشورهای دنیا لازم الاجرا نیست. تحریم‌های اروپا برای آن است که آنها از سوریه نفت نخرند، نه اینکه مانع از فروش نفت کشورهای دیگر به سوریه بشوند. از این رو توجیه انگلیس در خصوص توقیف کشتی دریایی بچه گانه و مضحکانه است.

ظریف گفت: آمریکایی ها در پاسخ به این "علاقه"، به سفیر انگلیس و نخست‌وزیر و دولت این کشور توهین کردند، بهترین دلیل برای انزوای آمریکا، نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای است، آمریکایی ها بار دیگر اثبات کردند که دیپلماسی ایران، توانست آن ها را در جهان منزوی کند، این انزوای سیاسی برای آمریکا ست و انزوای اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان گفت: آمریکایی ها از قدرت دلار بیش از حد معمول سو استفاده می کنند و این امر باعث می شود که دلار به تدریج امتیاز و ارزش خود را از دست بدهد.

 

انتهای پیام/

نظر شما