شناسهٔ خبر: 34022910 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با المیادین؛

انگلیسی ها نشان دادند نوکر آمریکا هستند

ظریف: اقدام انگلیس درتوقیف کشتی ایرانی، دزدی دریایی است؛آنها نوکر آمریکا هستند وخواست این کشور را اجرا میکنند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از ­شبکه تلویزیونی المیادین؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی اختصاصی با این شبکه گفت: اقدام انگلیس در توقیف کشتی ایرانی، دزدی دریایی است و روشن است که بر اساس خواست آمریکا صورت گرفت.

ظریف افزود: تحریم های نفتی علیه روسیه، ادعاهای بی معنی است و اتحادیه اروپا خودش مخالف تحریم های فرامرزی است. بهانه تراشی انگلیسی ها بچه گانه و مضحک بود. به طور رسمی اعلام کنند که نوکر آمریکا هستند و درخواست این کشور را اجرا می کنند. آمریکاییها در برابر این ابراز دوستی انگلیس، به سفیر این کشور، نخست وزیر و دولت انگلیس اهانت کردند.

انزوای سیاسی آمریکا در جهان به انزوای اقتصادی آن منجر خواهد شد

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت: بهترین دلیل درباره انزوای آمریکا، نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بود. آمریکایی ها ثابت کردند که دیپلماسی ایران بار دیگر آنها را در جهان منزوی کرد. این انزوای سیاسی آمریکا منجر به انزوای اقتصادی این کشور خواهد شد. آمریکایی ها بیش از حد از قدرت دلار استفاده می کنند و این موضوع باعث می شود که به تدریج جایگاه خود را از دست بدهند.

موفقیت تلاش های فرانسه به همکاری آمریکاییها بستگی دارد

ظریف اظهار داشت: فرانسوی ها برای دستیابی به راه حلی به منظور کاستن از تنش تلاش می کنند. این جنگ، جنگ اقتصادی است و می تواند با توقف تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ما، به این تنش پایان داد. فرانسویها تلاش می کنند آمریکا را راضی کنند که تحریم را کنار بگذارد و موفقیت آنها به میزان همکاری آمریکایی ها بستگی دارد.
وی افزود: فرانسوی ها اعلام کردند میانجی نیستند و فقط تلاش هایی صورت می دهند و ما از هر تلاشی برای کاستن از تنش استقبال می کنیم.

اقدامات ما قابل بازگشت است

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: ما از هر تلاشی برای بازگرداندن توافقنامه هسته ای به عنوان یک دستاورد بین المللی، به مرحله اجرایی استقبال می کنیم. در صورت توقف تحریم های آمریکا یا عمل کردن اروپایی ها به تعهدات شان، همه تدابیر ما قابل بازگشت است. ما این پیام را با صراحت به نماینده رئیس جمهور فرانسه منتقل کردیم و او هم این پیام را به امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تقدیم خواهد کرد.

بن سلمان و بن زاید می توانند خود را از نتانیاهو و بولتون جدا کنند

ظریف در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی گفت: امیدواریم همسایگان ما در منطقه به گروه جدیدی نپیوندند و به آغوش منطقه بازگردند. آنها فقط تصمیماتی علیه ایران اتخاذ نمی کنند، بلکه نگاه کنید عربستان و امارات علیه یمن چه می کنند؟ گروه ب ابتدا شامل بنیامین نتانیاهو و جان بولتون بود و سپس محمد بن سلمان و محمد بن زاید به آن پیوستند و می توانند از این گروه خارج شوند. ما آمادگی داریم از آنها به عنوان دوست و برادر دینی، همسایه و متحد حمایت کنیم.

وی افزود: اگر دخالت ایران نبود، آنها به دنبال محاصره قطر و در تنگنا قرار دادن این کشور بودند. نشانه هایی وجود دارد که امارات در حال اتخاذ سیاست جدید در منطقه است و این اقدام به سود دولت این کشور خواهد بود.

برای مقابله با هر نوع تهدید آمریکا آمادگی کامل داریم

محمد جواد ظریف در ادامه گفتگوی اختصاصی با المیادین گفت: ایران برای مقابله با هر نوع تهدید آمریکا تا آخرین حد آماده است. ایران کشور قوی و آمادگی در این باره دارد.

ظریف افزود: ما به دنبال جنگ، تنش و برخورد نیستیم، اما اگر با ما درگیر شوند، بدون شک با پاسخ محکم روبرو خواهند شد. با اینکه هزینه های نظامی ما بسیار کمتر از عربستان و امارات است، ایران امروز یکی از قویترین کشورهای منطقه است. با وجود همه حمایت ها از صدام و با وجود همه فشارها بر ما، ایستادگی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ملت های عراق و سوریه نقش اساسی داشتند، اما ما هم خون دادیم، آیا تصور می کنید آمریکا و رژیم صهیونیستی حاضر به چنین کاری باشند؟ از جدا شدن عربستان و امارات از جنبش ضد صلح متشکل از آمریکا که بولتون و بنیامین نتانیاهو آن را هدایت می کنند، استقبال خواهیم کرد. تمایل داریم نه فقط امارات، بلکه همچنین عربستان به گفتگو و همکاری در منطقه بپیوندد. آیا قطر متحد ما بود که علیه آن تدابیری اتخاذ کردند؟ آیا سودان متحد ما بود؟

<div id="video-display-embed-code_3716518"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2472894/3716518?width=400&height=300"></script></div>

مشروح گفتگوی تلویزیونی ظریف با شبکه تلویزیونی المیادین به این شرح است:

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، در پاسخ به این سوال که گفته می شود محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی در حال خارج شدن از گروه ”ب“ متشکل از بنیامین نتانیاهو، جان بولتون و محمد بن سلمان است؟ گفت: چهارگانه ای که مطرح کردم، در واقع افرادی هستند که در سال های گذشته، دو نفر یعنی نتانیاهو و بولتون بودند و سپس دو نفر دیگر به آن پیوستند و بدون شک می توانند از آن خارج شوند.

ما هم تمایل داریم چنین کاری صورت دهند، یعنی اینکه همسایگان ما در منطقه، به گروه جدیدی نپیوندند و به آغوش منطقه بازگردند. علت اتخاذ تصمیمات آنها علیه قطر چیست؟ آنها فقط علیه ایران اقدام نمی کنند. نگاه کنید عربستان و امارات علیه یمن چه می کنند. آیا قطر متحد ما بود که این اقدامات را علیه این کشور صورت بدهند؟ آیا سودان متحد ما بود؟ آیا عمر البشیر با ما بود یا متحد آنها بود؟ آیا لیبی متحد ماست؟ آنها در مناطقی که ناآرامی ایجاد می کنند باعث تخریب می شوند. می خواستند قطریها را محاصره کنند و در تنگنای شدید قرار دارند، اگر ایران وارد نشده بود.

چه کاری است که آنها دارند می کنند؟ بدون شک دل ما می خواهد که نه فقط امارات، بلکه همچنین عربستان به گفتگو و همکاری در منطقه بازگردند و به طور قطع ما استقبال می کنیم که این دو کشور از جنبش ضد صلح متشکل در آمریکا از بولتون و نتانیاهو، جدا شوند. من به همسایگان مان اطمینان می دهم که تندروها در آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ گاه یک سرباز خود را هم برای شما قربانی نخواهند کرد و هیچ گاه یک گام هم برای شما بر نخواهند داشت.

شاهد آن بودیم که در چند ماه گذشته با شما چه کردند. شاهد بودید که چگونه با شما برخورد کردند. بدون شک، آنها می توانند از چهارگانه خارج شوند و بدون شک ما آمادگی داریم تا با آنها رفیق باشیم و از آنها نه فقط به علت خروج از چهارگانه، بلکه به عنوان دوست، برادران دینی و همسایگان و متحدان خود دفاع کنیم. ما بودیم که پس از هشت سال جنگ، برای دفاع از کویت در زمان تهاجم به این کشور، رفتیم. پس از آنکه عراق سال ها با ما جنگید، ما بودیم که جوانان خود را برای ملت عراق در زمان حمله داعش به این کشور، فدا کردیم. بدون شک ملت عراق نقش اساسی دارد و ملت سوریه نقش اساسی دارد. اما ایرانی ها بودند که رفتند و در کنار ملت های عراق و سوریه ایستادند و خون خود را تقدیم کردند. آیا چنین توقعی از آمریکا و رژیم صهیونیستی دارید؟

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا امارات پیشنهاد علنی و سری به ایران برای کاستن از تنش ارائه کرده است؟ افزود: علائمی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است امارات سیاست های جدیدی را به ویژه در مسایل منطقه اتخاذ کند. اگر چنین چیزی رخ دهد، به طور قطع به سود دولت امارات خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان اماراتی سفرهای غیرعلنی به ایران نداشته اند؟ گفت: اگر سفرها غیرعلنی باشد، غیرعلنی است و قرار نیست که اعلام شود.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال ایران تا چه اندازه برای مقابله با تهدیدات آمریکا آمادگی دارد؟ خاطر نشان کرد: ما تا هر اندازه ای برای مقابله با تهدیدات آمریکا آمادگی داریم. ما آمادگی داریم و کشور قوی هستیم و در زمان جنگ هشت ساله، نه فقط در برابر صدام، بلکه در برابر جهان ایستادگی کردیم. همه از صدام حمایت کردند. از میگ های روسیه گرفته تا سلاح شیمیایی آلمان و آواکس های آمریکا. بیش از 70 میلیارد دلار از پول های سعودی و حتی از پول های اماراتی و کویتی و دیگر طرف ها به جیب صدام ریخته شد و برای آن سلاح خریدند و از او حمایت همه جانبه کردند.

انواع فشارها را علیه ایران اعمال کردند. ما در آن زمان در ابتدای انقلاب بودیم و سلاح و امکانات نداشتیم. اما امروز شکر خدا یکی از قویترین کشورهای منطقه هستیم. هر چند که هزینه های نظامی ما بخش کوچکی از هزینه های نظامی عربستان و امارات است. اما ما از کشورهای قوی منطقه هستیم. ما برای جنگ و تنش و برخورد تلاش نمی کنیم، اما اگر ما با درگیر شوند پاسخ محکومی دریافت خواهند کرد.

محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی درباره سفر مشاور رئیس جمهور فرانسه به ایران گفت: فرانسوی ها برای پیدا کردن راهکاری به منظور کاهش تنش، تلاش می کنند. این جنگ، جنگ اقتصادی است و با پایان تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران، می توان به تنش پایان داد. فرانسویها به طور کامل این مسئله را درک می کنند. ما با صراحت این موضوع را در سفر قبلی مشاور رئیس جمهور فرانسه بیان کردیم و در گفتگوهای تلفنی بین رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور مکرون هم بر این مسئله تاکید شد.

فرانسویها تلاش می کنند آمریکا را راضی کنند که تحریم ها را کنار بگذارد و راهی برای کاهش تنش پیدا کنند. تا چه اندازه موفق خواهند شد؟ این مسئله به میزان همکاری آمریکا بستگی دارد. فرانسویها به طور رسمی اعلام کردند میانجی نیستند و بلکه تلاش خود را صورت می دهند. ما هم از هر تلاشی در راه کاهش تنش استقبال می کنیم. همانطور که از هر تلاشی برای بازگرداندن توافقنامه هسته ای به عنوان یک دستاورد بین المللی، به مرحله اجرایی، استقبال می کنیم. ما همواره گفته ایم اقداماتی که صورت می دهیم، اقداماتی در چارچوب بندهای 36 توافقنامه هسته ای است و در هر زمانی که طرف مقابل، به تعهداتش عمل کند، این اقدامات قابل بازگشت است. طرف مقابل می تواند اروپاییها و می تواند آمریکا باشد.

اروپاییها با اجرای تعهدات خود می توانند مشکلات را حل کنند. ما اطمینان داریم که اگر بقیه کشورهای امضاکننده توافقنامه هسته ای، تحریم های آمریکا را به صورت دسته جمعی و نه به صورت جداگانه، اجرا نکنند، آمریکا نمی تواند به هیچ وجه، تحریم هایی را علیه همه این کشورها اعمال کند. از نظر سیاسی و اقتصادی غیرممکن است که چنین چیزی رخ دهد. اقتصاد جهانی اجازه چنین چیزی را نمی دهد. به همین علت، آمریکا می تواند تحریم ها را متوقف کند و نیز این کشورها می توانند به تعهدات خود عمل کنند. اگر هر یک از این دو اقدام صورت گیرد، همه اقدامات ما قابل بازگشت است. به همین علت، این پیام به طور آشکار به نماینده رئیس جمهور فرانسه ارائه شد و او به نوبه خود، گزارشی به آقای مکرون تقدیم خواهد کرد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اقدام اخیر انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی، اروپاییها طرح جدی به ایران ارائه کرده اند؟ خاطر نشان کرد: اروپاییها آمادگی نداشتند که سرمایه گذاری کنند. به همین علت من می گویم اگر اروپاییها برای سرمایه گذاری آمادگی داشته باشند، این اقدام به سود خود آنها خواهد بود تا آمریکا احساس نکند که همواره می تواند سیاست های خود را به بقیه جهان تحمیل کند. اقدام انگلیس علیه کشتی ما، دزدی دریایی است که به روشنی بر اساس درخواست آمریکا صورت گرفت.

تحریم های نفتی علیه سوریه، ادعاهایی است که هیچ معنایی ندارد. زیرا این تحریم ها به معنای آن است که اروپاییها از سوریه نفت نخرند، زیرا کشورهای اروپایی صادرکننده نفت نیستند. علاوه بر این، تحریم های اتحادیه اروپا، تحریم فرامرزی نیست. همانطور که خود اتحادیه اروپا مخالف تحریم های فرامرزی است و می گویند آمریکا که تحریم های فرامرزی اعمال می کند، اشتباه می کند. به همین علت، تحریم ها به معنای آن است که اروپا از سوریه نفت خریداری نکند، نه اینکه یک کشور دیگر، به سوریه نفت نفروشد. به همین علت، توجیه انگلیس بچه گانه و بسیار مضحک بود.

بسیار خوب، به طور رسمی اعلام کنند که نوکر آمریکا هستند و این اقدام را بر اساس درخواست آمریکا انجام دادند. آمریکاییها به خوبی به این محبت انگلیسی ها با اهانت به سفیر آنها و اهانت به نخست وزیر آنها پاسخ دادند. جان بولتون گفت دولت انگلیس با توقیف این کشتی بهترین هدیه را به آمریکا در روز استقلال آن در چهارم ماه ژوئیه داد. آقای ترامپ منتظر نماند تا جوهر این هدیه خشک شود و به سفیر انگلیس، نخست وزیر انگلیس و همچنین دولت انگلیس توهین کرد. اما درباره همراهی اتحادیه اروپا با آمریکا باید بگویم که بهترین دلیل درباره انزوای آمریکا، نشست روز گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

آمریکاییها در یک اقدام مضحک، نشست شورای حکام آژانس را مانند نشست هایی شورای امنیت علیه ما برگزار و بار دیگر ثابت کردند که منزوی هستند و بار دیگر ثابت کردند که دیپلماسی ایران توانست آنها را در جهان منزوی کند. شکر خدا، این انزوای آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد و انشاء الله این انزوای سیاسی، به انزوای اقتصادی آمریکا خواهد رسید. من شعار نمی دهم. آمریکاییها بیش از حد طبیعی از قدرت دلار استفاده می کنند و هر زمان که به صورت مفرط از چیزی استفاده کنی، به صورت تدریجی، امتیاز خود را از دست می دهد. آمریکاییها از قدرت اقتصادی خود در جهان برای اعمال فشار استفاده می کنند، این قدرت بالاست، اما آن را تضعیف می کنند، زیرا بیش از حد طبیعی از آن استفاده می کنند.

گفتنی است؛ شبکه تلویزیونی المیادین 12 دقیقه پایانی مصاحبه خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه را پخش و اعلام کرد بخش ابتدایی این مصاحبه، بعداً از این شبکه پخش خواهد شد.

نظر شما