شناسهٔ خبر: 34016781 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ادعای پنتاگون درباره تلاش 5 قایق ایرانی برای توقیف نفتکش انگلیسی/ واکنش سپاه و ظریف به ادعای پنتاگون

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- یک مسئول پنتاگون مدعی شد که «پنج قایق که احتمالا ایرانی بودند به یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز نزدیک شدند».
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، مسئول آمریکایی افزود:«این قایق‌ها از نفتکش خواستند در آبهای ایران متوقف شود اما پس از هشدار کشتی جنگی انگلیس عقب نشینی کردند».
وی در ادامه مدعی شد که قایق‌های مسلح ایرانی روز چهارشنبه تلاش کردند تا یک نفتکش انگیسی را در آبهای خلیج فارس توقیف کنند، ولی یک ناو سلطنتی انگلیس مانع از این کار شد.
سی ان ان به نقل از دو مقام آمریکایی مدعی شد ایرانی‌ها به نفتکش انگلیسی «هریتیج» که در حال گذر به سوی تنگه هرمز بود دستور دادند تا مسیر خود را تغییر دهد و در نزدیکی آب‌های ایران متوقف شود.
بر اساس گزارش، این شبکه یک کشتی آمریکایی از این صحنه فیلم گرفت ولی کشتی اچ ام اس مونتروس که در حال اسکورت کردن نفتکش سلاح های خود را به سوی قایق ها نشانه رفت و به آنها هشدار داد بازگردند.

واکنش سپاه به ادعای پنتاگون
سپاه ادعای منابع آمریکایی مبنی بر تلاش شناور‌های نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی را تکذیب کرد.
روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه ادعای منابع آمریکایی مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس را تکذیب کرد.
در پی ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابعی در وزارت دفاع آمریکا مبنی بر تلاش پنج قایق تندرو ایران برای تصرف یک نفتکش بریتانیایی در خلیج‌فارس و عقب نشینی آنها با دخالت ناو انگلیسی "اچ ام اس مونت رز" ، روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه ای با تکذیب این ادعا اعلام کرد: گشت های شناورهای نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس طبق روش های جاری و ماموریت های ابلاغی برقرار و با هوشمندی، دقت و صلابت در حال انجام است و طی 24 ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است.
این اطلاعیه تاکید کرده است: در صورتی که دستوری مبنی بر توقیف شناورهای بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی مأموریت خود قادر است بدون درنگ ، با قاطعیت و به سرعت نسبت به انجام آن اقدام نماید.

واکنش ظریف؛ ادعای توقیف نفتکش بریتانیایی ارزشی ندارد
محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) ادعای انگلیس درباره تلاش ایران برای توقیف یک فروند نفتکش آنها در خلیج فارس را تکذیب کرد.
ظریف در جمع خبرنگاران درباره این ادعای انگلیس گفت: «ظاهرا نفتکش بریتانیایی عبور کرده است. آنچه خودشان مطرح کردند و ادعاهایی که مطرح می‌شود برای ایجاد تنش است و این ادعاها هیچ ارزشی ندارد».
وی همچنین افزود: «تا الان این ادعاها را زیاد تکرار کرده‌اند. البته این را سپاه رد کرد اما این حرفها معمولا برای پوشاندن نقاط ضعف آنها مطرح می‌شود».


نظر شما