شناسهٔ خبر: 34014640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فعالیت 54 مؤسسه خیریه تحت نظارت اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری

  سرپرست اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری  گفت: این اداره کل تلاش می‌کند تا با جلب حمایت خیران بیشتر، پاسخگوی نیاز همه مراجعان تا حد توان باشد که در

صاحب‌خبر -
  سرپرست اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری  گفت: این اداره کل تلاش می‌کند تا با جلب حمایت خیران بیشتر، پاسخگوی نیاز همه مراجعان تا حد توان باشد که در حال حاضر 54 مؤسسه خیریه در استان تحت نظارت بهزیستی قرار دارند.
به گزارش ایسنا - منطقه چهارمحال و بختیاری- معصومه محمدی، 19 تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ و مطبوعات استان با بیان اینکه بهزیستی استان در سه حوزه توانبخشی، پیگیری و امور اجتماعی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در حوزه توانبخشی، 32 هزار معلول تحت پوشش قرار دارند.
وی افزود: در سال 96، پنج هزار و 900 مستمری‌بگیر تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند که این آمار در سال 97 به 12 هزار نفر و اکنون حدود 94 درصد خدمات بهزیستی به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی با اشاره به رویکرد توانبخشی و امور اجتماعی در بهزیستی، تصریح کرد: مددجو نباید اتکای مطلق به مستمری بهزیستی داشته باشد و باید بتوان او را با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و خلاقیت‌هایش به مرز خودباوری رساند و در این راستا، اشتغال مددجویان یکی از رویکردهای مهم بهزیستی است، ضمن اینکه در سال گذشته هفت مرکز اورژانس اجتماعی و خط 126 در هفت شهرستان استان راه‌اندازی شد و در حال حاضر 327 مهدکودک تحت نظر بهزیستی مشغول فعالیت هستند.
سرپرست اداره کل بهزیستی استان در ادامه بیان کرد: در حوزه پیشگیری از تولد فرد معلول نیز غربالگری شنوایی و بینایی و انجام رایگان آزمایشات ژنتیکی با جدیت پیگیری می‌شود تا از تولد کودک معلول جلوگیری شود، ضمن اینکه اداره کل بهزیستی استان در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری در فهرست دستگاه‌های برتر قرار دارد.
وی شفاف‌سازی و ساده‌سازی را رویکرد عمده بهزیستی عنوان و اضافه کرد: پیگیری مطالبات مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن نیز در دستور کار قرار دارد و در این راستا تلاش می‌شود تا راه برای اشتغال افراد جامعه ساده‌سازی شود.
محمدی با اشاره به اقدامات بهزیستی در حوزه اشتغال مددجویان، گفت: به کارفرمایانی که برای مددجویان ایجاد اشتغال می‌کنند به ازای استخدام هر فرد معلول، 20 میلیون تومان تسهیلات کم بهره به همراه بیمه پنج ساله آن مددجو اختصاص می‌یابد.
وی اقدامات بهزیستی در حوزه مسکن مددجویان را نیز یادآور شد و گفت: در سال 97 و ابتدای سال 98، 222 سهمیه مسکن روستایی و 50 سهمیه مسکن شهری به استان اختصاص یافت که جذب شده و در حال واگذاری به متقاضیان است که برای مددجویان شهری این مبلغ 30 میلیون تومان و برای برای مددجویان متقاضی در روستاها 18 میلیون تومان است، ضمن اینکه مددجویان آسیب‌دیده از سیلاب اوایل سال در کل استان 50 نفر بودند که در حوزه شهری، مبلغ 50 میلیون تومان برای مرمت و بازسازی منازل به آن‌ها اختصاص یافته است.
سرپرست اداره کل بهزیستی استان با اشاره به رویکرد خانواده‌محوری در بهزیستی، بیان کرد: تلاش می‌شود تا حد امکان از گستره مددجویان نگهداری شده در مراکز روزانه و شبانه کاسته شود و با فرهنگ‌سازی و آماده کردن بستر خانواده برای زندگی مددجو، شرایط مطلوبی برای او ایجاد شود.
وی به تلاش بهزیستی برای جذب کمک‌های خیران و پتانسیل وقف نیز اشاره کرد و گفت: از آنجا که بهزیستی یک سازمان حمایتی و مردم‌نهاد بوده و روزانه علاوه بر افراد تحت پوشش، با مراجعات مردمی زیادی روبرو است تلاش می‌شود تا با جلب حمایت خیران بیشتر، پاسخگوی نیاز همه مراجعان تا حد توان باشد که در حال حاضر 54 مؤسسه خیریه در استان تحت نظارت بهزیستی قرار دارند.
محمدی اختصاص استمراری به معلولان را بر اساس نیازسنجی خانواده دانست و عنوان کرد: بر اساس رویکرد جدید بهزیستی، تلاش می‌شود معلولان جامعه هدف بر اساس بُعد خانوار مستمری دریافت کنند و مصداق عملی این رویکرد، اختصاص شهریه و کمک تحصیلی به فرزندان افراد معلول است.
وی گفت: در حال حاضر 650 دانشجو و 871 دانش‌آموز معلول یا دارای والدین معلول در استان تحت پوشش این سازمان و مشغول تحصیل هستند که پرداخت شهریه و هزینه تحصیل اعم از ایاب و ذهاب و ... بر عهده سازمان است.
سرپرست اداره کل بهزیستی استان در خصوص شهریه مهدکودک‌های تحت پوشش بهزیستی استان، تصریح کرد: نظارت دقیق بر شهریه مهدکودک‌ها انجام و این شهریه با نظر کارشناسی و با در نظر گرفتن تمام مؤلفه‌ها از جمله چندستاره بودن مهدکودک، وضعیت ساختمان، خدمات و آموزش ارائه شده و ... تعیین می‌شود.
وی بازدید از منازل مددجویان، سرکشی به شهرستان‌ها، غبارروبی گلزار شهدا و بازدید از خانواده‌های شهید مرتبط با بهزیستی، تجلیل از کارمندان و مدیران برتر بهزیتی، دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار را از برنامه‌های هفته بهزیستی بیان کرد.
در ادامه اشرف عسگری با اشاره به فعالیت‌های دفتر پیشگیری از معلولیت، تصریح کرد: در بخش تخصصی این دفتر یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها مسئله غربالگری است که در سال گذشته در حوزه تنبلی چشم 52 هزار کودک تحت غربالگری قرار گرفتند که 13 هزار کودک دارای اختلال بودند و مورد درمان قرار گرفتند، ضمن اینکه 18هزار و دویست نوزاد تحت غربالگری شنوایی قرار و 280 نوزاد تحت درمان گرفتند.
وی با اشاره به فعالیت دفتر پیشگیری در حوزه مشاوره ژنتیک، بیان کرد: این مشاوره‌ها در زمان قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری ارائه می‌شود که آگاهی‌بخشی در این خصوص رویکرد اصلی بهزیستی است و تلاش می‌شود این آموزش‌ها به دختران و پسران دبیرستانی ارائه شود.
درادامه جواد نجفی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان با اشاره به رویکرد علمی جدید در دنیا در خصوص کودکان آسیب‌دیده اجتماعی، اظهار کرد: سیاست جدید این است که این کودکان در محیط خانواده سرپرستی شوند و تا حد امکان از ورودشان به مراکز نگهداری جلوگیری شود چرا که این مراکز حتی در صورت برخورداری از بهترین شرایط و امکانات، از لحاظ روانی آسیب‌زا هستند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود این کودکان با کارشناسی تخصصی کارشناسان و مددجویان بهزیستی، در وهله اول به پدر و مادرشان بازپیوند شوند و در صورت عدم احراز شرایط آن‌ها، به بستگان و اقوام درجه یک با نظارت و حمایت بهزیستی آنان را نگهداری کنند و تمام این اقدامات در راستای حفظ حقوق کودک است. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:12.0pt; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:0in; mso-para-margin-left:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; line-height:150%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"B Titr"; font-weight:bold;}
انتهای پیام انتهای پیام

نظر شما