شناسهٔ خبر: 34014383 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی:

خیلی در پایبندی به برجام صبور بوده‌ایم/ این توافق دیگر قابل مذاکره نیست

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی با تاکید بر اینکه ما خیلی در پایبندی به برجام صبور بوده‌ایم و حالا می‌خواهیم به نقض این توافق از طرف آمریکا واکنش نشان دهیم از اروپا خواست هر چه سریع تر برای نجات آن کاری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ "کاظم غریب آبادی"، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ویندر گفتگویی با نشریه "دی سایت" آلمان درباره اقدام ایران درباره کاهش برخی تعهدات خود نسبت به برجام  و اینکه آیا ایران شلیک مرگبار خود را به برجام زده است گفت: این ما نبودیم بلکه آمریکایی ها بودند که این معاهده بین المللی را نابود کردند. آن ها حدود یک سال پیش به صورت یک جانبه و در تناقض با قوانین بین‌المللی از این توافق خارج شده و تحریم هایی را به ما تحمیل کردند. ما در این راستا بسیار صبور بودیم اما حالا به این اقدام واکنش نشان می دهیم.

وی افزود: این درست است که ما هفته گذشته از حد مجاز اورانیوم غنی شده در توافق هسته‌ای عبور کردیم اما این به معنای نقض این توافق نیست.

غریب آبادی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که ما بر اساس بند 26 و 36 این توافق می توانیم در صورتی که  طرف دیگری این توافق را نقض کند تعهدات خود نسبت به آن را کاهش دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار نشریه دی سایت که با توجه به اینکه ایران اعلام کرده می خواهد غنی سازی اورانیوم خود را به حد بالاتر هم افزایش دهد و آیا شما حالا قطعا تصمیم داریم که بمب اتم بسازید گفت: در ایران از طرف عالی ترین مقام ما یک فتوا علیه سلاح اتمی وجود دارد و یک ممنوعیت مذهبی برای ایجاد آن وجود دارد. ما  از نیروی هسته‌ای در راه غیر نظامی و صلح آمیز استفاده می کنیم و هرگز تصمیم نداریم که یک قدرت اتمی نظامی شویم.

غریب آبادی در پاسخ به این پرسش که چرا شما با کاهش تعهدات خود نسبت به برجام اروپاییان را از خود می رنجانید گفت: اروپاییان فورا باید کاری انجام دهند تا این توافق را نجات دهند؛ اگر آن ها واقعا قلبا به آن اعتقاد دارند. ما خیلی صبر کرده‌ایم. ابتدا می خواستیم یک ماه به آن ها زمان بدهیم تا خسارت هایی که از طریق تحریم های آمریکا به ما وارد شده است را جبران کنند. حالا 14 ماه گذشته است. در این زمان تنها ایران به برجام پایبند بوده است. از طریق اخاذی های آمریکا که همه دولت ها و شرکت هایی را که به مبادلات تجاری با ما ادامه دهند را تحریم می کند ما همچنین از طرف اروپایان هم به حال خود رها شدیم. من حتی نمی توانم فعالیت سفارتخانه خود را با یورو تامین مالی کنم و بودجه‌ام را با بانکداران تنظیم کنم ؛نه ادامه این راه برای ما دیگر گزینه نیست.

وی در ادامه با انتقاد از تحریم هایی که آمریکا علیه مقامات عالی رتبه کشور ما از جمله رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه ما وضع کرده است این پرسش را مطرح کرد که آیا آمریکایی ها این گونه می خواهند ما را به راه حل دیپلماتیک نزدیک تر کنند؟

غریب آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا شما از یک جنگ نمی ترسید و درباره اینکه آیا آمریکا می تواند با حمایت اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند گفت: ما آگاه هستیم که در دولت آمریکا افرادی تندرو وجود دارند. مثلا جان بولتون، مشاور امنیتی ترامپ اغلب در اظهاراتش درباره بمباران ایران سخن می گوید. اما رهبری آمریکا آنقدر دیوانه نیست که جنگی را علیه ما آغاز کند. آن ها می دانند که ما چقدر قدرتمند هستیم و می توانیم به حملات پاسخ دهیم.

نماینده ایران در بخش دیگری از این گفتگو ادعاهای آمریکا درباره حمله به نفتکش ها در دریای عمان را رد کرده و آن را ادعایی بی دلیل و مدرک دانسته و درباره واکنش ایران به حمله احتمالی آمریکا نیز گفت: ما ملت قدرتمندی هستیم و همان گونه که گفتیم از طرف ما تروری شکل نمی گیرد. این درست است که تحریم ها شرایط زندگی انسان ها در کشور من را به طرز دراماتیکی بدتر کرده، اما تحمل ملت ایران خیلی بالا است. وقتی عزت و شرف آن ها جریحه دار می شود بنابراین آن ها متحد تر می شوند.

وی درباره احتمال وقوع جنگ سایبری نیز گفت: من امیدوارم که آمریکایی ها به قوانین بین المللی احترام بگذارند. اما ما برای یک جنگ سایبری آماده‌ایم و می توانیم دست به ضد حمله بزنیم. متخصصان سایبری ما بهترین این رشته در سراسر دنیا هستند.

غریب آبادی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال خبرنگار دی سایت که سیستم اینستکس با تامین مالی چند میلیون یورو آماده عملیاتی شدن است که البته معاملات نفتی بزرگ با آن محقق نشده و بیشتر برای مبادله کالاهای پزشکی و مواد غذایی راه اندازی شده این پرسش را مطرح کرد که چند میلیون یورو؟ این مبلغ قطعا خیلی کم و البته دیر به جریان افتاده است. این مبلغ باید صدها میلیون و حتی میلیارد باشد و البته برای ما بخصوص مسئله فروش آزاد نفت مطرح است و این منبع اصلی درآمد ما است. اینستکس حتی اگر به طور کامل عملیاتی شود که ما هنوز این را هم ندیدیم تنها می تواند آغازی باشد برای اینکه ما همه حقوق توافق شده خود در برجام را بتوانیم دریافت کنیم. این سیستم مالی باید خیلی بیشتر از 10 کشور اروپایی را در برگیرد و باید یک عملیات مالی جهانی شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در پاریس، لندن و برلین اقدامات اخیر ایران به عنوان نقض آشکار برجام دیده می شود و آن ها به اقدامات تنبیهی علیه ایران فکر می کنند گفت: من امیدوارم که آن ها به اندازه کافی باهوش باشند که این کار را انجام ندهند چرا که این تنها شرایط را بدتر می کند.

غریب آبادی درباره مذاکرات مجدد درباره برجام آن گونه که مد نظر ترامپ است هم گفت: این توافق دیگر قابل مذاکره نیست. غنی سازی اورانیوم حق قانونی هر کشوری است که معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی را امضا کرده و مثلا حق اسرائیل نیست. و اما درباره بازگشت به مذاکرات احتمالی هم باید بگویم که ما با هیچ کس که اسلحه را بر روی سینه ما قرار داده صحبت نمی کنیم. تحریم‌های واشنگتن علیه مقام رهبری ما به گفته وزیر امور خارجه ما به این معنی است که مسیر دیپلماسی دائم بسته باقی می ماند. این توافق اگر لغو نشده باشد مرده است.

وی در بخش پایانی این گفتگو تاکید کرد که ما خواهان سلاح هسته‌ای نیستیم. رئیس جمهور ما اطمینان داده است که ما آماده‌ایم غنی سازی اورانیوم افزایش یافته را دوباره کاهش دهیم و همه چیز می تواند در عرض یک ساعت دوباره به حال معکوس درآید در صورتی که شرکای ما در برجام هم مانند ما به تعهدات خود عمل کنند. آنچه که ما انجام می دهیم تنها یک هدف دارد و ما خواهان حفظ توافق هسته‌ای هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما