شناسهٔ خبر: 34013604 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تلاش ناموفق برای توقیف نفتکش بریتانیایی

گروه بین‌الملل: خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در وزارت دفاع آمریکا، گزارش داد پنج قایق تندروی ایرانی روز چهارشنبه تلاش کرده‌اند نفتکش بریتانیایی را در خلیج فارس توقیف کنند.

صاحب‌خبر -
رویترز گزارش کرده است که این عملیات با اخطار ناو بریتانایی «اچ‌ام‌اس‌مونت‌رز» نیمه تمام مانده است و قایق‌های سپاه پاسداران عقب نشینی کرده‌اند. همچنین شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده است که یک هواپیمای تجسسی آمریکا از این ماجرا فیلمبرداری کرده است اما این ویدیو هنوز منتشر نشده است. بر اساس این گزارش‌ها، قایق‌ سپاه پاسداران به نفتکش بریتانیایی که از تنگه هرمز عبور می کرده است دستور داده‌اند تا مسیرش را تغییر دهد و در قلمرو آبی ایران پهلو بگیرد که با دخالت ناو بریتانیای مواجه می شود. ناو بریتانیایی که این نفکتش را اسکورت می کرده است، با دادن هشدار رادیویی قایق های سپاه را مجبور به عقب‌نشینی می کنند. ناو مونت‌رز مسلح به سلاح‌های ۳۰ میلیمتری است که برای عقب راندن قایق‌های کوچک طراحی شده‌اند. در پی توقیف ابرنفتکش ایرانی «گریس۱» توسط بریتانیا در جبل‌الطارق، تنش میان تهران و لندن بالا گرفته است. حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران توقیف این ابرنفکش از سوی بریتانیا را «سخیف و غلط» توصیف کرده است.

نیروی دریایی سپاه ادعای منابع آمریکایی مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس را تکذیب کرد. این اطلاعیه تاکید کرده است: در صورتی که دستوری مبنی بر توقیف شناورهای بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی مأموریت خود قادر است بدون درنگ، با قاطعیت و به سرعت نسبت به انجام آن اقدام نماید.
 

نظر شما