شناسهٔ خبر: 34007413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش گزارشگران بدون مرز برای آزادی روزنامه نگاران زندانی عربستان

تهران- ایرنا- سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه اعلام کرد که هیأتی از این سازمان در تلاش برای آزادی ۳۰ روزنامه نگار زندانی در عربستان به این کشور سفر کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه القدس العربی، با آغاز کنفرانس جهانی "آزادی مطبوعات" در لندن، سازمان گزارشگران بدون مرز فاش کرد که هیأتی از این سازمان در آوریل (فروردین / اردیبهشت) سفر بی سابقه و محرمانه‌ای به عربستان داشت؛ به امید اینکه مقامات سعودی روزنامه نگاران زندانی را در ماه رمضان عفو کند.

هیأت گزارشگران بدون مرز با ریاست "کریستوف دیلوار" در سفری به عربستان با مقامات سعودی از جمله وزیر دادگستری، رئیس هیأت حقوق بشر و وزیر مشاور در امور خارجه عربستان درباره شرایط روزنامه نگاران دربند عربستانی گفت وگو کرد.

دیلوار در این باره گفت: ما نیاز مبرمی به دریافت سیگنالی قوی از دولت عربستان داریم تا نشان دهد اراده واقعی برای حل مسأله مربوط به روزنامه نگاران دارد. از این رو تحقق این هدف تنها در سایه انجام اقدامات جدی برای آزادی تمام روزنامه نگاران دربند در عربستان صورت می‌پذیرد.

وی افزود: تماس مستقیم با مقامات سعودی در جریان است و این، اقدامی لازم و ضروری برای ایجاد کانال‌های ارتباطی بیشتر برای رسیدگی به امور روزنامه نگاران است.

عربستان به سبب کارنامه سیاهی که در زمینه حقوق بشر دارد و به ویژه پس از کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگاری مطرح عربستانی در کنسولگری آن کشور در استانبول، با انتقادات شدیدی روبرو شده است.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و برخی از کشورهای غربی معتقدند که قتل این روزنامه نگار عربستان به دستور بن سلمان صورت گرفته است.

عربستان به لحاظ شاخص آزادی بیان در زمره بدترین کشورها قرار دارد.

فعالان زن سعودی از جمله هتون الفاسی خبرنگار و ایمان النفجان و نوف عبدالعزیز وبلاگ نویس سعودی از جمله بانوانی هستند که به اتهامات مختلف از جمله ارتباط با خبرنگاران خارجی دستگیر شده اند.

رائف بدوی روزنامه نگار و وبلاگ نویس مشهور عربستانی از جمله کسانی است که تنها به جرم ابراز عقیده به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

صالح الشیحی نویسنده روزنامه الوطن نیز سال گذشته به اتهام فساد بازداشت شده است.

خاشقچی نیز در ۲ اکتبر (۱۰ مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که نزدیکان محمد بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعاهای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد؛ برای اینکه عربستان بتواند ریاست گروه اقتصادی ۲۰ را در سال آتی به عهده بگیرد، باید خبرنگاران را آزاد کند.

رتبه عربستان در رتبه بندی آزادی مطبوعات در سال جاری بسیار کاهش یافته و در میان ۱۸۰ کشور جهان، رتبه ۱۷۲ را کسب کرده است.

دولت عربستان به ویژه پس از روی کار آمدن بن سلمان در دو سال اخیر، اقدامات شدیدی علیه نویسندگان و فعالان مدنی انجام داده و ده‌ها نفر از روحانیون، شاهزادگان، نویسندگان، شعرا و فعالان مدنی و مذهبی را به بهانه اقدام علیه امنیت این کشور بازداشت و تاکنون شماری از آنان را به اعدام محکوم کرده است.

نظر شما