شناسهٔ خبر: 33999665 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

فراری دادن خانواده‌های داعشی از اردوگاهی در سوریه توسط عناصر وابسته به آمریکا

برخی از عناصر وابسته به شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت آمریکا که بر اردوگاه الهول سوریه مسلط هستند، در ازای دریافت چند صد یا چند هزار دلار، خانواده‌های عناصر داعش را فراری می‌دهند.

صاحب‌خبر -

العالم - سوریه

اردوگاه «الهول» که در جنوب «الحسکه» (شمال شرق سوریه) واقع شده، حدود چند هزار خانواده از عناصر داعش را در خود جای داده است.

این اردوگاه تحت تسلط شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار دارد و مسئولان آمریکایی، در پی حمایت از داعش در این اردوگاه هستند.

در جدیدترین اقدام شبه‌نظامیان کُرد و حامیان آمریکایی خود، چندین خانواده از عناصر داعش از این اردوگاه فراری داده شده‌اند تا باز هم این گروه بتواند در سوریه رشد کند.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- گزارش داد که عملیات فراری دادن خانواده‌های عناصر داعش همچنان ادامه دارد.

دیدبان به نقل از منابع موثق اعلام کرد که زنان و کودکان داعشی از این اردوگاه خارج و به مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی در شمال سوریه منتقل می‌شوند و در ازای آن «مبالغ مالی هنگفتی» پرداخت می‌شود.

این منابع تأکید کردند که این مبالغ از شخصی به شخص دیگر و از خانواده‌ای به خانواده دیگر متفاوت است؛ به طوری که قیمت قاچاق خانواده‌های خارجی داعش از پنج هزار دلار به ازای خارج کردن هر فرد آغاز می‌شود.

به گفته این منابع، هزینه فراری دادن خانواده‌های عناصر سوری داعش از ۵۰۰ دلار آغاز می‌شود و به ۲۵۰۰ دلار می‌رسد.

به گزارش دیدبان، طرف‌های زیادی در فراری دادن خانواده‌های داعشی دست دارند؛ از شخصیت‌های نظامی وابسته به شبه‌نظامیان کُرد تا برخی از کادرهای پزشکی که در این اردوگاه حضور دارند.

در همین ارتباط، منابع خبری اخیرا گزارش دادند که کارشناسان آمریکایی در تلاش هستند مانند زندان «بوکا» در عراق که تحت نظارت آمریکا قرار داشت، این بار در اردوگاه الهول دست به پرورش نسل جدیدی از تروریست‌های داعش بزنند.

روانشناسان آمریکایی، در الهول، وضعیت خانواده‌های داعش را تحت نظر دارند. این اردوگاه به کارگاه‌هایی تقسیم شده است که یک نفر از این خانواده‎‌ها، تحت نظارت آمریکا، هر کارگاه را اداره می‌کند.

آمریکایی‌ها در این اردوگاه، کتاب‌های تکفیری را در اختیار خانواده‌های داعش قرار می‌دهند. یکی از این کتاب‌ها «ملة ابراهیم» نوشته «المقدسی» است؛ کتابی که در زندان بوکا نیز وجو داشت و سبب شکل‌گیری نسل جدیدی از تکفیری‌ها شد. این افراد بعدها توسط نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۰ آزاد و به فرماندهان داعش بدل شدند.

مسئله مهمی که وجود دارد، ارائه این آموزش‌ها به فرزندان ذکوری که سن زیادی ندارند و این کودکان، پس از گذشت هفت تا نهایت ۱۰ سال دیگر، نسل جدیدی از داعش خواهند بود که نسخه آتی تفکر تکفیری هستند. این مسئله بیانگر طرح بلندمدت آمریکا در جهان عربی و اسلام است تا سلَفیت وهابیت، همچنان هسته اصلی آن باشد.

فارس

نظر شما