شناسهٔ خبر: 33992958 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تایم: نیروی دریایی سلطنتی، نفتکش‌ انگلیسی را در تنگه هرمز اسکورت کرد

نشریه «تایم» گزارش داده است که یک کشتی جنگی نیروی دریایی انگلیس در حال اسکورت نفتکش‌های انگلیسی در تنگه هرمز است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

پس از آنکه نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش حامل نفت ایران را هنگام گذر از تنگه «جبل الطارق» توقیف کرد، نیروی دریایی انگلیس از بیم پاسخ ایران در حال اسکورت نفتکش‌های انگلیسی در حال تردد از تنگه هرمز است.

به نوشته نشریه «تایم»، کشتی جنگی «اچ‌ام‌اس مونتروس» دیروز (سه‌شنبه) نفتکش انگلیسی «پسیفیک وویاجر» را هنگام گذر از تنگه هرمز و ورود به دریای عمان، اسکورت کرده است.

داده‌های راداری نیز نشان می‌دهد که روز گذشته این کشتی جنگی مستقر در بحرین، هنگام گذر پسیفیک وویاجر از تنگه هرمز، سایه به سایه این نفتکش حرکت کرده است.

پایگاه «دیلی استار» هم با تایید این خبر، به نقل از وزارت دفاع انگلیس نوشته است: «انگلستان حضور دریایی دیرینه خود در خلیج [فارس] را ادامه می‌دهد. ما به صورت مداوم در حال رصد اوضاع امنیتی آنجا هستیم و متعهد به حفظ آزادی تردد منطبق بر قوانین بین‌المللی هستیم.»

پسیفیک وویاجر همان نفتکشی است که این هفته توقف چندساعته‌اش در خلیج فارس گمانه‌زنی‌هایی را در مورد آن ایجاد کرد. اما نهایتا انگلیس اعلام کرد که این کشتی مشکلی ندارد و توقف آن طبق برنامه از پیش‌تعیین‌شده صورت گرفته است. (جزئیات بیشتر)

این هفته پایگاه «بلومبرگ» به نقل از منابع مطلع نوشت نفتکش‌های انگلیسی از بیم توقیف شدن توسط ایران، از ورود به تنگه هرمز خودداری می‌کنند. بر اساس این گزارش، نفتکش «بریتیش هریتیج» که متعلق به شرکت «بریتیش پترولیوم» در روزهای گذشته از حرکت به سمت تنگه هرمز خودداری کرده است.

این نفتکش در حال حرکت به سمت پایانه نفتی بصره در جنوب عراق بوده، اما روز ۶ جولای (۱۵تیرماه) ناگهان تغییر مسیر داد و در حال حاضر در سواحل عربستان سعودی است. یک مقام مطلع مدعی شده شرکت انگلیسی نگران است ایران در اقدامی تلافی‌جویانه این نفت‌کش را توقیف کند.

تایم: نیروی دریایی سلطنتی، نفتکش‌ انگلیسی را در تنگه هرمز اسکورت کرد

در دو ماه اخیر، دولت آمریکا با اقداماتی از جمله لغو کامل معافیت‌های واردکنندگان نفت از ایران، تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اعزام چند هزار نیروی نظامی، چند بمب افکن و یک ناو هواپیمابر به منطقه خلیج فارس، میزان تنش در منطقه را افزایش داده است.

واشنگتن همزمان حوادث اخیر برای چند نفتکش در دریای عمان را به ایران نسبت داده و اکنون نیز در تلاش است به همین بهانه ائتلاف نظامی تازه‌ای در خلیج فارس و دریای سرخ شکل دهد. هنوز مشخص نیست چه کشورهایی در این ائتلاف شرکت کنند، اما به نظر می‌رسد انگلیس که هفته گذشته بر خلاف مقررات دریانوردی و با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه یک کشتی حامل نفت ایران را توقیف کرد، گشت‌زنی نظامی در خلیج فارس را آغاز کرده است.

شب گذشته «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا شب گذشته گفت واشنگتن در حال بررسی طرحی است که تحت آن یک «ائتلاف نظامی بین‌المللی» از آبراه‌های بین‌المللی نزدیک ایران و یمن «حفاظت کند».

وی گفت: «ما در حال تعامل با تعدادی از کشورها هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم با یکدیگر ائتلافی تشکیل دهیم که آزادی دریانوردی در تنگه هرمز و باب المندب را تضمین کند.»

نظر شما