شناسهٔ خبر: 33986355 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نوسان قیمت‌ها در بازار گوشت و مرغ

با وجود رشد تولید و عرضه گوشت و مرغ و کاهش نسبی تقاضا در فصل تابستان، قیمت خرده فروشی مرغ با سیری صعودی به بیش از هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان رسیده و نرخ هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گاوی در مرز ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تثبیت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری، دیروزبرومند چهار آیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ، گفت: دیروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۲۵۰ و مرغ آماده طبخ در سطح خرده فروشی ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان بوده است. او از افزایش هزارتومانی قیمت مرغ طی ۱۰ روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط کشوری قیمت این کالا ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان در هرکیلوگرم است.

همچنین متوسط کشوری قیمت مرغ زنده ۹,۴۰۰ تومان در هرکیلوگرم است و طی روزهای اخیر افزایش دمای هوا و گرما باعث شده تا میزان وزن‌گیری مرغ‌ها کاهش یابد. این فعال بخش خصوصی با اشاره به آغاز مسافرت های تابستانی و برگزاری مراسم های جشن و سرور تا قبل از آغاز ایام محرم و صفر، افزود: همه این موارد باعث افزایش تقاضا برای مرغ در بازار شده است. او کاهش وزن گیری لاشه ناشی از افزایش دما را عامل اصلی نوسان قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت:

با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شودکه قیمت مرغ زنده ظرف چند روز آینده به ۹ هزار و ۷۰۰ و مرغ گرم به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. چهارآئین، افزود: تولیدکنندگان در واحدهای تولیدی توان کنترل دما را ندارند، دما در واحد تولیدی حداکثر باید ۳۳ درجه سانتی گراد باشد اما طی روزهای اخیر هوا بسیار گرم شده و واحدها را با مشکل مواجه کرده، وقتی هوا گرم می شود مرغ هم غذا نمی‌خورد و وزن نمی‌گیرد. این مقام مسئول در پایان از افزایش ۵۰ تا ۶۰ تومانی نرخ مصوب نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل، پشتیبانی امور دام قیمت هر کیلو ذرت و کنجاله سویا را تا حدودی بالا برده که این امر بر افزایش هزینه تولید دامن می‌زند.

  • خرید مرغ مازاد نیاز بازار و افزایش قیمت

تولیدکنندگان در حالی رشد تقاضا و کاهش وزن گیری مرغ را عامل سیر صعودی قیمت‌ها تلقی می کنند که طی دو ماه گذشته رشد تولید و عرضه و افت تقاضای مرغ و تخم مرغ در ماه‌های گرم سال موجب ریزش قیمت مرغ و رسیدن قیمت این فرآورده به ۱۰ هزار و ۳۰۰ تا ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان شده بود. رویه‌ای که موجب گلایه و انتقاد مرغداران از ناهمخوانی هزینه تمام شده تولید و نرخ فروش این محصول شده و در نهایت شرکت پشتیبانی امور دام مجبور به دخالت در بازار برای خرید و ذخیره‌ساز مرغ مازاد مصرف شد.

اقدامی که زمینه افزایش قیمت مرغ به بیش از ۱۴ هزار تومان را فراهم کرده و به نظر می رسد با آزادسازی صادرات و افزایش نسبی تقاضای بازار داخلی، طی چند هفته آینده قیمت مرغ دربازار از مرز هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان نیز عبور کند. با این روند این عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور خواستار اعلام نرخ جدید مرغ گوشتی توسط دولت برای حمایت از تولید کنندگان شده و گفت: با توجه به هزینه های تمام شده تولید، قیمت منطقی هر کیلوگرم مرغ زنده ۹۵۰۰ تا ۹۷۰۰ تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف کنندگان باید از سوی دولت ۱۴ هزارتومان اعلام شود تا تولیدکنندگان دچار زیان نشوند.

برومند چهارآیین، افزود: به منظور حمایت از تولیدکنندگان مرغ گوشتی از روز شنبه هفته جاری هر کیلوگرم مرغ منجمد به مبلغ ۱۳ هزارتومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌شود که البته حتی با این مبلغ نیز تولیدکنندگان روی هر کیلوگرم مرغ تولیدی خود ۱,۳۰۰ تومان ضرر می‌دهند. او با بیان این که پیش از این هر کیلوگرم مرغ منجمد ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شد، گفت: با شروع خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام به قیمت ۱۳ هزارتومان روز گذشته(دوشنبه هفته جاری) ۱۰ تن مرغ گوشتی در کرمانشاه خریداری شد.

  • رفع ممنوعیت صادرات مرغ

آزادسازی صادرات مرغ عامل موثر دیگر در کاهش عرضه و افزایش قیمت این محصول است. بنابه درخواست و نامه  معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی به رئیس کل گمرک، ایران ممنوعیت صادرات گوشت مرغ رفع شد. علی اکبر مهرفرد در این نامه خطاب به مهدی میراشرفی آورده است: با توجه به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص رفع ممنوعیت صادرات برای محصولات طیور با تأیید این وزارت به استحضار می‌رساند بند (۳) کالاهای اعلام شده در نامه مذکور تاکید شده که صادرات گوشت مرغ نیاز به تأیید وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تأیید سیستمی این معاونت در پنجره تجارت فرامرزی گمرک ندارد. بنابراین صادرات گوشت مرغ با کد تعرفه‌های مذکور، به طور صرف با رعایت قوانین و مقررات فنی و بهداشتی (از جمله اخذ گواهی بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور) بلامانع است.

  • رتبه بندی مرغ کشتارگاه‌ها از اول مهر

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم رونمایی از سند طرح ملی ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ از آغاز عرضه مرغ کشتارگاه های رتبه بندی شده B، A و A پلاس از اول مهر ماه امسال خبر داده و اعلام کرد، با رونمایی از این طرح ما به حوزه رتبه بندی کشتارگاه‌های مرغ ورود پیدا می‌کنیم و این رتبه بندی در مورد سایر فرآورده‌های خام دامی به مرور اجرا می‌شود. علیرضا رفیعی پور افزود: حدود ۵۹ کشتارگاه خط ۲ در کشور موجود است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری، اکثر این کشتارگاه‌ها با رتبه بندی A فعالیت کنند.

او افزود: از ۱۵ مرداد امسال رتبه بندی کشتارگاه‌های مرغ آغاز و تا آخر شهریور به اتمام می‌رسد و این کشتارگاه‌ها باید از اداره کل دامپزشکی استان‌ها لیبل رتبه بندی دریافت کنند. برای افزایش کیفیت و بهداشت محصولات خام دامی در کشتارگاه‌هایی که از رتبه B بر اساس شرایط به رتبه A ارتقا یافته‌اند، سازمان دامپزشکی نظارت عالی و رصد و پایش خواهد داشت.

  • توقف سیر نزولی قیمت گوشت

در بازار گوشت نیز با وجود تسهیل روند نقل و انتقال پول، رشد دو برابری واردات این محصول در بهار امسال، افزایش عرضه دام سبک و سنگین زنده داخلی و کشتار دام، سیر نزولی قیمت گوشت از دو ماه پیش متوقف شده است به نحوی که نرخ هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گاوی در مرز ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تثبیت و عرضه چند نرخی انواع گوشت در واحدهای خرده فروشی سطح شهر به رویه‌ای جاری و متدوال تبدیل شده است.

در حالی که سازمان دامپزشکی با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست به علت شیوع بیماری تب کریمه کنگو از خرید هرگونه گوشت بدون مُهر این سازمان خودداری کنند، رئیس این سازمان از رشد ۲ برابری واردات گوشت در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: طی سه ماه گذشته ۴۵ هزار تن واردات گوشت انجام شده که دو برابر میزان مشابه سال گذشته است. علیرضا رفیعی پور، افزود: طی سه ماه نخست سال گذشته ۲۷ هزار تن واردات گوشت انجام شده بود که امسال با برنامه ریزی مناسب و برای تامین نیاز داخل میزان گوشت بیشتری وارد کرده ایم.

این در حالی است که مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی پیش از این از افزایش تولید ۴ تا ۵ درصدی گوشت در سال جاری خبر داده و اعلام کرده بود، با توجه به تولید ۸۵۰ هزار تومانی گوشت در داخل کشور، معادل ۴۵ هزار تن خواهد بود که اگر این افزایش به ۱۲۰ هزار تومان برسد می توانیم خودکفا بودن خود را در تولید گوشت اعلام کنیم.

  • گوشت گران ماند

با این وجود بررسی میدانی گوشت نشان می دهد که میانگین قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی در شهرهای ایران در خرداد ۹۸، ۹۲ هزار و ۲۰۰ تومان بود، عددی که ۱۰۸ درصد نسبت به خرداد سال ۹۷ افزایش داشت. همچنین در زمستان سال ۹۷، تولید گوشت گوسفندی در کشتارگاه‌های رسمی کشور ۳۴ درصد کاهش اما واردات آن، ۱۴۶ درصد افزایش داشت. از طرف دیگر هزینه خوراک دام تا ۷۰ درصد در قیمت محصولات پروتئینی نقش دارد و ۷۰ درصد از خوراک دام نیز وارداتی است.

هر کدام از این اعداد، شبیه به قطعه‌های یک پازل از دلایل بیش از دو برابر شدن قیمت گوشت قرمز در یک سال روایت می‌کنند. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی درباره علت گرانی گوشت، گفت: قیمت همه چیز افزایش یافته است، گوشت هم مثل همه چیزهای دیگر. دلایل مختلفی باعث این اتفاق می‌شود. گرانی علوفه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، یک دلیل است.

از طرفی قاچاق دام هم در سال‌های گذشته بسیار بی رویه بوده و حالا نتیجه آن را می‌بینیم. علی اصغر ملکی، دامداران و رفتار بازاری آنها را یکی از اصلی ترین علت‌های گرانی گوشت دانست و افزود:دامداران به طمع سال‌های گذشته، دام‌ها را نگه داشته و عرضه نمی‌کنند. تفکر آنها این است که اگر به هر طریقی بتوانند دام زنده از کشور خارج کنند، می‌توانند با دلار بفروشند و سود بسیار خوبی به دست آورند. او افزود: در حال حاضر گوشت گوسفندی با قیمت کیلویی ۹۲ تا ۹۴ هزار تومان به مغازه دار داده می‌شود و مغازه دار هم می‌تواند با ۱۰ تا ۵ درصد افزایش قیمت این گوشت را بفروشد. اما چون نزدیک به عید قربان هستیم، دامدارها گوشت را برای عرضه درآن زمان انبار می‌کنند و فکر می‌کنند که با قیمت بالاتری می‌توانند بفروشند.

نظر شما