شناسهٔ خبر: 33959047 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جشنواره

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستا و عشایر ابزاری برای شناخت جایگاه و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستاها و عشایر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی در آیین اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر در خراسان شمالی، برگزاری این جشنواره را در شناخت جایگاه روستا و عشایر و جلوگیری از مهاجرت معکوس آنها بسیار تأثیرگذار خواند و اظهار کرد: هنرمندان نقش زیادی در شناسایی این ظرفیت‌ها دارند.

وی، از فیلم به‌عنوان سه عامل اثرگذار زبان‌های دنیا در انتقال مفاهیم و ارزش‌ها یادکرد و افزود: هنرمند پرسشگر عاشقانه الله  است که می‌تواند با یک فیلم زیبا بهترین مفاهیم را به تصویر کشیده و انتقال دهد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ارسال آثار بسیار فاخر از هنرمندان استان‌های مختلف کشور به دبیرخانه جشنواره، افزود: خراسان شمالی در حوزه روستا و عشایر و آداب‌ورسوم خاص جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی همدلی خوب موجود در استان را نیز مورداشاره قرارداد و گفت: باید این فضای خوب و صمیمی موجود در این استان را در راستای توسعه بخش‌های مختلف مغتنم شمرد.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور یادآور شد: خراسان شمالی اقوام و گویش‌های مختلفی در بخش روستا و عشایر دارد که در این راستا تقاضای هنرمندان و مسئولان این استان مبنی بر واگذاری دبیرخانه دائمی جشنواره به خراسان شمالی با یک عنوان مطلوب بررسی می‌شود.

وی، از انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان قلب تپنده جوانان فعال در حوزه سینما یادکرد که داشتن ظرفیت‌های بسیار عالی می‌تواند در حوزه‌های مختلف بسیار تأثیرگذار باشد.

ارزانی بابیان اینکه هنر متعالی تعارضی با دین ندارد، خاطرنشان کرد: هنر متعالی باروح و فطرت و جان انسان‌ها ارتباط دارد چراکه دین عاشق هنر است و هنر از دین نشأت می‌گیرد.

 

جشنواره فیلم کوتاه "روستا و عشایر" به معرفی گنجینه‌های پنهان روستایی و عشایری کمک می‌کند

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی در آیین اختتامیه جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر با تأکید بر شناخت ارزش‌های انسانی، افزود: باید سلیقه‌های متفاوت انسان‌ها را شناخت و بر اساس ذوق و عشق و علاقه‌ای که در نهاد انسان‌ها  وجود دارد از آنها بهره گرفت.

وی از جامعه روستایی و عشایری به‌عنوان گنجینه‌های پنهان یادکرد و به عرضه فرهنگ و آداب‌ورسوم موجود در این گنجینه‌ها به جامعه تأکید کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی همچنین  به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه نباید از وجود این گنجینه‌های پنهان در روستاها غافل شد و با ارزیابی استعدادها و محک زدن آنها از شخصیت فکری و روحی آنها بیشتر بهره برد را نیز مورد تأکید ویژه قرارداد و از این سخن رهبری به‌عنوان نکته سرنوشت‌ساز و کاربردی برای هنرمندان یادکرد.

امام‌جمعه بجنورد، جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر را قدم مبارکی در راستای عملیاتی ساختن فرمایش رهبری و عرضه این گنجینه‌های پنهان به جامعه هنری و انسانی دانست.

یعقوبی، با اشاره به وجود برجستگی‌ها و استعدادهای مختلف در هر فرد، خاطرنشان کرد: اگر این استعدادها در خدمت هدف والایی قرار گیرد و در مسیر رشد و رویش انسان‌ها جهت‌دهی شود تبدیل به ارزش می‌شود.

وی یادآور شد: خراسان شمالی گنجینه فرهنگ هه و معرفت‌ها است که باید این گنجینه‌ها را با کمک هنرمندان به‌درستی کشف و استخراج کرد.

یعقوبی ابراز امیدواری کرد: باید کار خالصانه و صادقانه هنرمندان و تسلط و شناخت بیشتر ظرفیت‌های موجود در روستاها و عشایر را در خدمت ارزش‌ها قرارداد و انقلاب اسلامی را از این زاویه به جهانیان معرفی کرد.

 

حضور هنرمندان کشوری در جشنواره فیلم روستا و عشایر مایه مباهات است

علی بیگ زاده در آیین اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر، از خراسان شمالی به‌عنوان گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها یادکرد و افزود: حضور چهره‌های برجسته سینمایی کشور در این استان مایه مباهات است.

وی از میزبانی خراسان شمالی از رئیس‌جمهور طی هفته آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: در این سفر پیگیری مصوبات قبلی و مصوبات جدید برای توسعه استان دنبال خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: همچنین پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان در سطح ملی طی این سفر ارائه می‌شود تا بتوانیم کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و ۷۰ هلدینگ بزرگ کشور را در استان داشته باشیم.

 

خراسان شمالی شایسته‌ترین زمینه برای رشد جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر است

فرهاد مهران فر اظهار داشت: این استان ظرفیت‌های خوب و بالقوه‌ای در حوزه روستایی و عشایری دارد که می‌تواند  زمینه‌ای خوبی برای جشنواره باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: این جشنواره آخر نباشد و پایلوتی برای تعامل و همدلی بیشتر اقوام ایران باشد تا بدین‌وسیله هویت ملی را به‌درستی حفظ کرد.

داور جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر در خراسان شمالی در ادامه از محمدرضا سرهنگی به‌عنوان شخصیتی بسیار ارزشمند و فعال در حوزه سینمای اقوام و مستندسازی یادکرد و گفت: این هنرمند برجسته کشورمان کوشش بی‌نظیری در این حوزه داشته است.

وی یادآور شد: محمدرضا سرهنگی ۵۲ اثر مستند در طول عمر خود تولید کرده که غالب آنها با موضوع روستا و عشایر بوده است.

وی افزود: همچنین چهار اثر سینمایی توسط این هنرمند برجسته کشورمان تولیدشده که به‌عنوان آرشیوی کامل هستند که هرگز تکرار نمی‌شوند.

مهران فر یاد کردن از این هنرمند را در جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر که اهل خطه خراسان و پیشتاز تولید فیلم روستا و عشایری است بسیار شایسته دانست.

وی متذکر شد: بی‌شک اگر همه اقوام ایران به‌درستی در کنار هم قرار گیرند می‌توانند باعث پاسداری از هویت ملی ما شده و آداب‌ورسوم گذشته را ماندگار کنند.

 

معرفی برگزیدگان

در پایان برنامه اختتامیه بر اساس بیانیه هیئت‌داوران جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر در خراسان شمالی متشکل از مهرداد اسکویی، فرهاد مهران فر، بهزاد خداویسی، کوروش عطایی و مهران رحمانی برگزیدگان این جشنواره به شرح ذیل معرفی و تجلیل شدند.

در بخش صدثانیه‌ای:

جایزه سوم فیلم صد ثانیه‌ای مستند تورلیدر به کارگردانی محمدصادق اسماعیلی استان کرمان

جایزه دوم فیلم صد ثانیه‌ای داستانی آبی نیست به کارگردانی نوح امانی خراسان شمالی

جایزه اول گروه داوری در این بخش فیلمی را شایسته جایزه اول نمی‌داند

انیمیشن:

 جایزه سوم امی دتر (دخترعمو) ساخته زهرا خورشیدی استان مازندران

جایزه دوم: اشک‌باران اسماعیل عباسی از استان آذربایجان شرقی

جایزه اول: سوم شخص ساخته احسان توکلی  خراسان شمالی

داستانی:

بهترین تصویربرداری:  بازگشت دیپلم افتخار   و تندیس جایزه نقدی حمید مهرافروز استان گیلان

لوح تقدیر: سلاخ لوح تقدیر و جایزه نقدی احمد پور حکمت استان آذربایجان شرقی

صدا: بهترین صداگذاری بازگشت دیپلم افتخار تندیس جایزه نقدی حسین قورچیان استان گیلان

بهترین صدابرداری: عزیز دیپلم افتخار تندیس جایزه نقدی مصطفی بهمنی از استان تهران

تدوین: عزیز دیپلم افتخار تندیس جایزه نقدی ماهان عمادی استان تهران

یونس لوح تقدیر و جایزه نقدی سیامک سلیمانی استان تهران

بازیگری زن: فیلم عزیز/ دیپلم افتخار، جایزه نقدی یاسمن نصیری استان تهران

بازیگری مرد: فیلم یونس، دیپلم افتخار، جایزه نقدی مهدی صفرپور استان تهران

فیلمنامه: بهترین فیلمنامه، دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی به فیلم ذبح به‌صورت مشترک به آکو زند کریمی و سامان حسین پور استان کردستان

کارگردانی:

لوح تقدیر، جایزه نقدی به فیلم یونس آقای سیامک سلیمانی استان تهران

بهترین کارگردانی، دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی به فیلم بازگشت به آقای شهریار پور سیدیان استان گیلان

بهترین فیلم: دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی به فیلم عزیز آقای سید مهدی موسوی برزکی استان تهران

-مستند:

جایزه بهترین پژوهش: به خاطر یک مشت علف دیپلم افتخار تندیس ندا حسین‌آبادی – محمدعلی یزدان‌پرست  استان مرکزی

-صداگذاری: فیلم برک دیپلم، تندیس، حسین نارمنجی استان خراسان جنوبی

-تصویربرداری:

-لوح تقدیر نازگل  احسان استادی محمدی / سعید طالبی استان قم

آت چاپار دیپلم تندیس محمدرضا مهر آفرین استان البرز

-تدوین: نازگل  دیپلم، تندیس  محمدرضا دهستانی استان قم

کارگردانی: استشهادی برای خانعلی  دیپلم، تندیس آرمان قلی پور استان چهارمحال بختیاری

لوح تقدیر:

-نگاه تصویری به رابطه عاطفی انسان و اسب به فیلم قارلاواج: احسان کمالی  (خراسان شمالی)

- لوح تقدیر برای نگاه آسیب شناسانه فیلم‌ساز به باورهای غلط به فیلم (بهای خون) به خانم مرجان خسروی استان چهارمحال بختیاری

- لوح تقدیر برای اهمیت دادن فیلم‌ساز به حفظ میراث بومی و احیاء صنعت بومگردی به فیلم (درد شاعر ده) به خانم گل‌اندام  صفری استان قزوین

-لوح تقدیر برای پیام امیدبخش و بازنگری در معیشت روستائیان به فیلم (ساروو) به آقای محمد عبدالهی خراسان جنوبی

-لوح تقدیر به دلیل توجه ویژه به شرایط سخت زنان روستایی بابیان موجز و سینمایی به فیلم آشنگ به کارگردانی محمدصادق اسماعیلی از استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما