شناسهٔ خبر: 33948803 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

بانک مرکزی به بانک‌ها بخشنامه کرد:

وام 60 میلیونی ازدواج با یک ضامن

صاحب‌خبر -

شهروند|  وام 60‌میلیون تومانی ازدواج به بانک‌ها بخشنامه شد و البته بانک مرکزی اعلام کرد که تنها یک ضامن برای گرفتن وام ازدواج کافی است. با این حال به نظر نمی‌رسد که بانک‌ها به این راحتی زیربار شرایط آسان پرداخت وام ازدواج بروند و به یک ضامن بسنده کنند.
تأکید بانک مرکزی؛ یک ضامن کافی است
سال گذشته بود که در جریان بررسی بودجه‌ سال 98، نمایندگان درخواست افزایش وام ازدواج از 15‌میلیون به 30‌میلیون را دادند. این اتفاق درحالی رخ داد که وام ازدواج یک‌بار در ‌سال 96 از 10‌میلیون به 15‌میلیون افزایش پیدا کرد و دوباره با درخواست نمایندگان مجلس، 30میلیونی شد. این اتفاق درحالی رخ داد که بانک‌ها همواره برای پرداخت وام ازدواج سختگیری‌های زیادی داشتند و با این‌که بانک مرکزی به آنها تأکید کرده بود با شرایط زوجین برای دریافت وام کنار بیایند اما ظاهرا بانک‌ها همچنان درحال سنگ‌اندازی پیش پای عروس و دامادها هستند.
روز گذشته بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به شبکه بانکی کشور تأکید کرد: بانک‌ها باید با یک ضامن معتبر و سفته، وام ازدواج پرداخت کنند. بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ کرد به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین‌ماه ‌سال ۱۳۹۶ است و تاکنون تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت نکرده‌اند، با یک ضامن معتبر و سفته وام ازدواج پرداخت شود. براین اساس به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از اولین روز فروردین باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست و با سقف فردی ۳۰۰‌میلیون ریال، با دوره بازپرداخت 5ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شود و بانک‌ها هم موظف شده‌اند که نسبت به اعطای وام ازدواج با این شرایط اقدام کنند.
علاوه بر این، طبق مصوبه بانک مرکزی باید بازپرداخت وام 5ساله و با سود 4درصد باشد؛ با این حال اخبار رسیده حاکی از این است که بانک‌ها با افزایش رقم وام سختگیری‌های زیادی برای اعطای وام ازدواج به زوجین به خرج می‌دهند.
آیا دست بانک‌ها برای گرفتن تضامین باز است؟
گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد شرایط پرداخت وام ازدواج در بانک‌ها و شعبه‌های مختلف متفاوت است. برخی از بانک‌ها همان‌طور که بانک مرکزی به آنها ابلاغ کرده، وام‌های ازدواج را با یک ضامن برای هر زوج به آنها پرداخت ‌کنند اما برخی از بانک‌ها هستند که برای پرداخت وام 30میلیونی از هر زوج 2 تا 3 ضامن رسمی دولت را به‌عنوان ضامن قبول می‌کنند. این درحالی است که مجلس این را هم مصوب کرده که اگر زوجین ضامن کارمند نداشته باشند، یارانه پرداختی را به‌عنوان ضمانت در بانک قرار دهند. با این حال، اما بانک‌ها کار خودشان را می‌کنند و ضوابط باب میل خود را برای پرداخت وام ازدواج تعیین کرده‌اند. با این وجود، میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی چند روز پیش تأکید کرد که بانک مرکزی متن مصوب قانون را به تمامی بانک‌ها ابلاغ کرده و به آنها تأکید شده که یا یک ضامن معتبر را قبول کنید یا یارانه زوجین را. به نظر می‌رسد بالارفتن رقم وام ازدواج باعث شده که بانک‌ها برای ضمانت شرایط سخت‌تری را قایل شوند تا از بازپرداخت اقساط اطمینان حاصل کنند.
کامران ندری، کارشناس بانکی درباره این‌که آیا بانک‌ها حتما ملزم به اجرای مصوبه بانک مرکزی جهت پرداخت وام ازدواج با یک ضامن هستند یا نه، به «شهروند» توضیح می‌دهد: «با توجه به این‌که بانک‌ها نمی‌توانند برای پرداخت وام ضامن نگیرند، از این مصوبه این‌طور برمی‌آید که حداقل باید یک ضامن برای این وام به بانک معرفی شود. اتفاقا از نظر من این مصوبه به این معنی است که بانک‌ها باید از زوجین حداقل یک ضامن بخواهند اما اگر بانکی تشخیص بدهد که برای دادن این وام به تعداد ضامن‌های بیشتری نیاز است، می‌تواند آن را از مشتری مطالبه کند؛ مثلا یک‌نفر مشتری خوش‌حساب یک بانک است و شرایط شغلی خوبی هم دارد، بنابراین بانک تشخیص می‌دهد او برای دریافت وام به بیشتر از یک ضامن نیاز ندارد. برعکس این موضوع هم صادق است و ممکن است فردی شرایط شغلی شکننده داشته باشد یا این‌که حتی بیکار باشد، پس بانک حق دارد از او بیشتر از یک ضامن بخواهد تا از بازپرداخت وام مطمئن شود.»

نظر شما