شناسهٔ خبر: 33932338 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

مهمترین مواد سرطان زا کدامند؟

در این مقاله سعی داریم چیزهایی را که احتمال سرطان زایی دارند با هم مرور کنیم.

صاحب‌خبر -

مهمترین مواد سرطان زا کدامند؟


مواد رنگی
مواد رنگی که در ساخت مواد غذایی مانند آب نبات ها، شربت ها، لیمونادها، سوداها، ماکارونی ها، بستنی ها، و برخی مرباها، گوشت چرخ کرده تازه، بعضی از کنسروهای سبزی، سالادها و گاهی در برخی مارگارین ها، کره ها به کار می روند، بی شک روی مخاط و کار دستگاه گوارش تأثیر مخربی دارند که می تواند با اشتراک به عوامل دیگر منجر به سرطان شود؛ خصوصا در افرادی که نیروی حیاتی ایشان به علت تغذیه ناقص در کمیت یا تناسب و یا کیفیت آن ضعیف است.

نیتریت ها
نیتریت هایی که به وفور در خوراکهای گوشتی سرد، اسفناج، لوبیا سبز، کاهو و … موجود است، به وسیله کودهای نیترات کشت شده اند. آنها در روده به نیتروزامینهای سرطان زا تبدیل می شوند. این تأثیر سرطان را می توان با مصرف خوراکی هایی که به مقدار کافی دارای ویتامین c طبیعی باشند کاهش داد. در هر حال تأثیر سرطان زایی عناصری را که توسط صنایع شیمی به مواد غذایی افزوده می شوند باید بسیار جدی بگیریم.


کمبود پروتیدها
طبق تحقیقات دکتر تانن بن و دکتر استانر حضور بیش از حد بعضی ویتامین ها خصوصا ویتامین B6 و بیوتین، مقدار بیش از حد لیپیدها و بخصوص چربی های غنی از اسیدهای چرب (پلی اتی لی نیک) در رژیم غذایی، موقعیت را برای ایجاد و رشد سرطان مناسب می سازد.

افلاتوکسین B1
این ماده سرطان زا بی نهایت خطرناک است زیرا توکسین ترشح شده از قارچی است که روی دانه های بادام زمینی یا بعضی پنیرها و میوه های روغن دار و غیره زندگی می کند و عامل ایجاد بسیاری از سرطانها چون سرطان کبد است.
این نوع سرطان در افریقا وسعت زیادی دارد ضمن اینکه رابطه نزدیک بین سرطان کبد ، افلاتوکسین B1 و ویروس هپاتیت B مشاهده می شود و به نظر می رسد ویروس هپاتیت B (ژنوتوکسیک و افلاتوکسین هر دو در ایجاد این نوع سرطان نقش دارند.

خوردن غذای بسیار داغ
نوشیدنی و خوردنی داغ به علت ضایع کردن و متورم ساختن مخاط گوارشی بخصوص مری، ایجاد سرطان می کند. انگلیسی ها عمدتا به دلیل نوشیدن چای داغ، به سرطان مری دچار می شوند. ناس هم که در میان افغانها بیشتر رایج است، یکی از مواد سرطان زا شناخته شده است.

سیگار
نیکوتین یکی از الکالوئیدهای شدید و سمی است که در سیگار وجود دارد و با هموگلوبین خون ترکیب شده، یک ماده سمی ایجاد می نماید که باعث سردرد و سرگیجه و تنگی نفس اطرافیان می گردد؛ مصرف آن باعث انواع سردرد و سرگیجه و تنگی باعث تنگی عروق محیطی و عروق قلب گشته ، ضایعاتی بر جا می گذارد . هرچه مصرف سیگار طولانی تر باشد اثرات سرطان زایی آن زیادتر است.

مشروبات الکلی
اعتیاد به الکل یا الکلیسم عبارت است از مسمومیت و ایجاد اختلالاتی است که در ارگانهای بدن مصرف کننده به وجود می آورد.
مستی (یا الکلیسم) حاد دارای سه مرحله می باشد: خوشی که در آن مراکز روانی فوقانی متوقف می شود .مرحله دوم آزاد شدن از قیودات و در مرحله آخر فلج و اغماء است.

نوشیدن مکرر روزانه الکل سبب اعتیاد مزمن می شود و نوشیدن آن به تدریج به نوعی موجب خرابی تمام اندامها می شود مانند مری (سرطان مری)، معده (ورم معده مزمن و زخم معده) ، کبد (آماس و سیروز کبدی ناقص و کامل که می تواند ایجاد سرطان نماید) قلب (بیماریهای عضلانی قلب در نوشندگان آبجو زیادتر دیده می شود)، کلیه ها و غدد داخلی و اعصاب مرکزی نسبت به الکل حساسیت زیادی نشان می دهند (آماس اعصاب متعدد، صرع، هذیان الکلی (رلی ریوم) و پسیکوز .

علاوه بر آن نیمی از حوادث رانندگان و هم چنین ۱ در ۶ حوادث ناشی از کار و جرم و جنایات مربوطه در اثرات الکل می باشد. الکل های معطر شده و یا الکل های تقلبی مقدار سم زیادتری دارند. شرابی که از شیره انگور گرفته می شود ضرر کمتری از سایر مشروبات دارد. شامپانی شراب گازدار است (گازکربنیک) که از تخمیر قند در بطری ها حاصل شده دو یا به طور صناعی گاز کربنیک را وارد آن می کنند. شراب های که از له شدن انگور قرمز حاصل می گردد (مشروب های قرمز رنگ) دیر هضم می شود و اثر آنها با دوام تر است. هر چه شراب پر رنگ تر باشد (به واسطه حل شدن مواد رنگی انگور) گوارشش دشوارتر است. لیکورها علاوه بر الکل حاوی مقداری مواد معطر و رنگی می باشند. شراب و مشروبات زود هضم را برخی از پزشکان خارجی در دوران نقاهت بیماریها و در خستگی های جسمانی به کار می برند ولی روی هم رفته، زیان آنها بیشتر از فوایدشان می باشد !

قهوه
زیاده روی در مصرف قهوه به علت داشتن مواد زیاد پورین و ایجاد اسید اوریک کار عاقلانه ای نیست! افراط در نوشیدن آن کلیه ها را فرسوده می سازد و زیاده روی در قهوه سبب بی خوابی ، تپش قلب ، اضطراب و لرزش و غیره می گردد. اغلب بر روی اعصاب اثر کرده سبب شادی می گردد.
قهوه را در مسمومیت های حاصله از مرفین و الکل و الکالوئیدها تجویز می کنند زیرا ماده ای به اسم تانن یا مازو در قهوه وجود دارد که سبب رسوب آلکالوئیدها می شود.

چای غلیظ
خواص چای مانند قهوه می باشد ولی ملایم تر از آن است. افراط در نوشیدن چای غلیظ سبب سنگ کلیه (سنگ کلیه ای که از اوراتها تشکیل شده باشد) و نقرس و امراض عصبی بررسی شده است .
کاکائو بهتر از قهوه و چای می باشد و کمتر اعصاب را خراب می نماید ولی گوارش آن دشوار می باشد اما در بیماریهای کبدی و نقرس شدید ، مصرف کاکائو زیان آور است.

فلفل
از آنجایی که فلفل باعث ضایعات لوله گوارش می شود افراط در خوردن آن زیان آور است. البته مقدار بسیار کمی از آن که باعث تحریک ترشحات غدد گوارش می گردد برای افراد سالم مفید است. فلفل از طرفی باعث تحریک شدید اعصاب شده، بنابراین خوردن زیاد آن زیان آور است.

خوب است بدانید که سرکه، خردل، وانیل، زعفران، دارچین و نظیر اینها اثر تحریکی نامناسبی بر معده داشته، آب دهان و ترشحات غدد گوارش را زیاد میکند و زیاده روی در مصرف اینها هم اشتباه است.
 
منبع:بهداشت نیوز

برچسب‌ها:

نظر شما