شناسهٔ خبر: 33910884 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گزارش اختصاصی «ایران» از فروش 42 میلیارد تومانی آثار هنری در حراج تهران

رکوردزنی مجسمه «سرشاعر» و تابلوی خالق «عصر عاشورا»

یازدهمین دوره از حراج تهران در حالی به پایان رسید که مجموع فروش آثار ارائه‌ شده ۴۲ میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومان اعلام شد، ۶ اثر به فروش نرسید و آثار زیادی نیز به قیمت کمینه توسط حسین پاکدل چکش خوردند.

صاحب‌خبر -

یازدهمین دوره از «حراج تهران» که به معرفی هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص دارد، عصر روز جمعه (۱۴ تیر ماه) با حضور ۷۹ اثر برگزار شد که یکی از آثار بدون عنوان از گردونه فروش این دوره از حراج تهران خارج شد.
رکورد فروش این دوره در اختیار مجسمه «سرشاعر» اثر پرویز تناولی است که با قیمت 3 میلیارد و
200 میلیون تومان به فروش رسید. رکورد دیگر این دوره از حراج تهران ورود 12 اثر به گردونه آثار میلیاردی بود. در دوره دهم، تنها 7 اثر بالاتر از یک میلیارد تومان چکش خورد و در دوره نهم نیز 5 اثر میلیاردی به فروش رسید ولی این دوره با افزایش تعداد آثار روبه‌رو هستیم.
مجموع 12 اثر میلیاردی این حراج با فروش کل 23 میلیارد و 800 میلیون تومان توانستند 56 درصد از فروش کل این دوره از حراج را از آن خود کنند. همچنین 14 اثر بالاتر از 500 میلیون تومان و 37 اثر بالاتر از 100 میلیون تومان چکش خورد و 11 اثر زیر 100 میلیون تومان فروخته شدند. در این دوره آثار 8 هنرمند برای نخستین بار وارد حراج تهران شد که شامل آثار بهمن نیکو، محسنی کرمانشاهی، وثوق احمدی، حسنعلی وزیری، ابراهیم فرجی، محمدحسین مصورالملکی، عباس رسام ارژنگی و محمدحبیب محمدی می‌شود.
از محمود فرشچیان خالق تابلو معروف «عصر عاشورا» و طراح ضریح امام حسین(ع) یک اثر نگارگری با موضوع عروج حضرت عیسی(ع) در این دوره ارائه شد که با استقبال خریداران روبه‌رو شد و توانست رکورد 1 میلیارد و 250 میلیون تومانی این هنرمند را در دوره نهم بشکند و با قیمت نهایی 2 میلیارد تومان در شمار آثار گرانقیمت این حراج بنشیند.
در جریان برگزاری این حراج، اعلام شد که یکی از آثار حسین زنده‌رودی (شماره 56) از گردونه حراج خارج شده است و بدین ترتیب 79 اثر از 60 هنرمند عرضه شد که از این میان 5 اثر از کیخسرو خروش، بهمن نیکو، هوشنگ پزشک‌نیا، رضا مافی و محمد احصایی فروخته نشدند. مجسمه برنزی دیگری از پرویز تناولی از مجموعه مجسمه‌های «هیچ» و با همین عنوان در یازدهمین دوره حراج تهران با قیمت کمینه و بیشینه یک و نیم میلیارد تا 2 میلیارد تومان ارائه شد که به فروش یک میلیارد و 600 میلیون تومانی دست یافت. منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان (۱۳۹۸-۱۳۰۱) از جمله رکورددار دوره قبلی حراج تهران (دهمین حراج) است که با فروش یک تابلو 4 میلیارد تومانی بر صدر جدول فروش حراج دهم نشست و در یازدهمین دوره نیز با سه اثر حضور داشت. اثر بدون عنوان این هنرمند که در ابعاد ۱۰×۷۰×۹۷ سانتیمتر، با تکنیک آیینه‌کاری، نقاشی پشت پلکسی گلاس و گچ روی چوب اجرا شده و به آثار متأخر وی تعلق دارد، با قیمت پایه 3 تا 4 میلیارد تومان عرضه شد و 3 میلیارد تومان چکش خورد. این اثر متعلق به مجموعه خصوصی خانواده هنرمند است.
اثر دیگر این هنرمند با عنوان «آسمان آبی» نیز با تکنیک آیینه‌کاری، نقاشی پشت شیشه و گچ روی چوب در ابعاد ۹۸×۹۸ سانتیمتر ارائه شد و با عبور از قیمت پایه به رقم دو میلیارد و 100 میلیون تومان فروخته شد. این اثر در سال ۱۳۹۶ در هفتمین حراج تهران ارائه شده بود. سومین اثر منیر فرمانفرماییان یک تابلو نقاشی آبرنگ روی مقوا مربوط به سال 1345 است که با قیمت پایه 250 تا 350 میلیون تومان ارائه و در نهایت 340 میلیون تومان فروش رفت.
سهراب سپهری رکورددار فروش همه ادوار حراج تهران، در این دوره نیز با دو تابلو بدون عنوان مربوط به دهه 40 حضور داشت که هر دو اثر با قیمت پایه 2 تا 3 میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد. یکی از این آثار که با تکنیک
رنگ و روغن روی بوم و در ابعاد ۱۰۲×۸۴ سانتیمتر عرضه شد، پیش از این در اکتبر ۲۰۱۷ در حراج کریستیز لندن ارائه شده بود و در یازدهمین حراج تهران نیز توانست به فروش دو میلیارد و 200 میلیون تومانی دست یابد. اثر دیگر سهراب سپهری نیز با همین تکنیک و در ابعاد ۱۰۰×۷۰ سانتیمترعرضه شد. این اثر در سپتامبر 1963 در هفتمین بی‌ینال سائوپائولو برزیل ارائه شده بود که در یازدهمین حراج تهران با قیمت دو میلیارد تومان چکش خورد.
 از حسین زنده‌رودی دو اثر به یازدهمین حراج تهران رسیده بود که یکی از این آثار در آخرین روزها قبل از برگزاری حراج، بنا به خواست صاحب اثر از لیست آثار حراج کنار گذاشته شد. اثر دوم حسین زنده‌رودی در این دوره با عنوان «سین+لام» متعلق به سال 1349 عرضه شد که این اثر با قیمت پایه 2 تا 3 میلیارد تومان عرضه شد و روی رقم 2 میلیارد تومان چکش خورد.
بزرگترین اثر عرضه شده در حراج یازدهم، اثر سه لته‌ای آیدین آغداشلو از مجموعه «خاطرات انهدام» مربوط به سال 1388 بود. این اثر با عنوان «انهدام کیهانی» با تکنیک رنگ و روغن روی بوم در ابعاد ۳۵۰×۲۰۰ سانتیمتر و با قیمت کمینه و بیشینه یک و نیم میلیارد تا 2 میلیارد تومان پیش روی خریداران قرار گرفت و در نهایت روی رقم یک میلیارد و 600 میلیون تومان چکش خورد.
مجسمه آهنی تک‌نسخه از ژازه تباتبایی به ارتفاع 180 سانتیمتر و مربوط به حدود دهه 40 است که با رقم پیشنهادی یک تا یک و نیم میلیارد تومان ارائه شد و در نهایت به فروش یک میلیارد و 600 میلیون تومانی دست یافت. از این هنرمند دو اثر دیگر نیز در یازدهمین حراج تهران عرضه شد. مجسمه آهنی، تک‌نسخه و بدون عنوان مربوط به دهه 40 با قیمت پایه 300 تا 400 میلیون تومان عرضه شد و فروش 380 میلیون تومانی داشت و تابلو نقاشی بدون عنوان او نیز که با تکنیک رنگ و روغن روی بوم کار شده بود، با قیمت پایه 300 تا 400 میلیون تومان، 400 میلیون تومان به فروش رسید. گفتنی است مابقی آثار بین 100 تا 900 میلیون به فروش رسیده‌اند.

کلمات کلیدی

فروش 42 میلیارد تومانی

آثار هنری در حراج تهران

رکوردزنی مجسمه

نظر شما