شناسهٔ خبر: 33894082 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فاضلاب‌هایی که به حاشیه می‌روند

نمایندگی خراسان رضوی

از عمده‌ترین مشکلات مناطق حاشیه‌شهر جاری‌شدن فاضلاب روسطح معابر است که سلامت مردم را به خطر انداخته و حتی عبورومرور را برای آن‌ها سخت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دفع نادرست فاضلاب شهری و انتقال آن به جریان آب‌های سطحی علاوه‌بر آن‌که محیط را آلوده می‌کند، سبب می‌شود تا مردم در معرض ابتلاء به انواع بیماری‌های انگلی و عفونی قرار گیرند. فاضلاب‌ها همیشه می‌توانند یک فرصت یا تهدید باشند. فاضلاب‌ها مقادیر بسیار زیادی آب و مقدار ناچیزی از آن مواد زائد است. اگر با تصفیه مواد زائد از آب جداسازی شود، از این آب به عناوین مختلف در کشاورزی، فضای سبز و… می‌توان استفاده کرد.

فاضلاب شهری شامل عوامل بیماری‌زا مثل باکتری، ویروس، انگل، قارچ و…، جامدات معلق، مواد آلی تجزیه‌پذیر، مواد آلی تجزیه‌ناپذیر و… است که ضررهای جبران‌ناپذیری به افراد در معرض فاضلاب می‌زند. بوی ناشی از فاضلاب شهری آلودگی هوا را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با تجزیه فاضلاب درون چاه توسط باکتری‌ها گازهایی از جمله متان، آمونیاک و غیره تولید می‌شود که به آن‌ها گازهای سپتیک می‌گویند. این گازها سمی هستند و می‌توانند در غلظت‌های بالا به سیستم تنفسی آسیب وارد کنند و سبب مرگ‌ومیر شوند اما در غلظت‌های پایین‌تر، بوی بد این گازها که از طریق لوله‌های فاضلاب پراکنده می‌شوند، استشمام می‌شود.

جمع‌آوری فاضلاب از مهم‌ترین کارهای شهری است که سازمان‌های مختلف مثل آب‌وفاضلاب، بهداشت، شهرداری، محیط زیست، بسته به حوزه مسئولیت خود وظیفه جمع‌آوری و پاک‌سازی معابر عمومی و کانال‌ها را دارند و لزوم همکاری بین‌سازمانی برای حل این معضل کاملاً احساس می‌شود. در این گزارش سعی کرده‌ایم با نهادهایی که به نحوی در این مسئله دخیل هستند گفت‌وگو کنیم.

شرکت آب‌و فاضلاب متولی اصلی فاضلاب‌هاست

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فاضلاب‌های شهری گفت: فاضلاب‌های شهری ناشی از فاضلاب خانگی است. شرکت آب‌و فاضلاب متولی اصلی فاضلاب‌هاست؛ لذا باید طرح جمع‌آوری کامل فاضلاب را در شهر مشهد اجرا کند.

عرفانی افزود: در تمام شهر فاضلاب‌ها جمع‌آوری نمی‌شوند، باید کلیه فاضلاب‌های مسکونی جمع و به شبکه تصفیه‌خانه اضافه و اقدامات لازم انجام شود.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی بیان کرد: در این زمینه کارگروه‌های مختص به شرکت آب‌وفاضلاب وجود دارد، اما در این رابطه یک کمیته فنی و کارگروه فاضلاب استان نیز داریم که همین موضوعات مطرح می‌شود.

عرفانی ادامه داد: این کارگروه در محیط‌زیست برگزار و به ریاست استانداری است. موضوعات متنوعی از جمله فاضلاب مطرح می‌شود و ارگان‌هایی که متولی مدیریت تولید فاضلاب هستند، پیگیری از سمت آنان انجام می‌شود.

وی در خصوص خروجی این کارگروه عنوان کرد: این موضوعات ذکرشده از وظایف و تکالیف متولی است. با جلسه برگزار کردن کاری پیش نمی‌رود. آب و فاضلاب در حال انجام وظیفه خود است و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. شرکت آب‌وفاضلاب توانسته طرح اکو را اجرا و با احداث تصفیه‌خانه‌های خین‌عرب و التیمور در دو سال گذشته با ظرفیت ۱۶۳ هزار مترمکعب فاضلاب‌های هدایت شده به این مکان را تصفیه کند.

عرفانی با بیان اینکه «این وظیفه‌مندی شرکت آب‌وفاضلاب است که به طور مستمر در حال انجام است»، اشاره کرد: با جلسه برگزار کردن مشکل حل نمی‌شود و وظیفه هر ارگانی است که مسئولیت‌های خود را انجام دهد. ما انتظار داریم از طریق شبکه‌های زیرزمینی فاضلاب‌ها جمع‌آوری شده و وارد آب‌های زیرزمینی نشوند که با مدیریت، فاضلاب‌ها را تصفیه و به آب‌خانه‌ها تزریق کنیم تا کمکی به سفره‌های زیرزمینی و آبخیزها داشته‌باشیم.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: فاضلاب بیماری‌زاست و حل فاضلاب‌های خیابانی وظیفه آب و فاضلاب است. این شرکت در حال انجام وظایف خود است و با مکاتبه و جلسه کاری انجام نمی‌شود.

نیازمند کانال‌هایی برای جمع‌آوری آب‌های روسطحی هستیم / باید بین نهادهای مختلف وفاقی صورت گیرد

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فاضلاب‌های مناطق التیمور و تلگرد، اظهار کرد: نظافت و لایه‌روبی فاضلاب‌ها با حوزه خدمات شهری شهرداری بوده و جمع‌آوری فاضلاب‌ها با معاونت فنی وعمران شهری شهرداری است.

یعقوبی افزود: کانال جمع‎آوری آب‌های سطحی در دستورکار معاونت فنی، عمران است و متولی فاضلاب‌ها بهداشت است.

سرپرست معاونت خدمات شهری در خصوص شکایت از افراد خاطی، عنوان کرد: زمانی شهروندان را برای ریختن فاضلاب به خیابان به شورای حل اختلاف فرستاده می‌شدند. گاهی این خانه‌ها کد نوسازی و پایان‌کار ندارند که از طریق قفل‌کردن پایان‌کار آن‌ها را تحت فشار قرار دهیم.

وی ادامه داد: اهرم‌های اجرایی در دست داریم که قابلیت اجرایی ندارند. باید وفاقی در این خصوص بین حوزه‌های مختلف مثل بهداشت، خدمات و… انجام شود.

یعقوبی در خصوص اقدامات لازم برای جمع‌آوری فاضلاب‌ها، اظهار کرد: باید کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در این مناطق داشته باشیم که فاضلاب‌های این مناطق به سمت آن هدایت شوند. اگر این کانال‌ها در این مناطق اجرا شوند، مشکل بیرون‌ریزی فاضلاب حل خواهد شد.

وی بیان کرد: این کار از طریق شورا برای اولویت قراردادن این مناطق در حال پیگیری است

سرازیری فاضلاب در خیابان تهدید بهداشت عمومی‌ست / خاطیان به مراجع قضائی معرفی می‌شوند

مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در بعضی از مناطق شهری شاهد بیرون‌ریزی فاضلاب به جوی‌های شهری به دلایلی مانند نداشتن فضای کافی برای دفع فاضلاب، ترجیح به پر نشدن چاه فاضلاب و… هستیم که این مسئله سبب بیماری برای مردم می‌شود.

علی حسنی اظهار کرد: از طرفی این فاضلاب می‌تواند تهدید باشد اگر تصفیه درستی انجام نشود منشأ بسیاری از بیماری‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی برای افراد ایجاد می‌کند.

مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت در خصوص فاضلاب و کانال‌های آب مناطق حاشیه‌شهر عنوان کرد: در قبوض شهروندان علاوه‌بر هزینه آب‌مصرفی، هزینه فاضلاب تولید شده نیز درج می‌شود. جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بر عهده اداره آب فاضلاب است اما در بعضی از مناطق شهری شاهد بیرون‌ریزی فاضلاب به جوی‌های شهری به دلایلی مانند نداشتن فضای کافی برای دفع فاضلاب، ترجیح به پر نشدن چاه فاضلاب و…هستیم که این مسئله سبب بیماری برای مردم می‌شود.

حسنی با بیان اینکه «ارگان‌هایی مثل بهداشت و محیط زیست پیگیر این موضوع هستند»، خاطرنشان کرد: هرماه جلساتی با شهرداری‌های مناطق برگزار می‌شود که مغازه‎داران و منازلی که فاضلاب خود را به خیابان می‌فرستند به استناد ماده قانونی ۶۶۸ تهدید علیه بهداشت عمومی به مراجع قضائی معرفی و مراجع قضائی اقدامات لازم را انجام دهند. در بسیاری از مناطق دیگر شاهد این موضوع نبوده و زیرساخت‌های لازم انجام شده است اما در برخی از مناطق هنوز شاهد آن هستیم.

وی در خصوص پیگیری بهداشت و علوم پزشکی بیان کرد: پیگیری مسئله فاضلاب از جمله مجوز، احداث و نظارت بر خروجی تصفیه‌خانه‌ها با محیط‌زیست است.

حسنی در خصوص محصولات مزارع کشاورزی کنار فاضلاب‌های شهری اظهار کرد: در سازمان علوم پزشکی نمونه‌برداری از محصولات کشاورزی انجام و نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد. ارگان‌های مختلفی متولی فاضلاب هستند. سلامت مردم برای ما بااهمیت و دغدغه ماست. کارگروه نجات کشف‌رود راه‌اندازی شده که به دلیل اهمیت مسئله به ریاست استانداری انجام می‌شود که ارگان‌های مختلفی در آن حضور دارند. اولویت و مسئولیت ارگان‌ها مشخص شده است.

مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت افزود: با ورود آب‌وفاضلاب به‌عنوان متولی فاضلاب‌ها در مناطقی که افراد برای آبیاری مزارع کشاورزی از فاضلاب‌ها استفاده می‌کردند، ورود پیدا کرده و به نتایج خوبی رسید. اگر فاضلاب‌ها تصفیه شود مشکلات زیست‌محیطی کاهش و فرصتی برای جبران کمبود آب فضای سبز و مزارع است.

وی در خصوص بیماری‌های ناشی از فاضلاب در مناطق حاشیه‌شهر مطرح کرد: بر اساس آموزش‌های داده شده به افراد در این مناطق بسیاری از مشکلات کاهش یافته است؛ لذا بیماری خاصی مشاهده نشده و همکاران ما در این خصوص نظارت لازم دارند.

حسنی یادآور شد: فاضلاب اگر تصویه نشود تهدید است. حشرات، گردوغبار و… ناشی از فاضلاب زمینه گسترده بسیاری از بیماری‌هاست. کارگروه سلامت بیش‌ترین انرژی را برای ساماندهی آب‌وفاضلاب قرار داده و همه سازمان‌ها در ساماندهی این مسئله متولی هستند.

از ۱۳۷۱ تاکنون بیش از ۷۰ درصد شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر مشهد را اجرا کرده‌ایم

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فاضلاب‌های مناطق حاشیه‌ای مشهد، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب مشهد متولی جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب خانگی است که از طریق شبکه‌های جمع‌آوری و انشعاباتی که منتهی به منازل مشترکین می‌گردد، را بر عهده دارد.

محمدزاده ادامه داد: پس از جمع‌آوری فاضلاب به تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هدایت شده و بعد از فرایند تصفیه و پس اجرای زیر ساخت‌ها، به مزارع کشاورزی انتقال و بازچرخانی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب مشهد عنوان کرد: شرکت آبفا مشهد برابر زمان‌بندی اجرای شبکه جمع‌آوری تمامی مشترکین را در دست اقدام دارد. بر این اساس شهروندان محترم در راستای بهداشت محل سکونت از خروج آب‌های خاکستری به معابر عمومی جداً خودداری کنند.

وی تاکید کرد: متأسفانه بعضی از مشترکین با توجه به قابل بهره‌برداری‌بودن شبکه فاضلاب و اخطارهای مکرر نسبت‌به نصب در منازل خودداری نموده‌اند.

محمدزاده در خصوص فاضلاب مناطق حاشیه‌ای، خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب مشهد از سال ۱۳۷۱ تاکنون بیش از ۷۰ درصد شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر مشهد را اجرا کرده که همراه با آن پنج تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۲۶۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به بهره‌برداری رسانده است.

وی افزود: تمرکز آب و فاضلاب بر جمع‌آوری فاضلاب در مناطق محروم مثل التیمور، تلگرد، سیدی، گل‌شهر و… با تسهیلات ویژه تقسیط حق انشعاب است.

گزارش از فاطمه مهدوی، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما