شناسهٔ خبر: 33874940 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

سران اروپایی پس از چندین جلسه، روسای پست‌های اصلی اتحادیه اروپا را مشخص کردند

اختلاف از نقطه مبدا

ساسولی در دور دوم نشست امروز پارلمان اروپا موفق به کسب ۳۴۵ رای از مجموع ۶۶۷ آرای ماخوذه شد در حالی که برای احر از سمت ریاست پارلمان اروپا به ۳۳۴ رای نیاز داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «قاره سبز» همانقدر که می‌تواند توصیف خوبی برای نقشه طبیعی اروپا باشد، برای نقشه سیاسی این قاره عنوانی غیرواقعی به شمار می‌رود. نمایش این توصیف غیرواقعی را می‌توان در انتخابات پارلمان اروپا و به‌ویژه انتخاب مسئولان نهادهای این پارلمان دید. اروپایی‌ها پس از چند سده رقابت و جنگ‌های خانمان‌برانداز تصمیم گرفتند برای حفظ کشورهایشان از خرابی، منافعی مشترک برای خود تعریف کنند و در زیر ساختاری نیمه‌متمرکز گردهم آیند. اتحادیه اروپایی زاییده چنین تفکری است. اما چند دهه بعد، اختلافات بین اعضای اتحادیه، آینده آن را با خطر مواجه کرد؛ این اختلافات که حالا در همه جای اتحادیه اروپایی ریشه دوانده، در انتخابات پارلمان اروپا نیز خود را به نمایش گذاشته است. در این انتخابات، هیچ گروه و حزبی حتی با ائتلاف با یک حزب دیگر نتوانست اکثریت پارلمان را تصاحب کند. در همان زمان تحلیلگران مسائل اروپا هشدار می‌دادند که پارلمان متکثر اروپا در تصمیم‌گیری‌های خود با مشکلاتی مواجه خواهد شد. این پیش‌بینی در جریان انتخاب مسئولان نهادهای پارلمان اروپایی به‌وضوح دیده شده است.

بیشترین درگیری در این میان به انتخاب رئیس کمیسیون اروپا مربوط است. فردی که به ریاست این کمیسیون انتخاب می‌شود، درواقع نقش قوه مجریه اتحادیه اروپا را برعهده دارد و بر همین اساس هم این جایگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر سر آن رقابت وجود دارد. این کمیسیون مسئول پیشنهاد قوانین، اجرای تصمیم‌گیری‌ها، تنفیذ پیمان‌نامه‌ها و روی هم رفته انجام کارهای روزمره اتحادیه اروپاست. مقام‌های کشورهای اروپایی ماه گذشته نشست برگزار کردند تا بر سر برخی پست‌های اصلی اتحادیه همچون رئیس شورای اروپا، ریاست کمیسیون، نماینده عالی سیاست خارجی، رئیس پارلمان و رئیس بانک مرکزی اروپا توافق کنند اما اختلافات مانع از هرگونه توافقی شد. آنان هفته جاری نیز برای دومین بار دور هم جمع شدند اما دوشنبه پس از 18 ساعت مذاکره مداوم باز هم به نتیجه نرسیدند. روز سه‌شنبه هم با وجود اینکه قرار بود از ساعت 11 به وقت محلی جلسه پارلمان برای تعیین روسای پست‌های کلیدی اتحادیه تشکیل شود، اختلافات عمیق میان رهبران اروپا باعث شد که این جلسه با 4 ساعت تاخیر به‌منظور لابی‌گری پیش از نشست اصلی برگزار شود. به هر حال دیروز رسانه‌های اروپایی از توافق بر سر برخی پست‌ها خبر دادند. در حالی که تا یک ماه پیش «منفرد وبر» آلمانی نامزد مورد حمایت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و حزب دموکرات مسیحی بود، دیروز پس از سه روز بحث و رایزنی میان سران کشورهای اروپایی «اورزولا فون درلاین» وزیر دفاع آلمان و از نزدیکان مرکل به‌عنوان نامزد ریاست کمیسیون اروپا برگزیده شد. در این میان نقش تعیین‌کننده را امانوئل مکرون برعهده داشت که مخالف جدی وبر و مدافع فون درلاین در ریاست کمیسیون اروپایی بود.

وبر که رهبر حزب راستگرای میانه «مردم» است توانسته بود بیشترین آرا را در پارلمان اروپا به دست آورد، و با توجه به نزدیکی او به جریان حاکم در اروپا شانس زیادی برای ریاست بر کمیسیون اروپا داشت اما مخالفت‌های مکرون، درنهایت منجر به کنار گذاشتن وبر از کاندیداتوری ریاست کمیسیون اروپا شد. نکته جالب اینجاست که پس از این اتفاق، ایتالیا همراه کشورهای اروپای شرقی از جمله مجارستان و لهستان که تحت کنترل راست‌های افراطی هستند، به حمایت از منفرد وبر پرداختند. این حمایت‌ها موجب پررنگ شدن شکاف کشورهای اروپایی غربی و شرقی شد که بر سر بسیاری از مسائل با یکدیگر اختلاف دارند. کشورهای کم‌جمعیت اروپای شرقی کشورهای پیشرفته‌تر و پرجمعیت‌تر اروپایی را به تحمیل نظرات‌شان بر کل اروپا متهم می‌کنند.

 فون درلاین 60 ساله که وزارت دفاع آلمان را برعهده دارد ریشه‌هایی مشترک با وینفرد وبر دارد و همانند او از حزب متحد مسیحی آلمان و ائتلاف مردم است که بیشترین آرا را در پارلمان اروپایی کسب کرده است. دوقطبی فون درلاین- وبر در حالی شکل گرفته است که تا چند روز پیش و پس از مخالفت مکرون با وبر نام فرانس تیمرمان سیاستمدار سوسیال دموکرات هلندی به‌عنوان گزینه مورد حمایت آلمان، فرانسه و اسپانیا مطرح بود. انتخاب ناگهانی فون درلاین آب سردی بود که بر سر احزاب سوسیال دموکرات اروپایی ریخته‌ شد. همین مساله باعث شد حزب سوسیال دموکرات آلمان که هم‌پیمان حزب متحد مسیحی در دولت ائتلافی آلمان است به‌سرعت واکنش نشان دهد و انتخاب وزیر دفاع آلمان را غیرمتقاعد‌کننده بداند.

علاوه‌بر مشخص شدن کاندیدای ریاست کمیسیون اروپا، سران اروپایی روسای سایر پست‌های مهم این اتحادیه را مشخص کردند. بر این اساس شارل میشل 43 ساله که نخست‌‌وزیر بلژیک است در صورت موافقت پارلمان اروپا جانشین دونالد توسک لهستانی در شورای اروپایی خواهد شد و کریستین لاگارد فرانسوی رئیس صندوق بین‌المللی پول- که در سال‌های 2007 تا 2011 وزیر اقتصاد و امور دارایی دولت سارکوزی بود- ریاست بانک مرکزی اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت. چهارمین مسئول انتخابی اتحادیه اروپا نیز جوزف بورل اسپانیایی است که جانشین فدریکا موگرینی ایتالیایی به‌عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا خواهد شد. بورل 72 ساله و چپگرا از سال 2018 تاکنون سمت وزارت امور خارجه را در دولت پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا برعهده داشته است. او متولد کاتالونیاست و برخلاف بسیاری کاتالونیایی‌ها طرفدار یکپارچگی اروپاست. این افراد در صورت تایید و کسب اکثریت مطلق آرا در پارلمان اروپا خواهند توانست مسئولیت خود را در دست بگیرند و در صورت عدم رای مجبور به رایزنی مجدد درباره جانشینی فرد معرفی‌شده خواهند بود. در سوی دیگر و همزمان با جلسه سران اروپایی، نمایندگان پارلمان اروپا نیز درگیر انتخاب رئیس پارلمان بودند. رقابت اصلی بین «اسکا کلر» نماینده آلمان از حزب اتحاد آزاد اروپا، «سیرا رگو» نماینده اسپانیا از احزاب چپ متحد، «دیوید-ماریا ساسولی» نماینده ایتالیا از اتحاد پیشروی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها و «یان زاهرادیل» نماینده جمهوری چک از اتحاد محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان در اروپا در جریان بود که پس از یک دور ناکامی در انتخاب رئیس پارلمان درنهایت ساسولی در دور دوم رای‌گیری توانست ریاست پارلمان اروپا را به دست بیاورد. وی در دور دوم نشست امروز پارلمان اروپا موفق به کسب ۳۴۵ رای از مجموع ۶۶۷ آرای ماخوذه شد در حالی که برای احراز این سمت به ۳۳۴ رای نیاز داشت.

نظر شما