شناسهٔ خبر: 33834161 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

رسانه‌های آمریکایی تریبونی برای دروغ‌پردازی منافقین

خبرگزاری ایرنا

«عسل راد» کارشناس شورای ملی ایرانیان آمریکا درباره اقدامات ضد ایرانی گروهک تروریستی منافقین در رسانه‌های آمریکا نوشت: «رسانه‌های اصلی آمریکا به این گروه که ایرانی‌ها از آن‌ها متنفر هستند تربیون می‌دهند تا برای تامین منافع امنیتی آمریکا در منطقه، تغییر حکومت ایران و برپایی جنگ علیه آن، اطلاعات نادرست و سخنان دروغ منتشر کنند.»

صاحب‌خبر -

«عسل راد» کارشناس مسائل خاورمیانه در شورای ملی ایرانیان آمریکا موسوم به «نایاک» در جدیدترین نوشتار خود در تارنمای تحلیلی «لوبلاگ» با عنوان «از جنگ تبلیغاتی تا جنگ واقعی: عملیات خیانت آمیز مجاهدین خلق» وبا اشاره به تهاجم سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق در دوران ریاست جمهوری جرج بوش و تبعات ویرانگر آن برای خاورمیانه می‌نویسد: «اکنون، چشم انداز جنگ بار دیگر بازگشته است و همان گفتمان مشابه جنگ عراق در خصوص ایران نیز مشاهده می‌شود. رسانه‌های آمریکایی به گونه‌ای طوطی وار، همچنان ادعا‌های تیم ترامپ را درباره «تهدیدات» ایران تکرار می‌کنند. در واقع هدف آن‌ها از این اقدامات، فراهم کردن سکوی پرتابی برای گروه‌های مخالف ایران مانند «مجاهدین خلق» است که پیشتر در دهه ۱۹۹۰ از سوی آمریکا به عنوان سازمانی تروریستی معرفی شده بود.

اما آمریکا در سال ۲۰۱۲، نام این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد.» وی درباره دلیل خارج شدن نام گروهک تروریستی منافقین از فهرست سازمان‌های تروریستی می‌نویسد: «این اقدام نتیجه تلاش‌های کمپینی بود که راهبری آن را «جان بولتن»، مشاور امنیت ملی کنونی ترامپ بر عهده داشت و شخصاً برای این کار، حداقل ۴۰ هزار دلار از این گروه گرفته بود. سایر اعضای این کمپین، «رودی جولیانی»، وکیل شخصی سابق ترامپ و شهردار سابق نیویورک بود که او نیز از این گروه پول گرفته است تا در سخنرانی‌های آن‌ها شرکت کند، در ستایش آن‌ها و برای براندازی حکومت ایران حرف بزند.»

نویسنده، تیم ترامپ را «کابینه تغییر رژیم» توصیف می‌کند و درباره رویکرد ترامپ نسبت به گروهک تروریستی منافقین می‌نویسد: «آن‌ها این گروه را در بوق و کرنا کرده اند و آن‌ها را جانشین قابل قبول و کارآمدی برای حکومت ایران می‌دانند. رسانه‌های اصلی آمریکا همچنان به گروه‌های تندرویی مانند این گروه تریبون می‌دهند تا آن‌ها برای تغییر حکومت و جنگ با ایران بستر لازم را فراهم کنند.» وی خاطرنشان می‌کند که گروهک تروریستی منافقین ادعا می‌کند خواهان برقراری دمکراسی در ایران است و اقدامات خود را به نام مردم ایران تمام می‌کنند و در این باره می‌افزاید: «آن‌ها از حرف‌های متقلبانه و نشر اطلاعات غلط برای پیشبرد اهداف خود بهره برداری می‌کنند و در این زمینه بسیار بسیار حرفه‌ای شده اند.»

«راد» در بخش بعدی در همین راستا می‌نویسد: «اقدامات هماهنگ از سوی گروه‌های ذی نفع کوچک در جهت تضعیف چهره‌هایی که از سیاست ترامپ در خصوص ایران انتقاد کرده و برای صلح تلاش می‌کنند، به گونه فزاینده‌ای بسیار خصمانه شده است. این گروه از طریق ایجاد حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر تلاش می‌کند این طور جلوه دهد که ایران از سیاست‌های جنگ طلبانه تیم ترامپ حمایت می‌کند. آن‌ها از انتشار محتوای ارتقای یافته در تارنما‌های خبری نیز بهره برداری می‌کنند. مثلاً تارنمای «هیل» (The Hill)، یک مجموعه ده هفته‌ای درباره ایران منتشر می‌کند که حامی مالی آن «سازمان جوامع ایرانیان آمریکایی» موسوم به OIAC است که جبهه این گروه است.»

نویسنده در بخش بعدی درباره اقدامات دیگر گروهک تروریستی منافقین در رسانه‌های آمریکا اضافه می‌کند: «این گروه برای اینکه به روایت تغییر حکومت در ایران و جنگ با تهران دامن بزنند، شخصیت‌های دروغین خلق می‌کنند که در رسانه‌های پربیننده آمریکا مانند «هیل» یا «فوربز» به عنوان «تحلیلگر» قلم می‌زنند. آن‌ها بیشتر از طریق کمپین‌های آنلاین، ایجاد حساب‌های کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی، ایجاد هشتگ، انتشار توییت‌هایی با هدف تحت تاثیر قرار دادن افرادی که دیپلماسی را دوست دارند، اقدام می‌کنند، اما هدف اصلی آن‌ها برپایی جنگ با ایران و تغییر حکومت ایران و تامین منافع امنیتی آمریکا در منطقه است.»

تحلیلگر نایاک در پایان درباره گروهک تروریستی منافقین خاطرنشان می‌کند: «اما وجود تمامی این تلاش‌های تبلیغاتی، این گروه در داخل ایران و بین مردم ایران از هیچ حمایتی برخوردار نیست. مردم ایران از آن‌ها بسیار نفرت دارند و درصد بسیار اندکی از ایرانی‌هایی که خارج از ایران زندگی می‌کنند از آن‌ها حمایت می‌کنند. اکنون، بین روایت‌های رسانه‌ای که به جنگ عراق منجر شد و روایتی که بر سر تنش آمریکا و ایران در رسانه‌های آمریکا مشاهده می‌شود شباهت‌های زیادی وجود دارد و منافقین هم گرچه در داخل ایران به هیچ وجه مشروعیت ندارند، اما چون در رسانه‌های مطرح آمریکا از تریبون برخوردارند، تلاش می‌کنند به این روایت‌ها دامن بزنند. آمریکا در عراق شکست خورد، اما شواهد کنونی حاکی است که رسانه‌های اصلی آمریکا از این تجربه هنوز درس عبرت نگرفته اند تا گزارش‌های دقیق و معتبر منتشر کنند نه گزارش‌های جعلی و نادرست.»

نظر شما