شناسهٔ خبر: 33816159 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| کمپین ملی شهدای هلال‌احمر جدّی شد/نماینده آباده با رئیس بنیاد شهید دیدار می‌کند

نماینده آباده، بوانات و خرم بید در مجلس از پی گیری جدی موضوع «شهید محسوب شدن» امدادگران هلال‌احمر گفت و از ملاقات حضوری با رئیس بنیاد شهید کشور در این خصوص خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز و به درخواست مردم در سامانه «فارس من» با تشکیل کمپینی ملی و به دنبال حادثه کشته شدن امدادگر جوان خرم بیدی که در تصادف چند روز پیش در گردنه کولی‌کُش در حین امدادرسانی به مصدومان، جان خود را از دست داد، موضوع شهید محسوب شدن امدادگران هلال‌احمر، توسط خبرنگار فارس در مصاحبه با زارع نماینده آباده، بوانات و خرم بید پی‌گیری شد.

در کمپین تشکیل‌شده و درخواستی که به امضای بیش از 700 نفر از مردم در سامانه فارس من رسیده است، آمده: «هرساله تعدادی از امدادگران جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در عملیات کمک‌رسانی به مردم به شهادت می‌رسند اما جز پرونده‌ای از این امدادگران مظلوم در نهاد مربوطه‌شان هیچ پرونده‌ای برای شهادت ایشان در بنیاد شهید و امور ایثارگران موجود نیست و خانواده‌هایشان نیز خانواده شهید محسوب نمی‌شوند. در این میان آنچه به چشم می‌آید علت عدم احراز شهادت ایشان در دولت است.

در تاریخ چهارم تیرماه نودوهشت، جوان داوطلب امدادگر شهرستان خرمبید استان فارس در حین عملیات امداد و رهاسازی هم‌وطنان در گردنه کولی کش به علت عدم کنترل تریلر توسط راننده آن به همراه سرباز وظیفه پلیس راهور جان‌عزیز خود را از دست دادند.

این حادثه تلخ و دردناک که منجر به عروج شهادت گونه محمدحسین نظری گردید، درد عمیق و قدیمی هزاران امدادگر و نجات‌گر داوطلب جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران را مجدداً به یادمان آورد که چرا برای عزیزانی که جان خود را در کف دست خود قرار می‌دهند و برای نجات هم‌وطنانشان بدون هیچ تفاوتی در حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی سر از جان نمی‌شناسند کلمه شهید اطلاق نمی‌شود؟

آخرین تلاش‌ها برای این مهم به سال ۱۳۹۴ برمی‌گردد که رئیس وقت سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور از تدوین طرح احراز شهادت امدادگران و نجات گران هلال‌احمر برای ارائه به مجلس شورای اسلامی خبر داده بود. طرحی که با واکنش متفاوت نمایندگان و دستگاه‌های مربوطه روبرو شد.»

اما در پی‌گیری موضوع مذکور توسط خبرنگار فارس، زارع نماینده آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی از آخرین اقدامات در این زمینه گفت.

 وی با بیان اینکه شهادت حق این جوان شجاع و جهادی است، اظهار داشت: بنده تمام تلاش خود را برای انجام روند اداری این کار و شهید محسوب شدن آن مرحوم انجام خواهم داد.

زارع با بیان اینکه قانون «شهید خدمت» را مجلس تصویب کرده‌اما هنوز در شورای نگهبان تائید نشده است، افزود: اگر این قانون تصویب شود، عزیزانی مانند این جوان شجاع هلال‌احمر، جزو شهدای خدمت محسوب می‌شوند اما فعلاً تا تصویب نهایی قانون و در حال حاضر به‌صورت ویژه این مورد را دنبال می‌کنیم.

وی که خود نیز عضو جمعیت هلال‌احمر استان فارس است، از نامه‌نگاری به رئیس بنیاد شهید کشور خبر داد و گفت: بنده شخصاً درخواست ملاقات خصوصی از جناب شهیدی رئیس بنیاد شهید کشور کرده‌ام تا از نزدیک و به‌صورت جدی این موضوع را پی گیری کنم.

این نماینده مجلس همچنین گفت: بنده موضوع شهادت این امدادگر را با بنیاد شهید استان فارس نیز مطرح کردم و هم از رئیس بنیاد و هم از فرماندار شهرستان خواسته‌ام تا به مرکز نامه‌نگاری کنند.

زارع خاطرنشان کرد: البته بنیاد شهید استان فارس نیز مدعی است شهید محسوب کردن این جوان در حوزه اختیارات آنان نیست که البته حق هم دارند چراکه در موارد این‌گونه، مرکز باید تصمیم‌گیری کند.

وی در ادامه نیز گفت: خانواده این جوان کاملاً در جریان پیگیری‌های بنده هستند و تمام تلاشم این است که با رایزنی با مسئولان، وی شهید محسوب شود.

عضو هیات مدیره هلال‌احمر استان فارس همچنین اضافه کرد: البته در چنین مواردی مانند شهدای آتش‌نشان پلاسکو، حکم حکومتی نیز کارساز است و ما تمام ابعاد را دنبال می‌کنیم.

زارع علت حضور نیافتن خود در مراسم تشییع‌جنازه جوان مذکور را بیماری جسمی خویش عنوان کرد و گفت: در تشییع‌جنازه این کارمند باشرف، بنده به علت دیسک کمر شدید نتوانستم حضور بیابم اما اعتقاددارم واقعاً حق این جوان شجاع، شهادت است.

انتهای پیام/76018/ر

نظر شما