شناسهٔ خبر: 33798576 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ذخیره‌سازی 111 هزار نمونه بانک خون بند ناف در کشور/1.5 درصد از موالید را پوشش می‌دهیم

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور گفت: مرکز رویان با ذخیره بیش از 111 هزار نمونه، بزرگ‌ترین بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف خاورمیانه به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مرتضی ضرابی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: بحث سلول‌های بنیادی و دانش ذخیره‌سازی این علم جزء دانش‌های نوین در دنیا است و تلاش برای آشنایی مردم که به نوعی ممکن است به این خدمات نیاز پیدا کند از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: داستان سلول‌های بنیادین در پژوهشکده رویان در اوایل دهه 80 اتفاق افتاد و رفته رفته رونق گرفت.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور  با بیان اینکه اهمیت توجه تحقیقات سلول‌های بنیادی منجر به ارسال نامه مرحوم سعید کاظمی آشتیانی به رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد مرکزی برای این موضوع شد، خاطرنشان کرد: این مهم بلافاصله از سوی ایشان مورد قبول قرار گرفت که این موضوع نقطه عطفی برای شروع کار مرکز بود.

ضرابی اذعان داشت: نکته جالب در پاسخ معظم‌له به این نامه این بود که ایشان از سلول‌های بنیادی به‌عنوان ثروت هنگفت انسانی یاد کردند و فرمودند: "به این دوستان بگویید باهمت و پشتکار هدف‌های بزرگ این تحقیقات را دنبال کنند و این ثروت هنگفت انسانی را برای ملت و کشور و خود تولید نمایند."

وی در ادامه به ویژگی‌ها و انواع سلول‌های بنیادین اشاره کرد و گفت: سلول بنیادی جنینی که در جنین در حال تکوین وجود دارد و سلول بنیادی بالغین از انواع سلول‌های بنیادی هستند.

وی اذعان داشت: سلول‌های بنیادی خون‌ساز از انواع سلول‌های مهم است که مغز استخوان یکی از منابع مهم این سلول‌ها است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور تصریح کرد: از دیگر منابع سلول‌های بنیادی خو‌ن‌ساز، سلول‌های بنیادی خون محیطی است و دیگر منبع خون بندناف است که بلافاصله بعد از تولد نوزاد می‌توان آن را بگیریم که حجم خون موجود در بند ناف و جفت حدود 80 تا 200 میلی است.

ضرابی عنوان کرد: گرفتن خون بند ناف کار بسیار ساده‌ای است و هیچ ضرری برای مادر و جنین ندارد افرادی که در این حوزه تخصص دارند می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند.

وی افزود: از زمانی که سلول بنیادی شناسایی و اولین پیوند به کودک دچار مشکل کم خونی بند ناف انجام گرفت و جواب داد سال‌های می‌گذارد و این موضوع امروز در گسترش قابل توجهی انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور  اذعان داشت: در دنیا نزدیک به 5 میلیون نمونه در بانک‌های خصوصی و 700 هزار نمونه در بانک‌های عمومی ذخیره‌سازی شده است.

ضرابی گفت: تا الان 35 هزار پیوند با استفاده از سلول‌های بانک خون بند ناف عمومی و دو هزار پیوند از نمونه‌های بانک خصوصی انجام شده است

وی افزود: 86 درصد زایمان‌ها به شکل سزارین و 14 درصد به صورت زایمان طبیعی نمونه‌های ذخیره شده نوزاد پسر 54 درصد و دختر 46 درصد بوده است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور عنوان کرد: شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با همکاری شرکت گسترش صنعت علوم زیستی باهدف تأمین سلول‌های بنیادی جهت کاربردهای درمانی به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس‌ و در حال حاضر این مرکز در ۳۱ استان نمایندگی دارد.

ضرابی افزود: فعالیت مرکز خون بند ناف استان کردستان نیز در مقایسه با دیگر استان‌های هم‌تراز از جایگاه خوبی برخوردار است و در حال حاضر بیش از یک‌هزار نمونه ذخیره شده دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانش ذخیره‌سازی سلول‌های خون بندناف عمر زیادی در دنیا ندارد با این‌ وجود مرکز رویان با ذخیره بیش از 111 هزار نمونه، بزرگ‌ترین بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف خاورمیانه به شمار می‌رود.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور با اشاره به اینکه بانک اطلاعات ژنتیکی در کشور وجود دارد، گفت: این بانک امکان جستجوی نمونه مناسب را به ما داده است این بانک این امکان را به ما می‌دهد که در مدت زمان کمتر از یک دقیقه بدانیم که نمونه مورد نیاز وجود دارد یا خیر فراهم شده است.

ضرابی اضافه کرد: بانک‌های خون خصوصی در کشور ما همان بانک خون بند ناف رویان است که یک شعبه در اربیل عراق وجود و فعال است که نمونه‌سازی در عراق انجام و در کشور ما ذخیره‌سازی می‌شود.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور گفت: در بانک عمومی که در آن نمونه‌هایی که دیگران با نیت خیرخواهانه برای سایر بیماران یا مصارف تحقیقاتی اهدا کرده‌اند به‌صورت رایگان ذخیره می‌شود و بانک اختصاصی یا خانوادگی است که در آن در ازاء پرداخت هزینه نگهداری نمونه‌ها حفظ می‌شود.

ضرابی با بیان اینکه الان 1.5 درصد از موالید در کشور را پوشش می‌دهیم، گفت: این میزان در استان‌های مختلف متفاوت است.

وی اضافه کرد: الان بحث مغز استخوان،خون بند ناف، تولید سلول‌های مراشیم مشتق از واحدهای پیوند و غیره در کشور انجام می‌شود.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت ذخیره‌سازی خون بند ناف در کشور گفت: تاکنون در بانک عمومی 5 هزار نمونه در بانک‌ عمومی و 111 هزار  بانک اختصاصی نمونه خون بند ناف در سراسر کشور ذخیره‌شده است.

به گفته مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور ، اطلاعات نزدیک به 90 هزار نمونه نیز به ثبت رسیده و 40 مورد نمونه خارجی نیز در کشور ذخیره‌سازی شده است.

ضرابی اذعان داشت: در ایران تاکنون با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف بیش از 200 پیوند برای بیماری‌های خونی انجام شده است که از این تعداد سهم نمونه‌های خون بانک بند ناف رویان 30 مورد بوده است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته بزرگترین پیوند را برای کودکان مبتلا به فلج مغزی اجرا کردیم که برای 120 بیمار بیش از 300 هزار تزریق انجام شد.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور  باید تلاش کنیم امکان صادرات سلول‌های بنیادی به کشورهای دیگر فراهم شود چراکه دانش جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در تعداد کمی از کشورهای جهان در حال انجام است و با صادرات ارزآوری خوبی برای کشورمان خواهیم داشت که این موضوع نیازمند همکاری و هماهنگی لازم است.

ضرابی با بیان اینکه ذخیره‌سازی خون بند ناف در کشور ما بومی‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته بخشی از امکانات از جمله امکانات فریز نمونه را در داخل تولید کرده‌ایم و به همه خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌هایی که در میان آن‌ها فرزند مبتلا به مشکل ژنتیکی وجود دارد توصیه می‌کنیم اقدام به ذخیره‌سازی خون بند ناف کنند چراکه هر کس که تطابق ژنتیکی با نمونه داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

وی اضافه کرد: هزینه‌های ذخیره‌سازی خون بند ناف در کل دنیا زیاد است و در کشورهای همسایه بین 5 تا 6 دلار است، اما تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم که همه افراد جامعه بتوانند از این ظرفیت و فرصت بهره‌مند شود.

به گفته وی، به‌طور تقریبی در حدود 3.5 میلیون تومان هزینه اولیه برای ذخیره‌سازی باید پرداخت شود و بعد از آن نیز سالی 160 هزار تومان هزینه شارژ آن است.

وی گفت:‌ در خواست‌هایی از کشورهای همسایه برای راه‌اندازی بانک بند خون ناف را داریم که در حال امکان‌سنجی هستیم و امیدواریم بتوانیم حداقل یک مرکز راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور با بیان اینکه الان به طور مشخص از امارات و دبی و اقلیم کردستان عراق نمونه‌ها به صورت همراه مسافر و یا غیره به کشور ارسال می‌شود، گفت: در مجموع از 8 کشور دنیا ایرانیان مقیم برای ما نمونه بند خون ناف می‌فرستند.

وی گفت: در بحث صادرات و واردات نمونه بند خون ناف مشکل داریم که هماهنگی‌هایی در این راستا در حال انجام است که امیدواریم با توجه به درخواست‌هایی از کشورهای بزرگ بتوانیم امکان صادرات را هم فراهم کنیم.

انتهای پیام/71 / 2330/ق

نظر شما