شناسهٔ خبر: 33738483 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۴ اثر ناملموس استان سمنان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به ثبت ۱۰۳ اثر ناملموس استان سمنان در فهرست آثار ملی، از ثبت چهار میراث ناملموس دیگر این استان در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، مهدی جمال بعدازظهر امروز در جمع با خبرنگاران اظهار داشت: هنر و مراسم‌های «شیوه سنتی پخت نان‌های فتیر روستای ایج»، «مراسم عزاداری عرب سرخه»، «مراسم سنتی عزاداری قاتل آو سرخه» و «مراسم سنتی حیدر حیدر آق علی چال سرخه» در زمره آثار ملی به ثبت رسید.

وی بیان داشت: مراسم آیینی «عزاداری عرب» در سرخه از مراسم‌هایی است که در ایام عزاداری حسینی در روز عاشورا برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان اضافه کرد: مردم سرخه در این مراسم لباس‌های عربی بر تن می‌کنند و به سبک و سیاق دوران صدر اسلام با برپایی خیمه به عزاداری می‌پردازند.

جمال گفت: یکی دیگر از آثار ملی که در زمره آثار ملی قرارگرفته است؛ مراسم عزاداری حیدر حیدر تکیه آق علی چال سرخه است این رسم مذهبی مردمان دیار سرخه نیز در ایام محرم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با چرخیدن دور علم در میانه تکیه و سردادن نوای حیدر حیدر عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند.

وی بیان داشت: در بعدازظهر روز تاسوعا تا بعدازظهر عاشورا مراسمی به نام «عزاداری قاتل آو» برگزار می‌شود که این مراسم نیز از قدیم‌الایام تاکنون بدین‌صورت بوده که کشاورزان سرخه در این مدت‌زمان آب را در جوی‌ها آزاد و در مسیر حرکت آب شروع به عزاداری می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به ثبت 103 اثر ناملموس استان سمنان در فهرست آثار ملی ایران گفت: باید آثار و هنرهای آیینی مذهبی حفظ و پاسداشت‌های شوند.

به گزارش تسنیم، 18 پرونده میراث ناملموس استان سمنان در انتظار قرار گرفتن در فهرست آثار ملی است.

انتهای پیام/ ع

نظر شما