شناسهٔ خبر: 33738460 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در سه ماهه نخست سال

جهش وزنی صادرات کشور

وزیر اقتصاد: میزان صادرات کشور در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از نظر وزنی «جهش» داشته است

صاحب‌خبر -
جهش وزنی صادرات کشوربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از ایبنا؛ فرهاد دژپسند در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با بیان اینکه در بسته ابلاغی سیاست ارزی کمیته پنج نفره، بخش قابل توجهی از ارز‌های ناشی از صادرات می‌تواند در بازار سنا عرضه شده و بخش دیگری می‌تواند به صورت واردات در قبال صادرات به کشور برگردد، افزود: با تمهیدات انجام شده در جهت سهولت بازگشت ارز صادراتی، قطعا صادرکنندگان به بازگشت ارز‌های ناشی از صادرات به کشور ترغیب می‌شوند.
وی همچنین با اشاره به مفاد قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور گفت:​ صادرکنندگان متناسب با ارزی که بر می‌گردانند، می‌توانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند که این امر هم یکی دیگر از مشوق‌های تاثیرگذار برای بازگشت ارز ناشی از صادرات خواهد بود کما اینکه این اقدامات و تسهیلات انجام شده، میزان بازگشت ارز صادرکنندگان را افزایش داد.
دژپسند همچنین با اشاره به برخی مشکلات تولیدکنندگان منطقه ویژه سلفچگان و مباحث انجام شده در دیدار با فعالان اقتصادی افزود: ما به مشکلات ناشی از هزینه‌های انتقال ارز در شرایط فعلی کشور آگاهی داریم از این رو معافیت‌هایی را برای موضوع انتقال ارز صادرکنندگان در نظر گرفتیم.
وی منطقه سلفچگان را یکی از قدیمی‌ترین مناطق ویژه کشور از نظر تعداد و تنوع واحد‌های اقتصادی دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که این منطقه با آن مواجه است، عدم بهره برداری از ظرفیت اسمی آن است که موجب شده شاخص آن از متوسط کل مناطق ویژه کشور پایین‌تر باشد.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید امروز خود از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، افزود: تولید بخشی از واحد‌های مستقر در منطقه، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد خوبی داشته است و حتی برخی واحد‌ها در صدد افزایش فعالیت خود به سه شیفت کاری هستند.
وی گفت: به نظرم با مساعدت و تلاش مسئولان استان قم، به راحتی می‌توان مرحله سوم منطقه ویژه سلفچگان را در آینده نه چندان دور، راه اندازی کرد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: به دلیل اهمیت منطقه آزاد تجاری سلفچگان در برنامه‌های آتی دولت و وزارت اقتصاد، گمرک جمهوری اسلامی برخی طرح‌های خود را هم اکنون به صورت آزمایشی در این منطقه به اجرا گذاشته تا با فراهم شدن شرایط در سایر نقاط کشور نیز آن‌ها را اجرا کند.

نظر شما