شناسهٔ خبر: 33738434 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه اندازی شهرکهای صنفی در مشهد شتاب گرفت

مشهد- ایرنا- رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: با امضای تفاهمنامه بین استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و این اتاق، ساماندهی صنوف و ایجاد شهرک های صنفی در مشهد شتاب گرفت.

صاحب‌خبر -

محمود بنانژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون نظام صنفی، صنوف تولیدی و خدمات فنی بویژه کارگاه های کوچک تولیدی باید از داخل شهرها خارج شوند.

وی اظهار داشت: ۲۷ رسته صنفی تولیدی و خدمات فنی در شهر مشهد فعالیت دارند که براساس یکی از بندهای قانون شهرداری ها نیز باید ساماندهی شده و برخی در حریم شهر و برخی دیگر در خارج از حریم شهر در قالب شهرکهای صنفی قرار گیرند.

وی گفت: بر این اساس با هماهنگی اتحادیه های صنفی، ایجاد شهرکهای صنفی در دستور کار قرار گرفت تا با استقرار صنوف تولیدی در آن ضمن خارج شدن از شهر از خدمات ارائه شده به واحدهای صنعتی مانند بسته بندی، واحدهای تحقیق و توسعه، مشوق های صادراتی و امثال آن بهره مند شوند.

بنانژاد افزود: در مسیر راه اندازی شهرک های صنفی با مشکلاتی نظیر دریافت استعلام های لازم از دستگاه های اجرایی مختلف مواجه شدیم که برای رفع این مشکلات تفاهم نامه ای بین اتاق اصناف مشهد، استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی امضا شد که در آن مطالعه، برنامه ریزی، مقررات زدائی و ایجاد هماهنگی در ساخت شهرک های صنفی برای صنوف آجیل و خشکبار، پوشاک، فرش دستباف و قالیشویان، نبات، آبنبات، شیرینی و شکلات، مصنوعات نقره و سنگهای زینتی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی و مدیریت برای ایجاد یکپارچگی در صنوف تولیدی، اتخاذ جهت گیری های کاری و تخصصی، تدوین برنامه های راهبردی و عملیاتی، شناسایی موانع قانونی گسترش فعالیتهای تولیدی، خوشه سازی و انتقال واحدهای تولیدی به شهرک های صنفی، کمک به اجرای صحیح قوانین و مقررات، ارائه خدمات مشاوره ای و اطلاعاتی برای شناسایی ظرفیت های تولیدی استان، حضور قوی و موثر درمراجع تصمیم گیری دولتی از جمله مواردی است که در این تفاهمنامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: ضرورت تاسیس شهرک های صنفی و تخصیص مکان استقرار شهرک های صنفی، فراهم آوردن زمینه همکاری و ایجاد هماهنگی بین فعالیت های دستگاههای دولتی و سازمانهای محلی، تسهیل در فرایند تاسیس و ثبت شهرک های صنفی نیز بخشی از تعهدات ذکر شده در این تفاهمنامه می باشد.

رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: تاکنون ۱۷ شهرک و مجتمع صنفی ایجاد شده یا در حال ایجاد است که از جمله آنها شهرک های صنفی آجیل و خشکبار، قالی شویان، چاپ و نشر، پوشاک، سوغات، ماشین سازان، چوب بران و آبکاران هستند.

وی اظهار داشت: تمام واحدهایی که در شهرکهای صنفی مستقر می شوند، قادر به دریافت مزایای مشابه واحدهای تولیدی شهرکهای صنعتی خواهند بود.

هم اکنون ۱۰۵ هزار و ۶۰۷ واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی در کلانشهر مشهد فعال هستند که از این تعداد ۵۵ هزار و ۴۱۹ واحد توزیعی، ۱۷ هزار و ۱۲۹ واحد تولیدی، ۱۶ هزار و ۹۲۹ واحد خدماتی و ۱۶ هزار و ۱۳۰ واحد فنی است.

۷۴۸۹ / ‏‬ ۶۰۵۳

نظر شما