شناسهٔ خبر: 33734307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیسی: ساقط کردن پهپاد آمریکایی، درسی به متجاوزان بود

تهران- ایرنا- رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ایران دست برتر را در منطقه دارد، تاکید کرد که ساقط کردن پهپاد آمریکایی در آب های سرزمینی ایران، درسی به متجاوزان بود تا به آب و خاک کشور نزدیک نشوند.

صاحب‌خبر -

‌حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای قوه قضاییه که در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، با بیان این مطلب افزودت: امروز تحلیل همه این است که ایران دست برتر را در منطقه دارد و ایران حرف اول را می زند. با کاری که سپاه انجام داد و پهپاد آمریکا را ساقط کردند، درسی به متجاوزان دادند و اجازه ندادند که کسی به خاک ما نزدیک شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: امروز جنگ، جنگ اراده ها ست، اراده ای می‌خواهد خدا را در زندگی حاکم کند و یک اراده می‌خواهد خودخواهی، خودمحوری و استکبار در زندگی بشر حاکم باشد، این جنگ از قدیم بوده و ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: جریان جبهه حق و جبهه ای که در مقابل آن می‌خواهد ایستادگی کند، همیشه بوده و مسئله مهم این است که ما در کدام جبهه قرار می‌گیریم، آیا روحیه راحت‌طلبی و تن ندادن به جنگ داریم و فقط تماشاگر هستیم همچنان که در جنگ بدر و احد در صدر اسلام بود که گروهی تسلیم خواسته های دشمنان و اسیر نفس شدند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ایثارگری های شهدا و جانبازان در هشت سال دفاع مقدس گفت: ما در مسیر حق پافشاری می کنیم و بدانیم ایستادگی بر اصول می تواند کارها را به پیش ببرد، مذاکره مربوط به امروز نیست، بارها رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه یک خطبه را به تحلیل این موضوع اختصاص دادند و بارها فرموند که مذاکره هیچ سودی ندارد، بلکه زیان هم دارد.

وی افزود: مساله این نیست که بخواهیم صحبت بکنیم، بلکه مساله این است که دشمن می خواهد ما از مواهب الهی مانند مقاومت دست برداریم ولی در گوشه و کنار بحث مذاکره مطرح می شود.

رئیسی افزود: وضعیت عزت و اقتدار با راهبرد مقاومت و ایستادگی حاصل شد و درباره راهبرد مذاکره رهبر انقلاب فرموند مذاکره سم است و هر تحلیلگر سیاسی می‌داند که ما در موضع برتر در منطقه قرار داریم.
وی اضافه کرد: آل خلیفه و آل سعود، امتداد راهبردی دشمن است و امتداد راهبردی ما، تمام انسان‌های حق‌طلب و آزادی‌خواه ست.
رئیس قوه قضاییه گفت: زمانی اوباما می‌خواست سوریه مرکز داعش شود، ولی ما خواستیم سوریه از دست آنان بیرون آید و این چنین شد، امروز ترامپ می‌خواهد در مسئله فلسطین معامله قرن اتفاق بیفتد ولی چنین چیزی نخواهد شد.

* معامله قرن به جایی نخواهد رسید
وی با اشاره به اجلاس منامه گفت: الان در منابع اجلاس دست ساخته انگلیسی و آمریکایی ها برقرار است، گروه‌های فلسطینی در این مسئله با هم اختلاف دارند و حتی گروه فتح مخالف برگزاری این اجلاس است، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است که معامله قرن به جایی نخواهد رسید.
وی اظهار امیدواری کرد که این مساله به آزادی فلسطین منجر شود و گفت: آنچه اراده الهی است تحقق خواهد یافت.

* مقاومت یکی از سنت های الهی است
رئیسی افزود: خدا سنت هایی دارد که باید به آن سنت ها پایبند بود و مقاومت یکی از سنت‌های الهی است.
وی با استناد به آیه هفت سوره محمد گفت: اگر خدا را یاری کنید خدا نیز شما را یاری می کند و خدا علاوه بر هدایت عام، هر کسی که دین او را یاری کند، دست او را می‌گیرد و این هدایت خاص است.
وی به خانواده شهدا گفت: آثار خون شهدای شما امروز ظاهر می‌شود و امام حسین (ع) خون خود و اصحابش را در راه خدا داد تا در جامعه جهل زدایی شود و امروز بیداری ملت‌ها به برکت آن خون است.
رئیسی با اشاره به بیداری مردم منطقه و مقاومت چندین ساله مردم مظلوم یمن گفت: امروز آمریکا و عربستان از مقاومت مردم یمن مستاصل شده است و مردم یمن با شکم گرسنه مقاومت می‌کنند.
رئیسی با گرامیداشت ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) یادی از شهدای ۷۲ تن و شهدای قوه قضاییه به ویژه شهید بهشتی، لاجوردی، قدوسی و کچویی کرد و با اشاره به آیه چهارم سوره انشراح گفت: شهدای ما بلند آوازه هستند و خدا به آنان رفعتی داد که امروز انتساب به شهید باعث ارتقاء جایگاه انسان می شود و این انتساب مسئولیت آور است.

* شهدا پرچمداران ارزش ها و انقلاب هستند
وی افزود: شهدا به عنوان پرچمداران انقلاب و ارزش ها شناخته می شوند. وقتی فرزند یک شهید در نهاد و اداره ای مشغول به کار است یعنی نسبتی متفاوت دارد و این نسبت، بلندآوازگی و جایگاه، پرچمداری برای انقلاب و نظام است به نحوی که خانواده شهدا سرمایه‌های بی‌بدیل انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند.

* رویش های مثال زدنی در فرزندان شهدا
رئیس دستگاه قضا گفت: رویش هایی که در فرزندان شهدا داریم رویش‌های مثال‌زدنی است و کسانی که احساس مسئولیت می‌کنند و ارتباط با شهدا دارند باید این بار سنگین را به منزل برساند.
وی با اشاره به کلامی از امام خمینی که فرمود "شهید نظر می کند به وجه الله"، گفت: قرآن می فرماید "کل شیئ هالک الا وجهه" همه چیز از بین رفتنی است یعنی همین الان از بین رفته است و هر چیزی که وجه الهی دارد بقا خواهد داشت.
رئیسی با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا گفت: ما از خدا می‌خواهیم که ما را وجیه امام حسین قرار دهد. چون وجاهت و کرامت در جای دیگری غیر از خانه اهل بیت وجود ندارد. بسیاری در جهان اهل بخشش هستند ولی کریم نیستند. به هر سفره داری کریم نمی گویند.
وی افزود: اولین رمز کرامت آن است که انسان، خودخواه و خدامحور و خدابین شود و در مسیری غیر از مسیر الهی حرکت نکند، آنگاه اهل کرامت می‌شود.

* ارتباط مقام کرامت با شهادت
این استاد حوزه بخشش را جلوه ای از کرامت دانست و گفت: امامان ما به این معنا کریم هستند و اگر کسی بخواهد کریم شود باید در پناه قرآن و اهل بیت مقام کرامت را به دست آورد. کرامت به انسان جایگاهی می‌دهد که بخشش جلوه‌ای از آن است. چون گاهی بخشش جان و مال مطرح است و ایثارگران و شهدا قبل از اینکه مقام شهادت داشته باشند مقام کرامت داشتند.
وی افزود: کسی که حاضر شد برای خدا از آنچه خدا به او داده از جان و مال و آبرو و سلامتی در مسیر الهی بگذرد که بجز خدا نبیند به مقام کرامت می رسد.
رئیسی خطاب به خانواده شهدا و ایثارگران گفت: کسانی که در این مصائب بردبار هستند جایگاه ارزشمندی دارند، خانواده شهدا در نبودن عزیزانشان برای خدا صبورانه تحمل می‌کنند و این صبر انسان را ارتقاء می‌دهد و باعث شرح صدر می‌شود.
وی افزود: مهم‌ترین مدال خدا به پیامبران و اولیایش، صبر است و رسول خدا فرمود هیچ پیامبری همچون من اذیت نشده و قرآن می فرماید آیا ما به تو شرح صدر ندادیم.
رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: انسان با شرح صدر ظرفیتی پیدا می‌کند که بتواند سختی‌ها را تحمل کند و امیر مومنان فرمود بهترین قلبها با ظرفیت ترین آنهاست.
وی افزود: رزمندگان یا ایستادند و جنگیدند یا جنگیدند و به اسارت درآمدند یا به شهادت رسیدند و چهارمین وجهی نداریم. یعنی نه عقب نشینی در رزم بود و نه تسلیم.

* نبرد میان جنود عقل و جهل ادامه دارد
وی افزود: همه ما شیاطین درون و شیاطین برون داریم و این نبرد میان جنود عقل و جنود جهل همچنان برقرار است، کسی که امیر نفس باشد برنده است و کسی که اسیر نفس شود، تسلیم است، ما در جنگ برون با شیاطین بسیاری مواجه هستیم، در اوایل انقلاب امام فرمود مسئله ما با آمریکا مسئله اسلام و ارزش‌هاست و خطاب به آمریکا فرمود اگر شما در مقابل دین ما بایستید ما در مقابل همه دنیای شما می ایستیم.
در ابتدای این مراسم احمد بیگی مدیرکل امور ایثارگران قوه قضاییه و مشاور رئیس قوه قضاییه گزارشی درباره فعالیت های این اداره کل همچون بیمه تکمیلی ایثارگران، اشتغال جانبازان، ارتقاء فرهنگ ایثار و شهادت با برگزاری اردوهای راهیان نور ارائه کرد.

نظر شما