شناسهٔ خبر: 33733987 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رونق انجمن‌های ادبی در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد

مسؤول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رونق و فعالیت انجمن‌های ادبی در حوزه هنری استان گفت: به یقین می‌توان گفت انجمن‌های ادبی در حوزه هنری استان تنها انجمن‌هایی هستند که درسطح شهر یاسوج بدون وقفه به فعالیت‌های خود ادامه می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، فعالیت مستمر انجمن‌های ادبی در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارایه خدمات در حوزه فرهنگ و ادب  به علاقه‌مندان  و همچنین تولید و چاپ آثار ادبی  تنها بخشی از اقداماتی است که از سوی واحد آفرینش‌های ادبی این نهاد انجام می‌شود  به همین خاطر گفت و گویی را با حمید حسینیان مسؤول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

ضمن معرفی تاکنون چه فعالیت‌هایی در حوزه شعر و داستان داشته‌اید؟

 حمید حسینیان هستم متولد خرداد سال 1367 از سال 1396 مسئولیت واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری استان را برعهده گرفتم در زمینه ی شعر و ادبیات پایداری فعالیت می‌کنم و تاکنون چند مجموعه شعر با موضوعات آیینی و دفاع مقدس چاپ کرده‌ام و یک اثر نیز در حوزه‌ی ادبیات پایداری با عنوان « در مسیر بهشت، زندگینامه ی شهدای عشایر استان» دو مجموعه شعر نیز در زمینه ی دفاع مقدس و آیینی با عنوانهای  «زاویه ی دید» و  «سرنوشت» آماده ی چاپ دارم.

فعالیت ادبی‌ام را از انجمن های حوزه هنری و ارشاد شروع کردم و مدتی نیز مسئولیت انجمن شعر را بر عهده داشتم در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده و برگزیده شدم از جمله شب شعر کشوری عاشورایی، جشنواره منطقه ای مشک تشنه و... در زمینه ی کتاب و کتاب خوانی نیز فعالیت می‌کنم.

کارکرد واحد آفرینش‌های ادبی در حوزه هنری چیست؟

وی گفت:‌ واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در زمینه ی شعر و داستان فعالیت‌های گوناگونی را انجام می‌دهد برگزاری جشنواره، کارگاه آموزشی، نشست‌های هفتگی شعر و داستان و چاپ کتاب از این فعالیت‌ها هستند این فعالیت‌ها در شهرستان‌های مختلف استان و با استفاده از ظرفیت‌های بومی و همچنین استادان کشوری انجام می‌گیرد.

چه آثاری تاکنون در واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد چاپ و منتشر شده است؟

 مسؤول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد افزود: در زمینه‌ی شعر و داستان تولیدات خوب و قابل قبولی داشته‌ایم که اغلب آنها در زمینه شعر بومی و فارسی هستند از سال 96 تاکنون 8 مجموعه ی شعر بومی و فارسی از شاعران استان با عنوان‌های  «زیر چتر افتو»،  «بر کاکل ماه»،  «هفتاد و دو حرف با هفتاد و دو تن»،  «لابه لای کلمات»،  «آن روز که برگ آخرش رو بشود»،  «زمند»،  «آیاتای» و  «کله پاچه ی عروسی» به چاپ رسیده است. در زمینه ی داستان نیز حدود 20 داستان کوتاه تک اثر تولید شده که 5 اثر مجوز چاپ گرفته اند و در سال 1398 نیز یک مجموعه شعر آیینی آماده برای چاپ داریم با عنوان  «ای مهربانتر از گل» که در تیر ماه سال جاری به چاپ می‌رسد.

مهمترین مشکلات حوزه شعر و داستان کدام است؟

این مسؤول عنوان کرد: به طور کلی از مهمترین مشکلات در زمینه شعر و داستان، رکود انجمن‌های ادبی است که خود علتهای زیادی دارد از جمله مهاجرت استعدادهای برتر استان، کمبود استادان برتر  و با تجربه برای آموزش، ضعف در مطالعه، هدفمند نبودن انجمنها، جشنواره زدگی در میان شاعران و نویسندگان با این وجود اما در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد انجمن ها به صورت فعال و مستمر کار خود را انجام می‌دهند.

میزان استقبال از کلاس‌ها و نشست‌های شعر و داستان در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد چگونه است؟

حسینیان تصریح کرد: استقبال از انجمن‌های شعر و داستان واحد آفرینش‌های ادبی خوب بوده و هست. این نشستها سه شنبه و چهارشنبه  هر هفته و مداوم برگزار می‌شوند شاید بتوان گفت تنها انجمن‌هایی هستند که در سطح شهر یاسوج بدون وقفه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و  هر ساله نیز استعدادهای جوانی به جامعه ادبی این استان و کشور معرفی می‌شوند، انجمنهای ادبی حوزه هنری بر مسأله ی آموزش و پرورش هنرمند بسیار تأکید دارند و تا آنجا که در توان بوده این امر مهم انجام گرفته است.

حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد چه مشوق‌هایی را علاقه مندان به شهر و داستان و فعالیت های ادبی فراهم کرده است؟

وی گفت:‌حوزه هنری استان با وجود نبود زیرساخت مناسب، به انجمن های ادبی و  هنرمندان توجه ویژه ای داشته و دارد فضای مناسبی در اختیار انجمن های ادبی قرار داده و همچنین در طول سال از هنرمندان برتر استانی و کشوری تقدیر می‌کند همچنین آثار قابل چاپ را نیز حمایت می‌کند، علاوه بر آن با برگزاری جشنواره‌های ادبی شعر و داستان هم استعدادیابی می‌کند و هم به گونه‌ای از چهره‌های برتر در این زمینه تقدیر می‌کند انجمنهای شعر و داستان نیز با برگزاری جشنواره های فصلی شعر و داستان از هنرمندان خود استعدادیابی و تقدیر کرده و آثار برگزیده را در قالب کتاب عرضه می‌کند.

اعضای انجمن‌های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد  تاکنون چه موفقیت‌های کسب کرده‌اند؟

حسینیان خاطرنشان کرد: هنرمندان جوان استان در زمینه شعر و داستان توانسته‌اند در سطح کشور خوب بدرخشند و مقام‌های قابل توجهی را کسب کنند و بسیاری از این هنرمندان نیز فعالیت‌های خود را از همین انجمن‌های حوزه هنری شروع کردند و تاکنون به خوبی توانسته‌اند در مسیر ادبیات قدم بردارند و برای خود و استان افتخارات شایان توجهی کسب کنند.

انتهای پیام/82009

نظر شما