شناسهٔ خبر: 33733159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون برون مرزی صداوسیما:

مي‌دانيم در مقابل محدوديت‌هاي بين‌المللي چه کنيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما با اشاره به اهمیت ایران به عنوان محل سوال و کنجکاوی مخاطبان جهانی، گفت که این سازمان تجربه رساندن پیام به مخاطب بیرون به رغم محدودیت‌های مالی و اطلاع رسانی جهانی را دارا است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از الکوثر، پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما که مهمان خبرگزاری تسنیم بود، در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شبکه  انگلیسی زبان پرس‌‌تی‌وی و محدودیت‌های که از سال‌ها قبل در پخش ماهواره‌ای این شبکه اعمال شد و همچنین درباره مشکلات حضور خارجی‌ها و جذب نیرو و همچنین راهکارهای مقابله با ترفندهای غرب برای نرسیدن صدای پرس‌تی‌وی به دیگر کشورها گفت: طبیعتاً ما وقتی امکانات‌مان از امکانات حداقلی برای یک شبکه بین‌المللی هم کمتر است با این امکانات و بودجه قاعدتاً نه به لحاظ نیروهای حرفه‌ای نه به لحاظ تجهیزات و نه به لحاظ گستره توزیع پیام نمی‌توانیم رقابت کنیم. حتی شاید بتوانیم رقابت کنیم منتها به پای شبکه‌های غربی نمی‌رسیم.
وی با اشاره به یکی از گزارش‌های مطالعاتی غرب روی شبکه‌های ایران و ادعای صرف یک میلیارد دلار در بازه سه ساله در این شبکه‌ها، گفت: شما در همین گزارشی که گفتم جالب است منتشر کرده‌اند شبکه‌های برون مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در یک بازه سه ساله بیش از یک میلیارد دلار بودجه‌شان بوده که وقتی همکاران‌مان در جریان این موضوع قرار گرفتند گفتیم ای کاش بودجه سه ساله ما یک دهم این مقدار بود.
جبلی افزود: نگاهی که آن‌ها به ما دارند فرض‌شان این است که ارزش این کار به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. ما واقعاً چنین بودجه‌هایی را نداریم، ولی از مزیت‌های نسبی غیرمادی استفاده می‌کنیم. یعنی بزرگترین امتیاز ما که از آن بهره می‌بریم ایرانی بودن‌مان هست. خود ایران به خودی خود هم جذابیت دارد، هم منبع خبر است و هم محل سوال و کنجکاوی مخاطبین مختلف است. نیروی ما نیروی در سطح بالای حرفه‌ای که در شبکه‌های بزرگ دنیا هستند، نیستند اما چون پیام‌مان پیامی است که از ایران منتقل می‌شود می‌تواند تا حدودی این ضعف را پوشش بدهد.

مقابله با محدودیت‌های بین المللی
وی در پاسخ به این سوال که آیا این سازمان اقدامات حقوقی در مقابله با این محدودیت‌های بین المللی اتخاذ کرده یا خیر، گفت: بله. مکاتبات بسیار زیادی با روسای همین شبکه‌های اجتماعی،‌ فیسبوک، توئیتر، گوگل و یوتیوپ انجام دادیم اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد هیچ پاسخی را دریافت نکردیم. و هیچ دلیل، توجیه عقلی و محکمه پسندی برای محدودیت‌های شبکه‌های برون‌مرزی ایجاد کردند.
جبلی تاکید کرد: ما به نوعی می‌توانیم بگوییم به این محدودیت‌ها عادت کردیم. وقتی که یک صفحه ما روی یوتیوپ یا فیسبوک بسته می‌شود تقریبا می‌دانیم باید چکار کنیم هم راه هم‌افزایی با بقیه رسانه‌ها و بقیه چهره‌ها و فضای رسانه‌ای که از طریق آن‌ها می‌توانیم پیام‌مان را منتشر کنیم. شبکه در حقیقت هم‌افزا را داریم تکمیل می‌کنیم چطوری به واسطه امکانات، صفحات و با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای دیگر بتوانیم جبران کنیم و حرف‌مان را به گوش مخاطبین‌مان برسانیم. هم راهکارهای متنوعی را پیدا کردیم؛ یعنی در واقع معطل نماندیم پشت این مانعی که بوجود آمده کار تعطیل بشود. محتوا و کار تولید می‌شود راه خودش را پیدا می‌کند. اگرچه خیلی موانع سختی است و به سختی می‌توان از آن عبور کرد.

العالم سوریه
جبلی در ادامه این مصاحبه به دلایل تشکیل شبکه عربی‌زبان العالم سوریه پرداخت و گفت: العالم سوریه راه‌اندازی شد، چون در حوزه‌هایی که اقتدار جبهه مقاومت را شاهد بودیم و موجب پیروزی‌های بزرگی برای جبهه مقاومت می‌شد یک خلأیی همیشه داشتیم و از آن رنج می‌بردیم. بعد از اینکه ما در حوزه میدانی یک پیروزی بزرگی را بدست می‌آوریم، دشمن در فضای رسانه‌ای و مدیریت افکار عمومی شروع به سمپاشی می‌کند. هم در عراق این اتفاق افتاد و هم در جاهای دیگر. و عقب‌تر برویم در دهه 70 این اتفاق در بوسنی افتاد. اینجا آمدیم برای اولین‌بار به منظور حفظ دستاوردهای جبهه مقاومت و به پاس خون‌های شهدای مدافع حرم و همچنین برای ابقا و ماندگاری این سنگر و پایگاه و تثبیت جایگاه و حضور فرهنگی‌مان، به میدان آمدیم کار رسانه‌ای قدرتمندی انجام دهیم. تا کسی دیگر با اهداف شوم دشمنانه، مدیریت افکار عمومی را به دست نگیرد که خسارت بزرگی است.
وی تصریح کرد: برای اینکه این اتفاق نیفتد ما اولین تجربه راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی که صفر تا صد آن در خارج از کشور است به ذهن‌مان رسید. تمام شبکه‌های ما در تهران مستقر هستند و البته دفاتر در خارج از کشور هم دارند. شبکه العالم سوری اولین شبکه‌ای است که دفتر مرکزی آن در دمشق است و تولیدات آن در دمشق و بیروت انجام می‌شود. به لحاظ رویکردی متفاوت از شبکه العالم که خبری و تحلیلی سیاسی است و شبکه متنوعی به لحاظ موضوعات فرهنگی و حتی مشکلات اقتصادی جامعه سوریه، خانواده‌های شهدا و ایثار شهدایی که در مبارزه با گروه‌های تروریستی به شهادت رسیدند. حتی این شبکه به ظرفیت‌های منطقه‌ای هم می‌پردازد و تمام آن چیزی که به اهمیت این جایگاه برمی‌گردد و روی این موضوعات متمرکز است.
جبلی ادامه داد: خوشبختانه توانسته به یک جایگاه قابل توجهی در سوریه برسد و برخی از برنامه‌هایی که همچنان تا چندی پیش به صورت پخش آزمایشی تولید می‌شد با اینکه پخش آزمایشی بود شبکه‌های سوری و غیر سوری تقلید می‌کردند حتی عناوین برنامه ها را برای خودشان تکرار می‌کردند. ولی بدون تعارف با مشکلات سخت و طاقت‌فرسای مالی مواجه هستیم ولی نمی‌گذاریم به هیچ‌وجه این شبکه به عنوان پرچم مقاومت در سوریه تضعیف بشود. روز به روز ان‌شاالله این شبکه به نوآوری‌‌های خوش اضافه می‌کند و برنامه‌های تولیدی این شبکه حتی می‌تواند الگوی مناسب برای بقیه شبکه‌ها هم باشد.

شبکه‌های فرانسوی و روسی
وی درباره برنامه آتی این معاونت گفت: قطعاً در آینده اولویت ما رسیدگی به چند حوزه مخاطب خصوصاً حوزه فرانسوی و روسی است. امیدواریم بتوانیم در این حوزه‌ها صاحب شبکه بشویم و یا ورود رسانه‌های اجتماعی این دو زبان را شاهد باشیم. قدم‌های خوبی را برداشتیم امیدواریم آن اتحادیه رسانه‌های همسو را مدنظر داشته باشیم تا بتوانیم این را شکل بدهیم. تا حدودی شکل پیدا کرده اما باید وسیع‌تر شود و در حوزه‌هایی که ما حضور خیلی تعیین‌کننده نداشتیم مثل کودک و نوجوان، قدم‌های اولیه را برداشتیم و حوزه وب‌سایت و فضای مجازی در شبکه الکوثر و سحر باید دوام و گسترش پیدا کند.

برچسب‌ها:

نظر شما