شناسهٔ خبر: 33732258 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

کره‌شمالی: ممکن است ماشه را روی آمریکا بکشیم

رسانه رسمی کره‌شمالی آمریکا را به دیدن خواب‌های آشفته برای به زانو در آوردن کره‌ شمالی از طریق تحریم‌ و فشار متهم کرد.

صاحب‌خبر -

کره‌شمالی طی هشداری جدید به آمریکا، اعلام کرد سیاست‌های مشخصاً اقتدارگرایانه و فریب‌کارانه واشنگتن در مطرح کردن اعمال تحریم‌های جدید بر پیونگ‌یانگ در حالی صورت می‌گیرد که دو ملت در حال ترتیب دادن دور سوم گفت‌وگو هستند

به نوشته هفته‌نامه «نیوزویک»، رسانه رسمی کره شمالی روز چهارشنبه «حرکت غیرعادی ایالات متحده در دشمنی هرچه بیشتر علیه ما»، در حالی که «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مشغول مذاکراتی بی سابقه هستند، را محکوم کرد.

این رسانه، به «اظهارات نسنجیده» «مایک پامپئو» در مصاحبه خبری روز یکشنبه اشاره کرد که گفته بود «حدود بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کره‌شمالی تحت تحریم قرار دارد».

این رسانه در ادامه گفت: «سوال این است که آیا هدف آمریکا این است که [تحریم‌ها] را به ۱۰۰ درصد برساند؟». همچنین آمریکا را به «دیدن خواب‌های آشفته برای به زانو درآوردن ما از طریق تحریم‌ و فشار» متهم کرد.

همچنین افزود: «کشور ما کشوری نیست که تسلیم تحریم‌های آمریکا شود و کشوری نیست که آمریکا هر زمان که بخواهد به آن حمله کند».

رسانه رسمی کره‌شمالی هشدار داد: «اگر کسی جرأت کند حق حاکمیت و حق موجودیت ما را زیر سوال ببرد، در کشیدن ماشه‌ای نیرومند به‌منظور دفاع از خود تردید نخواهیم کرد».

مذاکرات میان ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، فوریه سال جاری میلادی (اسفند ۱۳۹۷) در شهر هانوی پایتخت ویتنام انجام شد تا در مقابل خلع‌سلاح اتمی شبه‌جزیره‌کره، آمریکا تحریم‌هایش را از روی کره‌شمالی بردارد. اما مذاکرات بدون هیچ نتیجه‌ای نیمه‌کاره رها شد.

کیم تا پایان سال جاری میلادی به آمریکا مهلت داده تا با تغییر مواضع خود، پای میز مذاکره برگردد.

در حال حاضر تنش میان آمریکا و کره‌شمالی رو به افزایش است. چندی پیش «پیونگ‌یانگ» آزمایش‌های موشکی خود را که به‌خاطر مذاکرات متوقف کرده بود از سر گرفت. آمریکا نیز یک کشتی باری کره‌شمالی را به اتهام نقض تحریم‌های اعمال شده بر روی این کشور توقیف کرد.

این اولین باری نیست که سیاست خارجی متناقض دولت آمریکا در قبال کره‌شمالی بارها توسط پیونگ‌یانگ مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

ماه گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه کره‌شمالی علت اصلی شکست مذاکرات را این‌گونه توصیف کرد: «دلیل واقعی عقب‌گرد مذاکرات بین کره‌شمالی و آمریکا در هانوی، موضع فریب‌کارانه و خودسرانه ایالات متحده و پافشاری بر روشی بود که انجامش کاملاً غیرممکن بود».

وی افزود:‌ «آمریکا قادر نخواهد بود با وسیله‌ای که در ذهن دارد حتی یک اینچ ما را حرکت دهد و هرچه اقدامات فریب‌کارانه و خصمانه را علیه کره‌شمالی افزایش دهد، واکنش ما تندتر خواهد بود».

کیم جونگ اون تلاش دارد از طریق رویکردی مسالمت‌آمیز تنش در شبه‌جزیره کره را پایان دهد. این در حالی است که واشنگتن در کنار تهدیدها و تحریم‌ها، اظهار دارد خواهان ادامه گفت‌وگو و رویکرد مسالمت‌آمیز با پیونگ‌یانگ است.

حدود دو هفته‌ پیش ترامپ اعلام کرد نامه «زیبا» و «بسیار گرمی» از «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دریافت کرده است. وی که در جمع خبرنگاران در کاخ سفید صحبت می‌کرد،گفت که روابط بسیار گرمی با رهبر کره‌شمالی داشته و معتقد است که نشست بعدی با رهبر کره شمالی «می‌تواند به زودی اتفاق بیفتد».

دولت پیونگ‌یانگ نیز بامداد یکشنبه گفت، کیم جونگ اون نامه‌ای از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به تبادل نامه‌ بین ترامپ و کیم، از هر دو طرف خواست با اتخاذ رویکردی فعال و از راه مذاکره، مشکلات در شبه جزیره کره را رفع کنند.

روز گذشته نیز «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی گفت: «ابتدا و پیش از هر چیز باید این حقیقت را برجسته کنم که گرچه از زمان نشست هانوی گفت‌وگویی رسمی بین کره‌شمالی و آمریکا رخ نداده، اشتیاق رهبران آن‌ها برای انجام مذاکرات هرگز کم‌رنگ نشده است»./فارس

نظر شما