شناسهٔ خبر: 33732195 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

مدرسه جعبه سیاه جامعه است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش اصلی ترین نهادهای تعلیم و تربیت هستند وخانواده فراگیرترین، ابتدایی ترین، اساسی ترین، قدرتمندترین و پایه دارترین نهاد است.

صاحب‌خبر -
 سید جواد حسینی در دومین جشنواره ملی دوسالانه کتاب اولیا و مربیان که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزارشد، اظهارکرد: در چنین مراسمی که با حضور اساتید و نویسندگان صاحب اثر برگزار می شود، بهتر است که بیشتر شنونده باشیم و یادبگیریم تا اینکه سخنرانی کنیم.
 
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده تاثیرگذارترین نهاد است، خاطرنشان کرد: هیچ فردی نیست که با نهاد خانواده در ارتباط نباشد و شکل گیری شخصیت فرد در خانواده  صورت می‌گیرد و خانواده تنها نهادی است که هیچ‌گاه ارتباط فرد با آن قطع نمی‌شود.
 
حسینی تصریح کرد:  صاحبنظران به نظریه تسری اجتماعی رسیده‌اند  که بر این تاکید می‌کند که اگر خانواده ارتباط درستی با افراد و جامعه برقرار کند این ارتباط خوب و رفتار درست به همه جامعه تسری پیدا می‌کند.
 
وی در ادامه اضافه کرد: بعد از خانواده، نهاد مدرسه وارد زندگی افراد می‌شود و بنده مکررا گفته‌ام که مدرسه جعبه سیاه جامعه است و هر چه در امروز جامعه داریم به مدرسه دیروز برمی‌گردد و هرچه در فردای جامعه داریم به مدرسه امروز بستگی دارد و این مدرسه هر مدرسه‌ای می‌تواند باشد. هم مدرسه مانا که کانون زندگی مانا است و هم  مدرسه میرا که کانون زندگی میرا خواهد بود.
 
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت تمام ساحتی، اظهار کرد: اگر در مدرسه، تعلیم و تربیت تمام ساحتی ارائه شود انسان تمام ساحتی و جامعه تمام ساحتی خواهیم داشت و اگر در مدرسه، تعلیم و تربیت تک ساحتی ارائه شود انسان تک ساحتی و جامعه تک ساحتی خواهیم داشت.
 
حسینی تصریح کرد: دو نهاد خانواده و مدرسه خیلی مهم هستند و طبیعی است که پیوند این دو از هر پیوندی برای سالم‌سازی جامعه مهمتر است.
 
وی با بیان اینکه مدرسه دماسنج دارد گفت: حرارت مدرسه ، کیفیت مدرسه ، مانایی مدرسه ، میرایی و مرگ مدرسه را دماسنج نشان می‌دهد و واژه دما مخفف از «دال » دانش آموز، «م» معلم و «الف» اولیا است و اگر این مثلث شکل بگیرد، تربیت ارتقاء یافته و جامعه ارتقاء یافته داریم.
 
حسینی با اشاره به مشارکت اولیا، اذعان کرد: گاه به اشتباه فکر می‌کنیم که فقط محتوا تولید کنیم و اولیا را آموزش بدهیم ، هر چند این کار درست است اما نباید فراموش کنیم مشارکت اولیا در مدرسه اصالت دارد و باید بتوانیم زمینه گسترش مشارکت  اولیا را فراهم کنیم.
 
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: باید اولیای مدرسه یار ، مدیریار، دانش یار، فنی یار و هنریار داشته باشیم و توان آنها را به رسمیت بشناسیم چرا که آموزش و پرورش بدون مشارکت اصالتی اولیا نمی تواند تحول کیفی ایجاد کند.
 
حسینی با بیان اینکه در خراسان رضوی برای اولین بار در کشور، گام ویژه‌ای برای مشارکت اولیا برداشتیم،گفت: پارلمان اولیا را در ۴۸منطقه آموزشی راه اندازی کردیم و ۴۸پارلمان اولیا و مربیان داشتیم که هسته مرکزی انجمن اولیا و مربیان بود .
 
 وی افزود: از اندیشمندان که برای پیوند مدرسه و خانواده و افزایش ضریب نفوذ تعلیم و تربیت می نگارند و تولید محتوا می کنند قدردانی می کنم چرا که این افراد پرارج ترین کار را در نویسندگی دارند و نقطه مرکزی تحول و دگرگونی را نشانه گرفته اند.
 
حسینی تصریح کرد:  ۸هزار نفر مربی آموزش خانواده داریم که هر چقدر کار آنها محتوا داشته باشد ارزش کار آن ها بالا می‌رود و همچنین مجله پیوند بیش از ۳۵۰هزار اشتراک دارد که نوشته های شما کیفیت مجله را بالا می‌برد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: با تمام وجود اندیشه شما را می ستایم و کمک و مشارکت شما را در ارتقای آموزش و پرورش  می‌طلبیم و معتقدم رمز آموزش و پرورش یا علی مدد است منظورم از مدد این است که میم و دو دال مدد یعنی خدایا با تأسی به امیرمومنان به ما کمک کن تا با مغزورزی از اندیشه‌های ناب و با دل‌ورزی، انگیزه‌های قوی و با درس‌ورزی، اراده‌های آهنین را در خدمت به نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم، اندیشه‌هایمان را به انگیزه‌های‌مان گره بزنیم و این دو را به قدرت دست‌هایمان منتقل کنیم به مهر، تا آموزش و پرورش، مدرسه و میهن خویش را آباد کنیم./ایسنا 

کلمات کلیدی

مدرسه

سرپرست وزارت آموزش و پرورش

فرهنگیان

نظر شما