شناسهٔ خبر: 33731676 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست:

اگر دریاچه ارومیه احیا نمی‌شد، علاوه بر تخلیه تبریز، حدود ۱۶ میلیون نفر آواره می‌شدند

خبرگزاری میزان- وظیفه سازمان محیط زیست، حفظ محیط‌زیست موجود برای نسل فعلی و نسل‌های بعد است، اما با توجه به خطا‌های سیاستگزارانه و عملکردی موجود، برای نسل فعلی و نسل بعد چیزی باقی نگذاشته ایم. تاریخ انتشار: 11:49 - 06 تير 1398 - کد خبر: ۵۲۸۸۹۷

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با انتقاد از سیاست‌ها و رفتار‌های نسل حاضر گفت: کشور ما حدود هفت هزار سال قدمت دارد، اما بدترین نسل و بی رحم‌ترین امانت دار، نسل ما بوده است. همه چیز، از منابع آبی تا منابع ژنتیک و جنگل‌ها را تاراج کردیم و کشور را تبدیل به کشوری یکبار مصرف کردیم.

کلانتری با اشاره به مسأله کم آبی در کشور گفت: سال گذشته در ستاد کم آبی تصویب شد، برنج در خارج از شمال ایران کشت نشود، اما وقتی که مقداری بارندگی داشتیم، مصوبات فراموش شد، به نحوی که در اصفهان به کشاورزی پرداخته اند و در استان فارس در حال کشت برنج در بالا دست هستند و با عدم اختصاص حقابه به دریاچه بختگان، فلامینگو‌ها در شوره زار بختگان تلف می‌شوند. هنوز تخصیص حقابه محیط زیست را به رسمیت نمی‌شناسیم و به منابع پایه‌ای رحم نمی‌کنیم.

کلانتری در ادامه با انتقاد از تاثیر شرکت‌های تجاری و صنعتی در سیاستگزاری‌های کشور گفت: در پانزده روز گذشته ۸ روز هوای ناسالم به دلیل ُازُن داشتیم که علت اصلی آن مشکل در عملکرد موتورسیکلت‌ها و ماشین‌های پرمصرف داخلی است. مسأله توجه به تولید داخلی و افزایش آن هم تا زمانی قابل قبول است که سلامت مردم و محیط زیست به خطر نیافتد. وظیفه ما ارتقای وضعیت محیط زیستی مردم است و مردم باید از حقوق شهروندی خودشان مطلع باشند.

رییس سازمان محیط زیست، در خصوص روند احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: اگر با یک تصمیم راهبردی، این دریاچه احیا نمی‌شد، ۱۳ میلیارد تُن نمک دریاچه باعث طوفان نمکی می‌شد و علاوه بر تخلیه تبریز، باید حدود ۱۶ میلیون آواره از شمال شرق کشور تا زنجان و تهران می‌آمدند، که به دلیل روند احیای دریاچه این اتفاقات نیافتاد.

انتهای پیام/

نظر شما