شناسهٔ خبر: 33731456 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تدوین نظام‌نامه تعامل آموزش و پرورش با نهادها/ هیچ کشوری با صرف منابع دولتی آموزش و پرورش را متحول نکرده است

صاحب‌خبر -
حسینی گفت: تلاش داریم با تدوین نظام‌نامه تعامل آموزش و پرورش با نهاد‌ها، سطح کیفی نظام آموزشی را بهبود بخشیم.
 
به گزارش   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پروش اظهار کرد: افزایش سطح کیفی نظام تعلیم و تربیت کشور نیازمند همکاری همه بخش‌های جامعه است.

وی تصریح کرد: برای پیوند دادن مدرسه با اضلاع مختلف جامعه، همکاری و حضور رسانه‌های معتبر ضروری است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش یادآوری کرد: این نظام نامه در تلاش است تا مشخص کند نهاد‌های مختلف اعم از دولت، مردم، کارشناسان و دانش آموزان چه کمکی برای بهبود سطح کیفیت آموزش و پروش می‌توانند داشته باشند.

حسینی با تاکید بر این نکته که نظام آموزشی وجود ندارد که توانسته باشد و بدون پیوند با تمام اضلاع خود و مشارکت نظام‌مند همه نهاد‌ها کیفیت را افزایش دهد، گفت: هیچ کشوری با منابع صرف دولتی نتوانسته است در آموزش و پرورش تحول ایجاد کند.

به گفته وی وزارت آموزش و پرورش به لحاظ کمی و کیفی فراتر از یک وزارتخانه است و به لحاظ کمّی دارای حجم عظیمی از نیروی انسانی است که در سطوح مختلف وزارتخانه مشغول به کار هستند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بسیاری از نقاط کشور تنها پرچم برافراشته شده جمهوری اسلامی ایران پرچمی است که در پشت بام یک مدرسه در نقطه صفر مرزی به اهتزاز درآمده است.

ضرورت حضور آموزش و پرورش در جامعه

وی سپس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به لحاظ کیفی یک نهاد تاسیسی، تعدیلی و تکمیلی است، اظهار کرد: به دلیل این ویژگی‌ها، یکی از اصلی‌ترین مسائلی که باید مدنظر قرار بگیرد حضور آموزش و پرورش در جامعه است.

حسینی ادامه داد: برای تقویت ارتباط آموزش و پرورش با اضلاع مختلف جامعه، بسیاری از نهاد‌ها اثر گذار هستند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش یادآوری کرد: مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور در اولین اقدام با ۱۵۰ نفر از صاحب نظران دانشگاهی جلسه هم اندیشی برگزار کردیم تا از نظرات این متخصصان استفاده شود.

وی اضافه کرد: همچنین با تشکل‌های مربوط به فرهنگیان و مؤلفان درسی که در زمینه تعلیم و تربیت آثاری منتشر کرده‌اند، نشست‌هایی برگزار شد تا نظرات و پیشنهادات این اضلاع که با نظام تعلیم و تربیت در ارتباط هستند، دریافت کنیم.

مبلغ مناسبی برای مدرسه سازی در نظر گرفته شده است

وی با بیان اینکه در سال جاری با همه محدودیت‌ها، مبلغ مناسبی برای مدرسه سازی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای اینکه مدرسه سازی مطابق با استاندارد‌ها باشد با معماران و شهرسازان جلسه‌ای برگزار شد تا اشکالات و خلاء‌ها در این زمینه را به آموزش و پرورش ارائه دهند.

حسینی تاکید کرد: هدف از برگزاری این نشست‌ها آن است که با شرکای آموزش و پرورش هم اندیشی داشته باشیم و ارتباط این وزارتخانه را با این شرکاء تقویت کرده و گسترش بدهیم.

وی با اشاره به یکی از نظام‌های موفق در حوزه رفاه اجتماعی گفت: ماهاتیر محمد قبل از نخست وزیری، وزیر آموزش و پرورش بود بنابراین نگاه خاصی به این حوزه داشت.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: او برای اینکه تحول ایجاد کند به اعضای دولت خود اعلام کرد که «هیچ شاخص پیشرفتی را از شما نخواهم پذیرفت مگر اینکه پیوست آموزشی و پرورشی داشته باشد.» به عنوان مثال وزیر صنعت در گزارش پیشرفت حوزه کاری خود باید اعلام کند که این پیشرفت چه تأثیری بر آموزش و پرورش داشته است.

همه ارکان بر تحقق سند تحول بنیادین هم نظر هستند

حسینی سپس به اهمیت سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و دغدغه رهبر معظم انقلاب در این رابطه اشاره کرد و گفت: این سند جزء معدود سند‌های بالا دستی است که همه ارکان مختلف کشور روی تحقق آن هم نظر هستند.

به گفته وی سند تحول بنیادین از سه مفهوم «سند» به معنی امری که تبدیل به قانون شده است و همچنین «تحول» به معنای اینکه وضع موجود مطلوب نیست و باید تحول ایجاد شود و همچنین «بنیادین» به معنی تحول عمیق، تشکیل شده است.

باید شرکای وزارت آموزش و پرورش را نسبت به سند باورمند و دغدغه‌مند کنیم

وی ادامه داد: خرده نظام‌های سند تحول بنیادین تدوین و در سطح ستاد و ادارات کل راهکار‌های اجرایی کردن آن‌ها مشخص و به سطح مناطق ارسال شده است و در زمان حاضر این سند پشت درب مدارس است. برای تحقق این سند در آموزش و پرورش باید شرکای این وزارتخانه را نسبت به سند باورمند و دغدغه‌مند کنیم تا برای تحقق آن همکاری داشته باشند البته این امر بدون حضور رسانه‌ها امکان تحقق ندارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: در دیداری که چند سال پیش با رهبری داشتم ایشان مطرح کردند برای اینکه سند تحول به دغدغه همگانی تبدیل شود اگر یک کانال تلویزیونی هم در اختیار داشته باشید، کافی نیست. بلکه برای بردن این سند در ذهن و عملکرد معلمان، اولیا و دانش آموزان اقدامات و برنامه‌های بسیاری باید اجرا شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.

حسینی اظهار کرد: وقتی این سند فقط حاکمیتی پیگیری شود تحقق آن سخت می‌شود، اما وقتی خانواده‌ها، تشکل‌های فرهنگی، معلمان و.. این سند را پیگیری و برای تحقق آن تلاش کنند نتیجه بهتری حاصل می‌شود.گ

خانواده‌ها  خواهان برگزاری آزمون و آموزش‌های فشرده هستند

وی بیان کرد: وزیر سابق آموزش و پرورش برای کاهش آزمون‌های متمرکز تلاش بسیاری کرد، اما خانواده‌ها در این رابطه مقاومت می‌کردند و همچنان خواستار برگزاری آزمون و آموزش‌های فشرده هستند.

انتهای پیام/

نظر شما