شناسهٔ خبر: 33728369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

هند در بن بست نجات «دالیت »ها

چند سال پیش بود که در ناباوری بسیار، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اعلام کرد: هند از کشور ژاپن پیشی گرفته و به سومین قدرت اقتصادی جهان بعد از امریکا و چین دست یافته است. هرچند بانک جهانی به استناد بسیاری از آمارها و دیگر شاخص‌های اقتصادی این رتبه‌بندی را تأیید نکرد؛ اما پیشرفت هند در علوم و فنون انکارنشدنی بود.

صاحب‌خبر -
---
هند تصمیم گرفته که تبدیل به یک غول بزرگ علمی شود، غولی که هنوز در پیکره پیچیده خود خرافات و طبقه‌بندی اجتماعی حرف نخست را در مناسبات دینی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی می‌زند. هنوز در هند امروز؛ هندی که داعیه فتح فضا را دارد؛ هر شخصی در یک طبقه مشخص به دنیا می‌آید؛ در همان کاست یا طبقه ازدواج می‌کند و معتقد و متعهد به قوانین پنهان و گاه بسیار خشن و سخت درون کاست خود است. هرچند که با فشار از سوی دولت هند و با همکاری بسیاری از نهادهای اجتماعی تلاش می‌شود تا محروم‌ترین طبقه اجتماعی هند که در هیچ کاست رسمی جایگاهی ندارد (نجس‌ها) بتوانند با استفاده از تبعیض‌های مثبت برای ورود به دانشگاه و دیگر مراکز علمی و آموزشی جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود را تغییر دهند؛ اما این خواسته همان چیزی نیست که جامعه بزرگ هند خواستار و دوستار 
آن باشد.هنوز در کلاس‌های درس دانشگاه‌های هند روی صندلی که یک نجس (دالیت) نشسته باشد هیچ دانشجوی تحصیلکرده و کتابخوان دیگری روی آن صندلی نمی‌نشیند؛ حتی در مقطع دکتری.
پی‌نوشت:
قایقی مملو از شن و ماسه از رودخانه «گنگ» به یک کارخانه آجر در «بیهار» کشیده می‌شود. ماهیگیران به صورت سنتی، ماهیگیری می‌کنند که راحت نیست. زندگی در سیستم طبقاتی هند که ارتباط نزدیکی با سنت هندو دارد، جامعه را بسیار سلسله مراتبی بار آورده است. این سیستم در هر منطقه متفاوت است و بر هر جنبه‌ای از زندگی فرد تأثیر می‌گذارد. اگرچه تبعیض در حال حاضر در این کشور قانونی محسوب می‌شود، اما کارهای سخت تر و کثیف‌تر با کمترین درآمد برای طبقات پایین جامعه محفوظ است.
 
---
برای بیش از 20 سال « کریستو»، هنرمند محیط ساز بلغاری الاصل و همسرش «ژان کلود»، با دولت آلمان برای گرفتن مجوز بسته‌بندی کردن «رایش اشتاگ» (ساختمان پارلمان آلمان) در برلین دردسر و مناقشه داشتند. در ماه فوریه سال 1994، در نهایت با‌وجود نگرانی‌های شخصی «هلموت کهل» صدراعظم آلمان، در مورد این پروژه، مجوز آن صادر شد. برای محصور کردن این ساختمان، طناب آبی روشنی با مقدار زیادی پارچه ابریشمی، استفاده شد. کل هزینه اجرای این پروژه 10 میلیارد دلار شد و پس از 14 روز کار مداوم، در 25 ژوئن سال 1995، به بهره‌برداری رسید. «کریستو»، با تصویری از طرح پیشنهادی خود برای بسته‌بندی کردن «رایش اشتاگ» که در سال 1995، آن را عملی کرد.
عکس:  Thomas Hoepker/Magnum Photos
 
---
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال 1993، بیش از 47 میلیون نفر از طریق ویروس «اچ. آی. وی» به بیماری «ایدز» مبتلا شدند و نزدیک به 14 میلیون نفر از این افراد نیز به خاطر «ایدز» جان خود را از دست دادند. قاره آفریقا با 21.5 میلیون نفر بزرگسال مبتلا به «ایدز» که یک میلیون نفر آنان را کودکان تشکیل می‌دهند، بیشترین مبتلایان به این بیماری در جهان را در خود جای داده است. مبتلایان به این بیماری در امریکای شمالی و غرب اروپا با رعایت و آموزش نکات ایمنی و بهداشتی کاهش داده شده است. تصویر: جست‌و‌جو برای یافتن واکسن «ایدز» همچنان ادامه دارد... و «جیمز» که ابتدا در سال 1985به ویروس «اچ. آی. وی» مبتلا شد، تا زمان مرگش تحت مراقبت قرار داشت.
عکس:  Paul Fusco/Magnum Photos
 
---
در اولین سال‌های پس از اتحاد دوباره آلمان، این کشور به‌طور ناگهانی شاهد افزایش عضوگیری در گروه‌های نئونازی شد. در ماه اوت سال 1992، بندر شرقی «روستوک» شاهد یک سری حملات علیه خارجی‌ها و سوزاندن اردوگاه پناهندگان توسط تندروهای جوان نازی در حضور صدها نفر بود. در ماه مه سال 1993، 2 زن جوان ترکیه‌ای و 3 دختر دیگر در جریان به آتش کشیده شدن منزلشان با بنزین در «سولینگن» کشته شدند. این حملات در «روستوک» و دیگر جاها، سرانجام به انجام راهپیمایی‌های ضد نژادپرستانه در شهرهای بزرگ آلمان منجر شد. در تصویر، نئونازی‌ها یک خانه متعلق به مهاجران ترک را در «سولینگن» آلمان اشغال کرده و پرچم‌های خود را در آنجا برافراشته کردند.
عکس:  Action Press/Rex Features Ltd, London
---
خانواده‌ای کروات در کلیسایی روستایی، پس از مرگ یکی از اقوامشان که در نبرد شهر مرکزی «گرونژی واکوف» بوسنی، کشته شده، به سوگ نشسته‌اند. با وجود تلاش‌های مداوم برای ایجاد شرایط مناسب برای صلح در یوگسلاوی سابق، جنگ، مرگ و نابودی در سال 1993 در بوسنی هرزگوین ادامه داشت. توافق آتش بس، بارها و اغلب در طول چند ساعت شکسته شد.
عکس: James Nachtwey
 
---
شهرغزه، نوار غزه. پسران فلسطینی با اسلحه‌های اسباب بازی، ژست مبارزه می‌گیرند. اولین انتفاضه، در دسامبر سال 1987 آغاز شد و جمعیت عرب را در تصمیم خود برای مبارزه با نیروهای اشغالگر اسرائیل تقویت کرد. در ماه مارس سال 1993، اسرائیل مرز خود را با غزه بست و موجب افزایش شدید بیکاری شد. مبارزه با سربازان اسرائیل در نوار غزه با خونریزی شدید ادامه یافت. خشونت در ماه مه آغاز شد و 30 فلسطینی کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. موافقتنامه صلح که در 13 سپتامبر سال 1993 در واشنگتن دی‌سی امضا شد، قول خروج ارتش اسرائیل از غزه را داد.
عکس: Larry Towell
---
 تا اوت سال 1993، نیروهای ارمنی 20 درصد از خاک جمهوری آذربایجان را تسخیر کردند. منطقه کوهستانی «قره باغ» که مورد مناقشه بود، تقریباً کل جمعیت آذری آنجا را ترک کردند و به طور کامل به تصرف ارمنستان درآمد. درگیری بین مسلمانان آذری و ارمنی‌های مسیحی که با سقوط قدرت مرکزی شوروی در اوایل دهه 1990 آغاز شد، تقریباً منجر به کشته شدن 20 هزار نفر و آوارگی یک میلیون آذری شد. در سال 1994، آتش بس بین گروه‌های درگیر اجرایی شد، اما هرازگاهی درگیری میان نیروهای آذری و ارمنی رخ می‌داد. تصویر: یک زندان در باکو، جمهوری آذربایجان.
عکس:  Marcel Schupbach/ ICRC, Geneva
 
---
تلسکوپ فضایی «هابل»، در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل «دیسکاوری» در مدار زمین قرار گرفت. این تلسکوپ، وضوح تصاویر را با کیفیت 7 تا 10 برابر بهتر از دیگر تلسکوپ‌ها نشان داده و دانشمندان را قادر می‌کرد تا به مشاهده و نظارت بر اشیا و پدیده‌های کیهانی بسیار نزدیک‌تر از قبل بپردازند. اما این پروژه با تأخیر فنی و مشکل بودجه چند سالی عقب افتاد. وقتی در سال ۱۹۹۰ مأموریت آن شروع شد دانشمندان دریافتند که آیینه اصلی آن در جای مناسب خود قرار نگرفته و بشدت کارایی آن را کاهش داده‌ است. در تاریخ 2 دسامبر سال 1993، بر روی هابل تعمیرات انجام شد و  با رسیدن به کیفیت مورد نظر،‌ دانشمندان از سوی «ناسا» به مأموریت اعزام شدند.
عکس: Rex Features Ltd, London
 

 

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما