شناسهٔ خبر: 33726775 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

استخراج بیت‌کوین، قاچاق انرژی الکتریکی است/ نرخ استخراج هر بیت‌کوین در جهان ۷ هزار دلار است

امسال هجوم سرمایه‌گذاران بیت کوین به سبب افزایش نامتعارف مصرف، صنعت برق را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

صاحب‌خبر -
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: امسال هجوم سرمایه‌گذاران بیت کوین به سبب افزایش نامتعارف مصرف، صنعت برق را با چالش جدی روبه‌رو کرده است، چرا که این افراد با بهره‌گیری از سوخت فسیلی و هزینه یارانه‌ای صنعت برق اقدام به استخراج بیت کوین می‌کنند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که استخراج رمز ارز‌ها از جمله استخراج بیت‌کوین با سوخت فسیلی یارانه‌ای به سبب آنکه به صورت پنهانی و بدون پایش برق مصرفی است، نوعی قاچاق انرژی الکتریکی محسوب می‌شود، به همین دلیل دولت در حال تدوین نرخ و ضوابط لازم برای فعالیت و سرمایه‌گذاران بیت کوین است.

با توجه به آنکه ارزان بودن قیمت برق زمینه را برای هجوم سرمایه‌گذاران بیت کوین به کشور فراهم کرده است، از این رو برای جلوگیری از رانت برق ارزان قیمت، تعرفه‌های مربوط به این بخش باید توسط سرمایه‌گذاران ارز مجازی پرداخت شود تا برق کشور که به عموم مردم اختصاص دارد، هدر نرود.

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: استخراج رمز ارز‌ها از جمله استخراج بیت‌کوین با سوخت فسیلی یارانه‌ای و با هزینه صنعت برق نوعی قاچاق انرژی الکتریکی است که اگر اقدام موثری در زمینه مصرف برق واحد‌های استخراج بیت‌کوین صورت نگیرد این امر به شدت برای صنعت برق مشکل‌ساز خواهد شد، چرا که تا حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات از توان تولید خود را باید صرف تأمین برق این واحد‌ها کنیم.

حال به سراغ کارشناسان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت استخراج بیت کوین، تأثیر آن بر صنعت برق کشور و تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از رانت برق ارزان قیمت با خبر شویم:

میزان مصرف انرژی در واحد‌های استخراج بیت کوین بسیار بالاست/ ضرورت افزایش تعرفه صادراتی برق

حسین امیری خامکانی، نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه استخراج بیت کوین به شدت برای صنعت برق مشکل ساز خواهد شد، اظهار کرد: اگرچه بنده اطلاع دقیقی از میزان مصرف انرژی برق واحد‌های استخراج بیت کوین ندارم؛ اما طبق اظهارات مسئولان در این صنعت، انرژی بالایی بدون مجوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هر یک از زیر بخش‌های خانگی، صنایع، کشاورزی و تجاری تعرفه خاص خود را دارد، افزود: اولویت‌بندی تأمین انرژی در هر یک از این زیر بخش‌ها ساز و کار خاص خود را دارد، به همین دلیل در مواقعی در ایام پیک مصرف با کمبود برق مواجه می‌شویم، در درجه اول تأمین برق بخش خانگی، صنایع و غیره اولویت اصلی به شمار می‌رود.

 امیری خامکانی ادامه داد: طبق آمار و ارقام مطرح شده از سوی مسئولان، میزان مصرف انرژی در واحد‌های استخراج بیت کوین بسیار بالاست، از این رو افرادی که در این صنعت ورود کردند باید هزینه انرژی را بپردازند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی تصریح کرد: بنابر پیشنهاد وزارت نیرو تعرفه‌ای با نرخ صادراتی باید برای این افراد در نظر گرفته شود، چرا که آنها دستگاه‌هایی را وارد کشور می‌کنند و از حق مردم ما بهره‌مند می‌شود.

افزایش تعرفه یک راه برای جلوگیری از رانت برق ارزان قیمت/ نرخ استخراج هر بیت کوین در جهان ۷ هزار دلار است

اسداله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه میزان مصرف برق واحد‌های استخراج بیت کوین به مراتب بیش از برق معمولی است، اظهار کرد: اگر سرمایه گذاران بیت کوین یا ارز مجازی بخواهند فعالیتشان تحت عنوان کار غیرقانونی مطرح نشود، از این رو باید مراحل قانونی را از ناحیه بانک مرکزی و سازمان‌های مربوط طی کنند.

وی افزود: باتوجه به آنکه میزان برق مصرفی در واحد‌های استخراج بیت کوین بیش از برق معمولی است؛ اما این بنگاه‌های تولیدی از تعرفه خانگی استفاده می‌کنند که برای جلوگیری از رانت برق ارزان قیمت باید تعرفه‌های مربوط به این بخش توسط سرمایه گذاران ارز مجازی پرداخت شود تا برق کشور که به عموم مردم اختصاص دارد، هدر نرود.

قره‌خانی با تأکید بر افزایش تعرفه برق واحد‌های استخراج بیت کوین بیان کرد: سرمایه‌گذاران ارز مجازی باید مقدار یارانه‌ای که برای انرژی پرداخت می‌شود، بپردازند، حال نمی‌دانیم وزارت نیرو به عنوان متولی امر چه مکانیزمی برای دریافت مابه‌التفاوت یارانه که در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد با انرژی که از کشور خارج می‌شود، طراحی کرده است.

سخنگوی کمسیون انرژی با بیان اینکه برق کشور به عموم مردم اختصاص دارد، بیان کرد: مسئولان ذی ربط با دریافت عوارض، مالیات، تعرفه، افزایش نرخ صادرات و غیره می‌توانند از رانت برق ارزان قیمت توسط سرمایه‌گذاران ارز مجازی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه قیمت استخراج هر بیت کوین در جهان ۷ هزار دلار است، افزود: برای هر بیت کوین ۷۲ هزار کیلو وات ساعت، برق مصرف می‌شود که به اندازه مصرف ۲۸ مشترک است، به همین دلیل بنابر پیشنهاد وزارت نیرو تعرفه‌ای با نرخ صادراتی باید برای این افراد در نظر گرفته شود، چرا که آنها دستگاه‌هایی را وارد کشور می‌کنند و از حق مردم ما بهره‌مند می‌شوند.

قره‌خانی اعمال تعرفه برق صادراتی به خارج از کشور را راهکاری مناسب دانست و گفت: بیت کوین هر مزایایی که دارد، برای خودش است، این افراد با دستگاه خودشان از برق مجانی ما استفاده می‌کنند، در حالیکه وزارت نیرو تنها تأمین کننده برق مردم است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه واحد‌های استخراج بیت کوین انرژی زیادی از قبیل سوخت فسیلی یارانه‌ای و با هزینه صنعت برق مصرف می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به آنکه واحد‌های استخراج بیت کوین به سبب پرداخت قیمت نازل، هیچ منبع درآمدی برای وزارت نیرو و درآمد‌های عمومی ندارد، بنابراین این امر نوعی قاچاق انرژی محسوب می‌شود.

 استخراج بیت کوین ضربه مهلکی به صنعت برق کشور وارد می‌کند/ استخراج بیت کوین نوعی قاچاق انرژی الکتریکی است

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه دولت از سال ۸۹ موظف به افزایش تولید انرژی است، اظهار کرد: براساس برنامه پنج ساله، دولت موظف شد سالانه ۵ هزار مگاوات برق تولید و انرژی کشور را تأمین کند، این در حالی است که تنها در سال ۸۹، روند تولید افزایش یافت و بعد از آن سیکل روند نزولی به خود گرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در پیک مصرف ۶۰ هزار مگاوات برق نیاز داریم، افزود: با توجه به تولید ۵۳ هزار مگاوات برق و کمبود تولید، چاره‌ای جز خاموشی نداریم که این امر به سبب تعطیلی ادارات، ضرر‌های آشکار و نهان زیادی وارد می‌کند.

خادمی با بیان اینکه واحد‌های استخراج بیت کوین به سبب مصرف انرژی بالا، برای دولت صرفه اقتصادی ندارد، گفت: با توجه به آنکه دولت برق را با یارانه در اختیار زیربخش‌های مختلف قرار می‌دهد، به همین دلیل ارائه هرگونه خدمات به زیر بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی باید نرخ متفاوت داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: قیمت ارزان برق در ایران موجب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین به کشور هجوم آورند که ادامه این روند آسیب جدی به صنعت برق کشور می‌زند، از این رو قیمت‌گذاری متفاوت برای هر یک از بخش‌های تولیدی، تنها راه حل افزایش درآمد وزارت نیرو و جلوگیری از سوءاستفاده از برق تولیدی کشور برای استخراج ارز مجازی است.

وی هجوم سرمایه‌گذاران بیت کوین به برق ارزان قیمت کشور را ناشی از برخی خلأهای قانونی و کمبود نظارت‌ها دانست و گفت: با توجه به آنکه سرمایه سرمایه‌گذاران به سمت و سویی می‌رود که ضمن سودهی فراوان، هزینه تولید آن بسیار پایین است، به همین دلیل زمانی متوجه آسیب استخراج ارز مجازی می‌شویم که دیگر زمان را از دست داده‌ایم.

به گفته خادمی، در شرایطی که ظرفیت تولید برق کشور پایین است، سرمایه‌گذاران به سبب ارزان بودن قیمت برق در ایران، اقدام به استخراج بیت کوین می‌کنند و این امر آسیب جدی به صنعت برق کشور وارد می‌کند. در حالیکه اگر ظرفیت تولید برق در ۶ سال گذشته را افزایش داده بودیم، در شرایط فعلی علاوه بر تأمین برق در داخل، پتانسیل صادرات داشتیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: قیمت و تعرفه استخراج بیت کوین باید به گونه‌ای باشد که برای کشور صرفه اقتصادی داشته باشد و در غیر این صورت باید با استفاده از هر ابزاری از قاچاق انرژی الکتریکی جلوگیری کرد.

نظر شما